R.I.P. SOCRATES 1954-2011

G

Gast

Guest
Socrates Brasileiro Sampaio de Souza Vieira de Oliveira


jpaczl.jpg


Schandalig dat er geen rouwtopic geopend is voor deze begenadigde voetballer, die vier jaar geleden ter ziele is gegaan. Normaal gesproken was onze vriend Blauwfinger een hevige bewonderaar van deze ooit zo sierlijke middenvelder - maar sinds ene Lionel Messi is opgestaan en met behulp van de Catalaanse media een hoop bombarie maakt tegen Spaanse amateurploegen - is ook hij de weg kwijtgeraakt en denkt ie aan niets anders meer als de kleine Argentijn.

En dat is jammer, want iedereen die Socrates heeft zien voetballen, weet dat deze goddelijke middenvelder meer talent in zijn grote teen had dan Messi in heel zijn met groeihormonen volgespoten lichaam. Socrates was een rasvoetballer met de techniek van een boogschutter en het talent van een leeuwentemmer uit Circus Maximus. Een geboren voetballer bij wie de gave direct via God in de baarmoeder aangebracht werd. Geen onvolgroeide Argentijntje die in het Barca Lab even opgepompt wordt met allerlei chemische hulpmiddelen.

Op het WK van 1982 in Spanje en dat van 1986 in Mexico maakte hij furore, met zijn fluwelen balbehandeling, perfecte overzicht en briljante steekpasses. Als een gewichtloze moonwalker zweefde Socrates tussen de vijandelijke linies, achteloos voor het gevaar van zijn tegenstanders. Omdat de voetbalindustrie toen nog niet zo ontwikkeld was en Socrates minder verdiende als de talentloze nietsnutten Genero Zeefuik, Sergio Garcia, Gregory van der Wiel, Joel Veltman, Sergio Busquets, Siem de Jong, Javier Mascherano en Fabio Coentreao - had ie een tweede baan naast zijn voetbalcarri?re. Socrates was namelijk ook afgestudeerd voor arts en in zijn voetballoze dagen altijd te vinden in zijn praktijk. Dat leverde hem de bijnaam 'O Doutor' (De Dokter) op.

Socrates was ook politiek actief, en tijdens zijn jaren als voetballer van Corinthians, richtte hij de 'Democracia Corintiana' op, een sociaaldemocratische verzetsbeweging tegen de toentertijd rechts-revolutionaire overheid van Brazili?. Na iedere goal trok hij demonstratief zijn shirt uit, om daaronder een andere shirt te onthullen waarop "Democracia" stond. Socrates maakte van niets geheim en bekende dat ie in zijn jeugdjaren idolaat was van 3 beroemde helden: Fidel Castro, Che Guevara en John Lennon.

Socrates was een van de beste voetballers ter wereld - en heeft meer gewonnen als Messi - dit voor het geval dat straks allerlei nep-Catalanen ook dit topic komen verkrachten met hun Messi-adoratie. Socrates werd opgenomen door Pele in het lijstje van FIFA 100 Best Players Of The World. Hij heeft een ere-stand gekregen in het Braziliaansche Football Museum Hall of Fame, werd door World Soccer gekozen als 61e in het lijstje met de beste voetballers die ooit op deze aardbol rondgelopen hebben en kreeg de prijs South American Footballer of The Year in 1983. De enige tegenstander die hij nooit heeft weten te passeren, was alcohol.

Rust in vrede O hemelvoetballer!


socrates11_2074496c.jpg


qyakp4.jpg


331q0s3.jpg


xf4845.jpg


socrates_casa_careca.jpeg
 

Bijlagen

  • soc1.jpg
    soc1.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Mooie opening hoor. Maar gaan we voor elke overleden voetballer een apart RIP-topic openen?
 

JFK

Well-known member
Mooie opening hoor. Maar gaan we voor elke overleden voetballer een apart RIP-topic openen?

En dat dan 4 jaar later.
Verder vraag ik me af wat er z schandalig aan is dat we Socrates niet eerder hebben genoemd.
Hebben we hier te maken met Ronald?
 

JFK

Well-known member
Yup, ik ga het nog even natrekken maar die kans is heel erg groot.

Net even op andere forums gezocht op Gerrit de Ganzenjager en daar is het ook de Markies.

Ik heb ook die forums gekeken, maar die knaap is echt helemaal geschift.
 
G

Gast

Guest
Vind ik altijd knap hoe jullie dat herkennen, dat 'nieuwe' leden (met een andere naam) oude leden zijn.
MvC is wel heel overduidelijk hoor. Ik herken ook nooit iemand (onder een andere nick), maar deze gast schrijft altijd zulke stukjes over oude spelers.
 

erka

Well-known member
MvC is wel heel overduidelijk hoor. Ik herken ook nooit iemand (onder een andere nick), maar deze gast schrijft altijd zulke stukjes over oude spelers.

Dat, en altijd dat gebruik van vette en schuine letters door elkaar. Google doet de rest.

Maar ik vind het ook wel wat hebben hoor. Het hoort een beetje bij de geschiedenis van SQ/DVK dat hij het met lange tussenpozen toch steeds weer probeert.
 
Bovenaan