KNVB Beker 2016/17

de waan

Well-known member
Het is nog wat vroeg inderdaad, maar omdat de opzet van de beker volgend seizoen wat verandert, alvast een opzetje van hoe de plaatsing voor beker komend seizoen in zijn werk gaat.

Voorronde - 17 augustus
- Nummers 14 van beide topklassen (2 teams) *
- Winnaars nacompetitie topklasse/hoofdklasse (10 teams)
- Halve finalisten districtsbekers (24 teams)

1e ronde - 24 augustus
- Winnaars voorronde (18 teams)
- Negen hoogstgeplaatste teams topklasse zonder (periode) titel (18 teams)
- Kampioenen hoofdklasse (6 teams)

2e ronde - september
- Winnaars 1e ronde (21 teams)
- (periode)kampioenen topklasse (8 teams)
- profclubs (35 teams)

* In het uitzonderlijke geval dat de nummer 14 van de topklasse een periodetitel wint, stroomt de nummer 13 in de eerste ronde in. Of de nummer 12 in het nog uitzonderlijker geval dat de nummers 13 en 14 beiden een periode winnen. Of de nummer 11 in het bizar uitzonderlijke geval dat de nummers 12, 13 en 14 de periodes winnen.
 

Forza AZ

Well-known member
Wat gebeurt er als de nummer 15 of 16 van de Topklasse een periode wint? Kans lijkt me uitermate klein, maar het kan natuurlijk theoretisch wel.
 

de waan

Well-known member
Ergens had ik deze vraag al verwacht van jou. ;-)

Dit is de exacte tekst:
2.1.7 Plaatsing KNVB beker seizoen 2016/‟17 (BV/AV)
1. De kampioen van de Topklasse zaterdag 2015/‟16 en de drie (vervangend) periodekampioenen van de Topklasse zaterdag, seizoen 2015/‟16, plaatsen zich voor de tweede ronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (4 elftallen).
2. De kampioen van de Topklasse zondag 2015/‟16 en de drie (vervangend) periodekampioenen van de Topklasse zondag, seizoen 2015/‟16, plaatsen zich voor de tweede ronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (vier elftallen).
3. De eerstvolgende negen elftallen van de Topklasse zaterdag 2015/‟16, niet zijnde kampioen dan wel (vervangend) periodekampioen, en de drie kampioenen van de Hoofdklasse zaterdag, seizoen 2015/‟16 plaatsen zich voor de eerste ronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (twaalf elftallen).
4. De eerstvolgende negen elftallen van de Topklasse zondag 2015/‟16, niet zijnde kampioen dan wel (vervangend) periodekampioen, en de drie kampioenen van de Hoofdklasse zondag, seizoen 2015/‟16 plaatsen zich voor de eerste ronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (twaalf elftallen).
5. Het dan nog resterende elftal van de Topklasse zaterdag 2015/‟16 niet vallend onder punt 1 en punt 3 van deze regeling en dat niet is aangemerkt als herkanser dan wel rechtstreekse degradant, plaatst zich voor de voorronde van de KNVB Beker BV/AV 2016/‟17 (??n elftal).
6. Het dan nog resterende elftal van de Topklasse zondag 2015/‟16 niet vallend onder punt 2 en punt 4 van deze regeling en dat niet is aangemerkt als herkanser dan wel rechtstreekse degradant, plaatst zich voor de voorronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (??n elftal).
7. De vijf winnaars van de nacompetitie tussen de Topklasse zaterdag en Hoofdklasse zaterdag plaatsen zich voor de voorronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (vijf elftallen).
8. De vijf winnaars van de nacompetitie tussen de Topklasse zondag en Hoofdklasse zondag plaatsen zich voor de voorronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (vijf elftallen)
9. De vier halve finalisten per districtsbeker 2015/‟16 plaatsen zich voor de voorronde van de KNVB beker BV/AV 2016/‟17 (24 elftallen).
10. Als een vereniging mag deelnemen zowel vanuit de hierboven beschreven bepalingen als vanuit het bereiken van de halve finales van de districtsbeker, dan komt de aanvulling van de open plaatsen vanuit de verliezend kwartfinalisten van de districtsbeker. Hierbij is het aantal wedstrijdpunten behaald in de betreffende bekercompetitie vanaf de knock-outfase leidend. Speelronden waarin niet alle verliezend kwartfinalisten zijn uitgekomen, worden buiten beschouwing gelaten. Geeft het behaalde aantal wedstrijdpunten geen doorslag, dan is het betreffende doelsaldo beslissend. Geeft het desbetreffende doelsaldo evenmin de doorslag, dan is het desbetreffende aantal doelpunten v??r beslissend. Als ??k dit geen doorslag geeft, dan bepaalt het lot.
11. Plaatsing voor deelname aan de KNVB beker BV/AV is alleen mogelijk voor standaardelftallen. Als ??n of meerdere reserve-elftallen de halve finale van de districtsbeker bereiken, dan vindt opvulling plaats op eenzelfde manier als beschreven onder punt 10 van deze regeling.

Daaruit leidt ik af dat een periodetitel niet vervalt als die ploeg uiteindelijk op plaats 15 of 16 eindigt.
 

Forza AZ

Well-known member
Zo te zien heeft de KNVB dus geen rekening gehouden met een periodekampioen op plek 15 of 16, maar lijkt me sterk dat het echt zover gaat komen.

In punt 10 is nu in ieder geval duidelijk welke rondes meetellen voor eventuele verliezend finalisten. Vorig seizoen was dat nog een discussiepunt.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik snap niet waarom ze niet gewoon de verliezend kwartfinalisten tegen elkaar laten spelen (direct na afloop van de kwartfinales) voor eventueel resterende plekken in de KNVB-beker.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Klopt, als de halve finales en finale gespeeld worden, dan kan je ook om plaats 5 t/m 8 spelen.
 

Forza AZ

Well-known member
Spakenburg en WKE hebben zich afgelopen weekend geplaatst voor de 2e ronde van de beker 2016/17.
 

Joost

Well-known member
Zo te zien heeft de KNVB dus geen rekening gehouden met een periodekampioen op plek 15 of 16, maar lijkt me sterk dat het echt zover gaat komen.

In punt 10 is nu in ieder geval duidelijk welke rondes meetellen voor eventuele verliezend finalisten. Vorig seizoen was dat nog een discussiepunt.

Dat is in de praktijk ook vrijwel onmogelijk. Als je kijkt naar het puntenaantal van de nummers 15 en je kijkt naar het aantal punten dat nodig is voor een periode dan zit daar niet heel erg veel verschil tussen. Het lijkt mij onbestaanbaar dat een team op Topklasseniveau in 1 periode vrijwel alles wint maar in de overige twintig duels er minstens 16 verliest.

Op lager niveau komt het wel eens voor maar dan hebben we het over kortere periodes en dan betreft het clubs die op een herkansingsplaats eindigen. Dat is 11 of 12 van de 14.
 

Friesland

Well-known member
Wat is toch de toegevoegde waarde van die periodekampioenschappen? Naar mijn mening lijdt het enkel tot competitievervalsing, verkeerde ploegen in de nacompetitie voor promotie (bijvoorbeeld Heerenveen in 1990), verkeerde ploegen die een bye krijgen in de beker. Bovendien maak je het jezelf lastig wat betreft de reglementen, omdat je met alle uitzonderingen rekening moet houden.

Wat betreft de verliezend kwartfinalisten lijkt mij het ook een goed idee om de verliezend kwartfinalisten tegen elkaar te laten spelen. Ik zou echter ook de verliezend achtste finalisten tegen elkaar te laten spelen. Nadeel is wel dat het mogelijk is, dat een kwartfinalist/achtste finalist al zeker is van bekerdeelname via de competitie, die spelen in de bekerherkansingsrondes dan nergens meer voor.
 

Joost

Well-known member
Volgens mij is er helemaal niemand ontevreden over de huidige opzet. Waarom dan weer iets veranderen.

De laatste jaren wonnen Groningen, PEC Zwolle, AZ, PSV en Twente. Allen clubs die ook een uitstekend jaar draaiden in de Eredivisie en zich ook op die manier hadden kunnen plaatsen.
 

gevegt

Well-known member
Het gaat er niet om of iedereen tevreden is, maar dat het beter is voor het Nederlandse voetbal.
Als je het belangrijk vindt dat we verder komen in Europa, is het natuurlijk een goed idee.
 

Joost

Well-known member
Het gaat er niet om of iedereen tevreden is, maar dat het beter is voor het Nederlandse voetbal.
Als je het belangrijk vindt dat we verder komen in Europa, is het natuurlijk een goed idee.

Op welke manier zouden we verder komen in Europa door de top4 van de Eredivisie later in te laten stromen?

Top 4 vorig jaar; alleen Ajax uitgeschakeld, door Feyenoord die 4e werden.
Top 4 2013-2014; Feyenoord (2e ronde door GAE), Twente (HV, door Zwolle), Ajax (achtste finale door Vitesse), PSV (achtste finale door Roda)
Top 4 2012-2013; Ajax (finale), PSV (2e ronde door Roda), Feyenoord (KF, door Ajax), Vitesse (achtste finale door Roda).
Top 4 2011-2012; Ajax (finale), Feyenoord (KF, door PSV), PSV (HF, door Ajax), AZ (winnaar)

Conclusie; ze schakelen elkaar uit of ze worden door Roda uit de beker gesmeten.
 

de waan

Well-known member
Je kunt maar beter op safe gaan inderdaad.

Beter misschien nog om alleen PAF en Jong Ajax aan de beker deel te laten nemen en te beginnen met de halve finale. Mocht Jong Ajax dan de beker winnen dan kan Ajax 1 die plek innemen in Europa.
 
Bovenaan