Oranje: voor de poorten van de hel.

Mario

Well-known member
Met oog op de komende wedstrijden van Oranje, een topic met ?narrow escapes? uit de recente geschiedenis. Oranje blijkt een echte ontsnappingskampioen te zijn ... wellicht kan er komende week weer een hoofdstuk aan worden toegevoegd.

Een stukje Oranje geschiedenis, waarbij kwalificatie voor de poorten van de hel werden weggesleept :

Kwalificatie EK1988

55.000 Toeschouwers zijn op 28 oktober 1987 naar De Kuip afgekomen om de plaatsingswedstrijd van Oranje voor het EK in West-Duitsland bij te wonen. De tegenstander,Cyprus, wordt met 8-0 van de mat gevaagd, maar na afloop isNederlandin zak en as omdat een malloot een bom bij een 1-0 stand op het veld had gegooid. Er wordt gevreesd voor een zware straf. In eerste instantie besluit de UEFA tot een reglementaire 0-3 nederlaag voor Nederland, waardoor concurrent Griekenland Oranje ineens nog op de ranglijst kan passeren. De KNVB gaat succesvol in beroep, waardoor Oranje de wedstrijd (zonder publiek) mag overspelen. Dankzij een 4-0 zege plaatst de ploeg zich alsnog voor het EK, waar op onnavolgbare wijze geschiedenis zal worden geschreven.

EK1988

Nederland - Ierland 1-0.Uitschakeling is nabij, in West-Duitsland op het EK, als bondscoach Rinus Michels een extra aanvaller het veld instuurt: Wim Kieft. Tot de 82ste minuut houden de Ieren stand in het Parkstadion in Gelsenkirchen.Dan: mislukt schot Ronald Koeman, een afleidingsmanoeuvre van Marco van Basten (in buitenspelpositie) en een kopbal van Kieft. De rest is geschiedenis.

Kwalificatie WK1994

Nederland - Engeland 2-0.The Great Escape: Ronald Koeman baant voor Nederland de weg naar het WK in Amerika. Met dank aan de Duitse scheidsrechter Assenmacher.In de 57ste minuut brengt Koeman in de Kuip de doorgebroken Engelse aanvoerder Platt ten val. Penalty ?n rode kaart, denken de Engelsen, maar Assenmacher kent een vrije trap toe en geeft Koeman slechts een gele kaart. Vijf minuten later scoort Koeman, bij zijn tweede poging (1-0), en is Engeland verslagen.

Kwalificatie EK1996

Achtereenvolgende nederlagen bij Tsjechi? (3-1) en Wit-Rusland (1-0). Maar op de weg terug uit Minsk bereikte Nederland het onverwachte nieuws dat Tsjechi? zich had laten verrassen in Luxemburg (1-0). Na een uiterst moeizame 1-0 zege in Rotterdam op Wit-Rusland werd via een play-off tegen Ierland de eindronde van 1996 alsnog bereikt.

EK1996

Het Nederlands elftal lijkt zich tijdens EURO96 al na twee wedstrijden te hebben geplaatst voor de kwartfinales. De ploeg van Guus Hiddink mag op Wembley zelfs met vier doelpunten verschil verliezen van Engeland, maar als het gastland in de tweede helft met 4-0 voor komt, slaat de totale paniek toe. Oranje wordt bijkans van het heilige gras gespeeld, maar dan is daar in de slotfase ineens Patrick Kluivert. De invaller, koud in het veld, bengt twaalf minuten voor tijd met een prima doelpunt ternauwernood redding.

Kwalificatie EK2004

Na een wisselvallige kwalificatie, zou Oranje in Praag tegen Tsjechi? genoeg hebben aan een 2-2 gelijkspel of meer om zich te kwalificeren voor het EK. Echter, alles wat mis kon gaan ging mis in deze wedstrijd en Nederland verloor, ondanks een redelijk spel, met 3-1. Een overwinning tegen Moldavi? (5-0) deed er verder niet meer toe, Nederland moest via de play-offs tegen Schotland zich zien te kwalificeren. In de heenwedstrijd liep Nederland tegen een onnodige 1-0 nederlaag aan. In de terugwedstrijd stelde het orde op zaken en overklaste het de Schotten met 6-0 en mocht het alsnog naar het EK.

EK2004

Tsjechi? is op het EK van 2004 door twee opeenvolgende zeges al voor de laatste groepswedstrijd zeker van de knock-out-fase. Duitsland heeft voorafgaand aan het derde duel met Tsjechi? een punt meer dan Oranje. Waar een Tsjechisch-Duits akkoordje verwacht wordt, doen de Tsjechen hun sportieve plicht en verslaan met een B-elftal de verbijsterde Duitsers met 2-1. Omdat Oranje Letland met 3-0 verslaat, gaat Nederland alsnog door.
 

Lord Flash

New member
Kan dat fabeltje dat Nederland voor het EK '96 door Tsjechie werd gered eens eindelijk de koelkast in? Ik hoorde dat gisteren in DWDD ook weer. Tsjechie eindigde uiteindelijk boven Nederland, dus die nederlaag maakte helemaal niks uit. Noorwegen was toen de concurrent om plaats 2.
 

de waan

Well-known member
Ja, dat bedacht ik me net ook al toen ik dit las. Toch was de situatie kennelijk zo (en zo herinner ik het me ook) dat door die nederlaag van Tsjechi? er ineens weer hoop was. Ben wel benieuwd hoe dat nou precies zat.
 

Lord Flash

New member
Ja, dat bedacht ik me net ook al toen ik dit las. Toch was de situatie kennelijk zo (en zo herinner ik het me ook) dat door die nederlaag van Tsjechi? er ineens weer hoop was. Ben wel benieuwd hoe dat nou precies zat.

Het idee was toen volgens mij vooral dat Tsjechie de concurrent was en Noorwegen toch niet meer te achterhalen was. Die stonden toen inderdaad fors voor maar moesten ook nog 2 keer tegen Tsjechie en naar Nederland in de laatste 3 wedstrijden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Verrek, die beslissende interland tegen Noorwegen ben ik nog bij geweest zelfs.

Dat kan ik me nog wel herrineren, toen stond Emile Ratelband op het veld met een "tsjakka" speech van "als je gelooft dat het 3-0 wordt, dan wordt het ook 3-0". Toen het vlak voor tijd 3-0 stond hoopte ik dat het of nog 4-0 zou worden, of 3-1, om die kwal maar niet te laten geloven dat hij ervoor gezorgd had. Maar het bleef 3-0...
 

JMD

Well-known member
Dat kan ik me nog wel herrineren, toen stond Emile Ratelband op het veld met een "tsjakka" speech van "als je gelooft dat het 3-0 wordt, dan wordt het ook 3-0". Toen het vlak voor tijd 3-0 stond hoopte ik dat het of nog 4-0 zou worden, of 3-1, om die kwal maar niet te laten geloven dat hij ervoor gezorgd had. Maar het bleef 3-0...

Inderdaad. Haalde zelfs nog de oudejaarsconference van Youp van 't Hek:
'heb je hem zien lopen in het stadion, die gek? Het ergste was nog dat ie de uitslag goed had. Als ik Van der Sar geweest was had ik een bal in mijn eigen doel geschopt'
 

ALenstra

Well-known member
Die wedstrijd tegen de DDR in 1979, om een plek op het EK 1980 in Italie. Allereerst was het een kleine wonder dat Oranje in de race was. In de voorgaande wedstrijd thuis tegen Polen stond Oranje met 0-1 achter maar Huub Stevens maakte nog 1-1 en Oranje kon nog hopen. Echter in Leipzig stond Oranje met 2-0 achter bij de rust en kregen Tscheu La Ling en zijn tegenstander Dietrich Weise rood na een handgemeen. Na rust kwam een herboren Oranje het veld op en zou de 2-0 ombuigen in 2-3 winst met kwalificatie voor het EK 1980 als gevolg.
 

Mario

Well-known member
Tijdens de kwalificatie voor het WK1974 zaten Nederland en Belgi? in dezelfde groep en hadden evenveel punten, alleen het doelsaldo van Nederland was veel beter. Tijdens het beslissingsduel in Amsterdam scoorde Belgi? in de 84e minuut, maar werd het doelpunt onterecht wegens buitenspel afgekeurd waardoor het 0-0 bleef. Oranje ging naar het WK en Belgi? was uitgeschakeld ondanks dat het geen enkel tegendoelpunt kreeg in de kwalificatie.
 

erka

Well-known member
En wat te denken van Ierland-Nederland uit 1983. Oranje m?est winnen. In dat oude station, Dalymount Park, met die mensen op het dak. Veel spelers onder 21 jaar voor de leeuwen, zoals Gullit, Van Basten, Vanenburg en Koeman. Bij rust 2-0 achter. Totaal kansloos. En in de tweede helft luisterden de spelers niet meer naar Rijvers met zijn k-taktiek en gingen ze vol op de aanval. Toen werd het nog 2-3 met een briljante Gullit. Daarna ging het helaas toch mis in de kwalificatie. Ik hoef hopelijk niet meer toe te lichten......

Ik kan me die pot nog heel goed herinneren, was een van de eerste wedstrijden van Oranje die ik gezien heb.
 

Eef de Kip

Well-known member
Die wedstrijd tegen de DDR in 1979, om een plek op het EK 1980 in Italie. Allereerst was het een kleine wonder dat Oranje in de race was. In de voorgaande wedstrijd thuis tegen Polen stond Oranje met 0-1 achter maar Huub Stevens maakte nog 1-1 en Oranje kon nog hopen. Echter in Leipzig stond Oranje met 2-0 achter bij de rust en kregen Tscheu La Ling en zijn tegenstander Dietrich Weise rood na een handgemeen. Na rust kwam een herboren Oranje het veld op en zou de 2-0 ombuigen in 2-3 winst met kwalificatie voor het EK 1980 als gevolg.

haha, Rene vd Kerkhof die het hele veld juichend rond rent, ik zie 'm nog zo lopen.
 

Abubakari

Well-known member
1981, Frankrijk, Nederland moest winnen... 2-0 verloren.
1983 Spanje moest met 11 goals verschil van Malta winnen, kon nooit. Werd 12-1.
1985 Play off tegen Belgi?, kort voor tijd 2-0! WE GAAN NAAR MEXICO, werd het nog 2-1
2001 Ierland uit, makje 0-1, vlak daarvoor nog op Wembley (of weet ik veel waar) met 0-2 gewonnen, appeltje eitje. Makje 1-0.

2015
Kunnen we dinsdag invullen, want aan bovenstaand rijtje kan deze kwalificatie toegevoegd worden.
Zou me niet verbazen dat Turkije nog verliest, maar Oranje ook verliest.

Heel Europa gaat naar Frankrijk. Behalve Nederland, wij blijven thuis.
 

de waan

Well-known member
Denk dat het tegen Kazachstan al mis gaat. Maar goed, ik dacht laatst ook dat ze met 5-0 van IJsland zouden winnen.
 
Bovenaan