Roda JC v Feyenoord

Joost

Well-known member
Woensdagavond vanaf kwart voor 9 strijden Roda en Feyenoord in de KNVB Beker om een plaatsje bij de laatste 4.

Wie een maand geleden een voorspelling had moeten doen had Roda weinig kans gegeven. In de beker werd dan wel Heerenveen verslagen maar in de competitie was al maanden niet gewonnen. Feyenoord daarentegen deed nog steeds mee voor het kampioenschap en had in de Beker een topavond gehad en Ajax uitgeschakeld. 30 dagen later heeft Roda een metamorfose ondergaan en is zowel qua resultaat als spelersmateriaal onherkenbaar. Feyenoord blijft verliezen en is haar vorm totaal kwijt.

Het wordt de 6e ontmoeting tussen de twee clubs in bekerverband;
25-02-1976 Kwartfinale Roda JC ? Feyenoord 3-2
10-05-1992 Finale Feyenoord ? Roda JC 3-0
21-12-2005 4e ronde Roda JC ? Feyenoord 1-0
27-04-2008 Finale Feyenoord ? Roda JC 2-0
22-09-2010 2e ronde Feyenoord ? Roda JC 1-1 (3-4)

Opvallend is dus dat Feyenoord de beide finales won maar in andere rondes nog nooit van Roda wist te winnen.

Nog een paar bijzondere feiten;
- Roda werd in de afgelopen 8 seizoen steeds in eigen huis uitgeschakeld in de beker
- Feyenoord wist voor het laatst op 1 november 2011 binnen 90 minuten een uitwedstrijd in de beker te winnen
- Scheidsrechter is Ed Janssen die zowel Roda als Feyenoord al floot in de beker dit jaar; De Treffers v Roda en Feyenoord v Willem II
- Het wordt de eerste keer dat Janssen een uitwedstrijd van Feyenoord fluit. Sinds hij 2009 Eredivisie is gaan fluiten is het sowieso pas de 5e keer dat hij Feyenoord fluit. Tegen VVV en NAC in de Eredivisie en Hoek en Willem II in de beker. Feyenoord won al die duels
- Het is voor Feyenoord de 5e keer in de laatste 10 seizoenen dat de kwartfinale wordt gehaald. In de vorige 3 kwartfinales floot steeds Kevin Blom
- Voor Roda is het de 7e keer in de laatste 10 jaar dat de kwartfinale bereikt wordt. De laatste 3 keer was dat in eigen huis waarbij achtereenvolgens verloren werd van Volendam, AZ en Excelsior
 

De Wolf

Well-known member
Makkie voor Roda

Als je niet van Feyenoord kan winnen hoor je niet in de Eredivisie thuis
 

Abubakari

Well-known member
De helft van Joosts bijzondere feiten gaan over de scheidsrechter. :D
Ik denk dat Feyenoord strijdend ten onder zal gaan, na verlenging.
 

Joost

Well-known member
De helft van Joosts bijzondere feiten gaan over de scheidsrechter. :D
Ik denk dat Feyenoord strijdend ten onder zal gaan, na verlenging.

Dat is echt puur toeval :D

Ik was benieuwd wat de balans van Roda en Feyenoord was onder Janssen en zag toen dat hij echt nooit Feyenoord fluit. 2 competitieduels in 6,5 seizoenen is heel erg weinig, je gaat bijna denken dat ze hem bewust niet op Feyenoord zetten. Ajax fluit hij ook zo goed als niet, PSV wel af en toe.

Dat van Kevin Blom zag er gewoon grappig uit in mijn Excelfile.
 

Jozsef

New member
Woensdagmiddag/avond cursus in Woerden. Schiet lekker op nu "de ommekeer" aanstaande is.

 

inhethoekje

Active member
1-3, vraag niet waarom want ik kan het niet onderbouwen op ons spel de laatste weken maar ik denk dat de druk juist minder is nu het ergens onder in Nederland moet gebeuren ipv in een ge?rriteerde volle Kuip.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Gisteren zei Gio nog dat overschakelen op een 5-3-2 systeem uitgesloten was. Maar wat speelt 'ie vandaag? 5-3-2...

Feyenoord: Vermeer; Karsdorp, Van Beek, Botteghin, Kongolo, Nelom; Vilhena, El Ahmadi, Vejinovic; Kuyt, Elia.

We gaan het zien. Slechter kan het nauwelijks gaan. Al vind ik het middenveld wel een beetje vreemd in dit systeem. Amper diepgang.
 

Jozsef

New member
Net zo min vertrouwen als 25 jaar geleden. Fraser revisited? Ik schat de kans op dit moment kleiner in dan toen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Roda JC speelt 4-4-2?

EDIT: We spelen met 5-3-2 tegen een ploeg die 4-4-1-1 speelt. Een nutteloze speler als Nelom op linksback. Een middenveld inderdaad met erg weinig diepgang. De rendementloze Elia er weer in. Naast Karsdorp staan er in ieder geval genoeg spelers zodat Karsdorp vandaag wel gewoon rechtsbuiten kan spelen. Erg weinig vertrouwen erin, maar wie weet valt alles vandaag wel net goed.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Natuurlijk El Ahmadi weer zijn vaste basisplaats, dit keer mag Gustafson banken, want Karim is de enige middenvelder die zeker moet zijn van zijn plekkie. Gooi Toornstra er dan in voor diepgang. Als je dan toch met 2 aanvallers speelt, doe dan Achahbar voor Elia.
 

Ivanhoe

Active member
Al vind ik het middenveld wel een beetje vreemd in dit systeem. Amper diepgang.

je speelt toch met 2 controlerende middenvelders in dit systeem? Onder Van Gaal waren dat De Jong, Clasie en/of De Guzman en Snijder daar voor als verbindingsspeler. Diepgang moet toch juist van de backs komen en dan heb je je 2 spitsen voorin.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Natuurlijk El Ahmadi weer zijn vaste basisplaats, dit keer mag Gustafson banken, want Karim is de enige middenvelder die zeker moet zijn van zijn plekkie. Gooi Toornstra er dan in voor diepgang. Als je dan toch met 2 aanvallers speelt, doe dan Achahbar voor Elia.

Dat kan dus niet. Achahbar zit thuis of op de tribune.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Op basis van zijn 2 invalbeurten belachelijk. Niet dat ie werelds speelde. Maar wel met inzet en passie. Dan laat ik dat fantastische doelpunt nog buiten beschouwing.

Als hij de kans krijgt dan scoort hij bijna altijd. Is ??n van de weinige spelers in de selectie die vanuit het niets kan scoren. Logische tribuneplaats dus.
 
Bovenaan