Raad de stad 2 - de quiz

Friesland

Well-known member
Een vervolging van de eerdere raad de stad van De Wolf, ook dit keer gaat het om cryptische omschrijvingen van Nederlandse plaatsen.
Iedere provincie komt een keer voor, de kleinste plaatsen hebben meer dan 1000 inwoners (merendeel is boven de 10000) en googlen mag.

Uiteraard is het mogelijk dat je niet direct alles goed hebt. Daardoor gaan de puntentelling als volgt:

3 punten zonder hints
2 punten met de eerste hint (de provincie)
1 punt met de tweede hint

Inleveren kan per pb tot 14 februari, 23:59.

Nr + omschrijving
1. Zo te horen is dit een Engelse slang
2. Deze plaats verliest wel eens een letter
3. De koning der dieren op 3 terpen
4. Blaasinstrument
5. Recente grap
6. Eerstehands
7. Luister naar dit grote insect
8. Kijk, jongen, water
9. Werkelijk
10. Suizen op zijn Gronings
11. Verplichtend bos
12. Een aanzienlijke bezoeker
13. Hij ontkende in het Engels
14. Vieze oud-Belgische international
15. Verlenging van het strand!
16. Help levert een andere voorletter op
17. Dwaal door een buurt, zonder gids
18. Dit zijn geen verre vrienden
19. Zoon van Eddy
20. Beter kan niet
21. Engelse bogen
22. Pels
23. Ligt Drenthe onder 't Gooi?
24. Woningen ge?nteresseerd in een groot sportevenement
25. Niet dichtbij 'm

Succes!
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
Ik moet bekennen dat er een paar zijn die ik ongeveer zo bedacht had maar heb laten afvallen
 

Friesland

Well-known member
Er zit een bij, die ik zelf niet zo sterk vindt. Ik vermoed dat hij door de meeste pas in de derde poging wordt geraden.
 

Friesland

Well-known member
Ondertussen heb ik van Satyr en De Wolf een eerst poging ontvangen. Ze zijn weer op pad gestuurd met een aantal hints. Buiten mededinging heeft mijn vader ook een inzending gedaan. Hij had uiteindelijk alles goed, maar pas nadat hij een aantal hints heeft gekregen. Het is wel in

Huidige stand.
x. Pa Friesland ?? punten (klaar)
1. De Wolf ?? punten (na 1 poging)
2. Satyr ?? punten (na 1 poging)
 

Friesland

Well-known member
De Wolf heeft inmiddels zijn pogingen verbruikt. Hij bleef steken onder de score van mijn pa.
 

Friesland

Well-known member
Ik heb de lijst van Wigboldus ontvangen en hij komt tussen De Wolf en Satyr te staan in de voorlopige lijst. Hij kan nu op zoek naar de ontbrekende antwoorden.

Huidige stand.
x. Pa Friesland ?? punten (klaar)
1. De Wolf ?? punten (klaar)
2. Wigboldus ?? punten (na 1 poging)
3. Satyr ?? punten (na 1 poging)

Satyr kan ook nog altijd een tweede poging wagen. Er is nog tijd, anderhalve week.

Zijn er verder nog mensen, die op zoek zijn?
erka?
Joost?
Shayman?
Mr. Wrong?
JMD?
delmaestro?
Maasveld?
Simon?
Wino?
Anderen?
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Nog 5 dagen. Wigboldus was met zijn eerste poging overigens goed op weg om de eerste plaats te pakken.
 

Friesland

Well-known member
We hebben een nieuwe koploper!

Huidige stand.
1. Wigboldus ?? punten (klaar)
x. Pa Friesland ?? punten (klaar)
2. De Wolf ?? punten (klaar)
3. Satyr ?? punten (na 1 poging)

Er zijn drie plaatsen die door geen van de deelnemers bij de eerste poging goed zijn geraden.
Alle plaatsen zijn door minimaal 1 deelnemer na twee poging geraden.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
De punten
1. Wigboldus 67 punten
x. Pa Friesland 65 punten
2. De Wolf 63 punten
3. Satyr 24 punten

De antwoorden, met uitleg, volgen later.
 

Joost

Well-known member
Ik heb helaas geen inzending kunnen doen. Het is een heel leuk spelletje maar voor zo'n lijst moet ik 'm printen om af en toe over na te kunnen denken. Ik vind de variant met 3 of 4 opgaves prettiger.
 

Friesland

Well-known member
1. Zo te horen is dit een Engelse slang - Waterpoort.
Sneek, Friesland. Snake is Engels voor slang en klinkt als Sneek. De waterpoort wordt door Sneek als stadssymbool gebruikt.
Alle deelnemers hadden het in een keer goed.

2. Deze plaats verliest wel eens een letter - Schokland.
Ens, Flevoland. Als "eens" een letter verliest kom je uit op Ens, Ees of Een. Alle drie zijn plaatsen, maar Ens is de enige met meer dan 1000 inwoners. Samen met Emmeloord waren dit de twee plaatsen op het eiland Schokland.
Deze bleek lastiger dan verwacht. Niemand had deze in een keer goed.
Foute antwoorden:
Hapert, Brabant - waarschijnlijk verliest de plaats een letter door te haperen?
Ee, Friesland - Ik dacht dat degene hier op de goede weg was, alleen het verkeerde woord nam (een ipv eens).
Diever, Drenthe - Met dieven loop je natuurlijk te kans wat te verliezen, maar verder begreep ik het niet.
Espel, Flevoland - twee verschillende deelnemers noemde dit antwoord. Waarschijnlijk wordt hier de combinatie met de letter S en pellen gemaakt.
Nagele, Flevoland - Dit was een derde poging. Zowel Nagele als Ens liggen in de directe nabijheid van Schokland.

3. De koning der dieren op 3 terpen - Cambuur.
Leeuwarden, Friesland. De leeuw wordt beschouwd als de koning der dieren en een ward is een van de vele synoniemen voor terp. Daarnaast is Leeuwarden daadwerkelijk gebouwd op drie terpen. Cambuur is een wijk en een voetbalclub uit Leeuwarden.
Iedereen had het antwoord in een keer goed.

4. Blaasinstrument - Max.
Hoorn, Noord-Holland. Een hoorn is een blaasinstrument. Max komt uit Hoorn. Merk op dat er ook een plaats Hoorn in Friesland (Terschelling).
Iedereen had het antwoord in een keer goed.

5. Recente grap - ... op 't plein.
Nieuwegein, Utrecht. Recent - nieuw, grapje - geintje --> Nieuwegein. "Gein op 't plein" was een onderdeel bij Ter Land, ter Zee en in de Lucht, maar je moest er zelf nog wel even "nieuw" bij bedenken.
Iedereen had het antwoord in een keer goed.

6. Eerstehands - fr-keff.
Nieuwkoop, Zuid-Holland. Een eerste hands wordt nieuw gekocht --> Nieuwkoop. fr-keff komt uit Nieuwkoop.
Iedereen had het antwoord in een keer goed.

7. Luister naar dit grote insect - Wesp.
Hoornaar, Zuid-Holland. Een ander woord voor luisteren is horen. "Luister naar" wordt daarmee "Hoor naar". Een Hoornaar is de grootste wesp, een groot insect, dus.
Alle pogingen in de eerste ronde waren goed. Alle pogingen in de tweede ronde waren fout.
Foute antwoorden:
Monster, Zuid-Holland. Ja, ik vind ze ook monsters, maar ik kan het niet goed rekenen.

8. Kijk, jongen, water - De jongen heet Rik.
Zierikzee, Zeeland. Een ander woord voor kijken is zien, Rik is de naam van de jongen in de eerste omschrijving en zee is water --> Zierikzee.
Twee deelnemers hadden het antwoord in de eerste poging goed.
Fout antwoord:
Kinderdijk, Zuid-Holland. Een jongen is natuurlijk een kind en aan de dijk zie je water. Iets te ver gezocht.

9. Werkelijk - Susteren.
Echt, Limburg. Werkelijk? Echt? Echt ligt in de gemeente Echt-Susteren.
Iedereen had het goed.

10. Suizen op zijn Gronings - 2e couplet Gronings volkslied.
Soest, Utrecht. De omschrijving lokt de deelnemer naar Groningen, maar je moet het in Utrecht zoeken, vervolgens lokt de tweede aanwijzing de deelnemer nogmaals naar Groningen. Maar: "Doar broest de zee, doar hoelt de wind, doar soest 't aan diek en wad..." Wacht, SOEST!
2 goede antwoorden en een fout antwoord in de eerste poging.
Fout antwoord:
Delfzijl, Groningen. Delfzijl, doar SOEST 't aan diek en wad.

11. Verplichtend bos - Radiotelescoop
Dwingen ~ verplichten, bos - loo. Bij Dwingeloo staat een grote radiotelescoop.
2 goede antwoorden en een fout antwoord in de eerste poging.
Fout antwoord:
Damwoude, Friesland. woud - bos, maar ik mis de verplichting.

12. Een aanzienlijke bezoeker - Westerkwartier
Grootegast, Groningen. Groot - aanzienlijk, bezoeker - gast --> Grootegast. Grootegast ligt in het Westerkwartier.
Alle pogingen waren goed.

13. Hij ontkende in het Engels - Hein Otterspeer.
Heino, Overijssel. Ontkennen in het Engels doe je met het woord no --> Heino. Hein Otterspeer heeft weinig met Heino te maken, behalve dat de eerste vijf letter van zijn naam "Heino" vormen.
Alle pogingen waren goed.

14. Vieze oud-Belgische international - Neerpelt.
Goor, Overijssel. Het woord goor wordt gebruikt om aan te geven dat iets vies is. Bart Goor is de Belgische international en hij is geboren in Neerpelt.
Alle pogingen waren goed.

15. Verlenging van het strand! - Racecircuit.
Zandvoort, Noord-Holland. Een stand bestaat uit zand, als het zand dus voort gaat, heb je een verlening van het strand. Bovendien ligt Zandvoort aan zee, dat maakt het wat makkelijker. Zandvoort staat bekend om het racecircuit, dat daar ligt.
Twee pogingen waren in een keer goed.
Foute antwoorden:
Breezand, Noord-Holland. Ja, maar niet per se een verlenging van het strand.
Langedijk, Noord-Holland. Een lange dijk, maar geen strand. En als het de eerste keer fout is, kun je het natuurlijk nog eens proberen, maar het blijft fout. :D

16. Help levert een andere voorletter op - Karel Aalbers.
Velp, Gelderland. Duidelijk, je moet de eerste letter van help veranderen en het woord voorletter geeft een subtiele hint naar de letter v --> Velp. Karel Aalbers, voormalige voorzitter van Vitesse komt uit Velp. In Brabant ligt ook een plaats met de naam Velp. Velp, Gelderland is echter groter dan Velp, Brabant.
Alle pogingen waren goed.

17. Dwaal door een buurt, zonder gids - RKC.
Waalwijk, Brabant. Het zal je maar gebeuren, door een buurt dwalen, zonder gids. Maar met "zonder gids" wordt bedoeld dat de eerste letter van dwaal eraf gaat. Een wijk is een buurt --> Waalwijk. RKC is een voetbalclub uit Waalwijk.
Niemand had het antwoord in een keer goed.
Foute antwoorden:
Leiderdorp, Zuid-Holland. Een dorp is een buurt, maar een leider lijkt mij de gids, die we juist missen.
Rijswijk, Zuid-Holland. Weer wijk - buurt, Ik ga op reis en ik neem mee: geen gids. Nou ja, niet per se.
Ommen, Overijssel. Als je ommetjes maakt, ben je aan het dwalen, maar er is geen buurt en het is ook onduidelijk wat het verband met de gids is.
Verlorenhoek, Brabant. Duidelijk verdwaald, maar het is onduidelijk waar de buurt of de gids is. Bovendien is het geen offici?le plaats.

18. Dit zijn geen verre vrienden - Ameland.
Buren, Gelderland. Beter een goede buur, dan een verre vriend --> Buren. Ook in Friesland ligt een plaats met de naam Buren, het is een van de vier kernen op Ameland (naast Nes, Hollum en Ballum).
In de eerste poging waren er twee goede en een fout antwoord.
Fout antwoord:
Pieterburen, Groningen. Buren was al voldoende geweest, Pieterburen is te ver gezocht.

19. Zoon van Eddy - Merckx.
Axel, Zeeland. Eddy? "Wie is Eddy?" werd mij gevraagd. Eddy Merckx, natuurlijk en zijn bekende zoon heet Axel.
Alle pogingen waren juist.

20. Beter kan niet - Overtreffende trap.
Best, Brabant. Beter dan beter is best. Beter dan best kan niet, het is immers de overtreffende trap.
Iedereen had het juist.

21. Engelse bogen - KNMI meetstation.
Arcen, Limburg. Bogen in het Engels is "arcs", maar dat is geen plaatsen. Een uitgang die we in het Nederland bij meervouden gebruiken is -en --> Arcen. Arcen heeft een KNMI meetstation, evenals Ell en Maastricht Airport, maar die twee hebben geen verband met Engelse bogen.
Alle pogingen waren juist.

22. Pels - Esserberg.
Haren, Groningen. Haren vormen samen een pels. De Esserberg, het stadion van Be Quick 1887 ligt in Haren.
Alle pogingen waren juist.

23. Ligt Drenthe onder 't Gooi? - Laren
Zuidlaren, Drenthe. De plaats Zuidlaren wekt de indruk dat Drenthe ten zuiden van Laren ('t Gooi) ligt. De aanwijzing Laren geeft aan dat je iets met Laren moet doen.
1 goed antwoord, 3 fouten antwoorden in de eerste poging.
De foute antwoorden:
Odoorn, Drenthe. Doorn, Utrecht ligt niet ver van het Gooi, maar ik zie geen verband met "onder".
Noordlaren, Groningen. Heel warm. Dit zou het antwoord kunnen zijn op de omschrijving "ligt Groningen boven 't Gooi?" Helaas is er geen tweede poging ondernomen.
Beilen, Drenthe. Beilen ligt in Drenthe, maar ik zie geen verband met het Gooi. Schot voor de boeg, waarschijnlijk.

24. Woningen ge?nteresseerd in een groot sportevenement - Walibi.
Biddinghuizen, Flevoland. Als een stad ge?nteresseerd is in een groot sportevenement doet het een "bidding," verder zijn huizen woningen --> Biddinghuizen. Walibi zit bij Biddinghuizen.
In de eerste poging was er een goed antwoord en twee foute antwoorden.
De foute antwoorden:
Zevenhuizen, Friesland. Woningen - huizen. Verder zal het een schot voor de boeg zijn.
Enkhuizen, Noord-Holland. Woningen - huizen. Lijkt mij verder ook een schot voor de boeg.

25. Niet dichtbij 'm - Mediapark.
Hilversum, Noord-Holland. Heel ver weg is inderdaad niet dichtbij. Dan krijg je Heelverum, de plaats die daar het meest op lijkt is Hilversum. Het mediapark zit in Hilversum.
Dit was de omschrijving waar ik niet heel gelukkig mee was. Toch is deze plaats een keer in de tweede poging geraden. Samen met Ens en Waalwijk is het de enige plaats die niet in een poging is geraden.
De fouten antwoorden:
Diever, Drenthe. Als je van iets wordt gestolen, is het niet dichtbij je, zal de redenering zijn geweest.
Uithuizen, Groningen. Uithuizen ligt inderdaad een aardig stukje van Huizen,
Nauerna, Noord-Holland. Is geen offici?le plaats.
Uithoorn, Noord-Holland. Uithoorn ligt ook een aardig stukje van Hoorn, maar niet zo ver als Uithuizen van Huizen ligt.
 

gevegt

Well-known member
Geweldig Friesland!
Een kleine tip voor dit leuke initiatief zodat er misschien meer leden mee gaan doen: Laat het bij een stuk of vier vragen.
 
Bovenaan