Kleren maken de man

Mario

Well-known member
Hittegolf of niet: 'Slippers horen niet op de werkvloer'

Als het kwik boven de 30 graden stijgt, worstelt werkend Nederland met de vraag: wat trek ik aan naar kantoor? Etiquette-deskundige Anouk van Eekelen is onverbiddelijk: „Teveel bloot is niet zakelijk. En slippers zijn helemaal uit den boze, tenzij je natuurlijk op het strand werkt.”

Volgens Van Eekelen is het typisch Nederlands om zodra het warm is te denken dat je wel in een strandoutfit naar het werk kunt. „In Zuid-Itali? en Spanje gaan de mensen, hoe heet het ook is, gewoon in een net zomerpak gekleed naar kantoor. Een korte broek, een jurkje zonder mouwen of een t-shirt passen nu eenmaal niet in een zakelijke omgeving, zeker niet als iedereen er normaal gesproken een jasje of pak draagt.”

De loopbaancoaches Jannemarie den Toom en Gertjan van Oldenborgh zijn echter minder streng in de leer. „Tijdens een hittegolf is het verstandig om met je directe collega’s en de leidinggevende te overleggen wat acceptabel is. Klanten bedienen op teenslippers is misschien niet zo professioneel, maar als je op de backoffice werkt, kan het wellicht wel.”


Done of not done? Ik zou het zelf niet zo snel doen, maar ik heb zat collega's die daar wellicht anders over denken.
 

Cees

New member
Ik werk zelf op een kantoor, en bij ons lopen genoeg mensen in een t-shirt. Maar niet wanneer ze een gesprek hebben met een klant. Ik ben zelf altijd in principe een overhemd aan wanneer ik werk, ook nu met dit weer. Hier op kantoor is het ook niet heel erg warm.
Teenslippers trek ik dan ook zeker niet aan op kantoor. Maar zodra ik thuis ben doe ik mijn 'werkkleren' uit en trek ik een t-shirt en een korte broek aan.
 

fr-keff

Active member
Donderdag een bruiloft... Krijg het nu al benauwd bij de gedachte in een overhemd te moeten lopen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Als je niet met "klanten" te maken hebt is het me een raadsel waarom je niet in een t shirt zou kunnen lopen.
 

Cees

New member
Als je niet met "klanten" te maken hebt is het me een raadsel waarom je niet in een t shirt zou kunnen lopen.

Mee eens, maar soms is het wat lastig in te schatten of ik nog ergens heen moet en dus vind ik een overhemd ook wel best.
 

inhethoekje

Active member
Men klaagt weleens over mannen in korte broek met witte benen en sandalen of slippers, maar het valt mij altijd op dat vrouwen waarvan je hoopt dat die nou niet in een jurk gaan rondlopen met dit weer het wel doen en de vrouwen waarvan je hoopt dat ze het gaan doen er altijd netjes bij blijven lopen.
 

Eef de Kip

Well-known member
En die glimmende Birckenstocks bij mannen lijkt me wel voldoende reden voor ontslag op staande voet.
 

Shayman

New member
Als je niet met "klanten" te maken hebt is het me een raadsel waarom je niet in een t shirt zou kunnen lopen.

Schedel geschoren, bek meestal niet en wat plakplaatjes op de onderarmen. Ik vind een overhemd net even wat netter overkomen in elk geval en persoonlijk zal ik zelfs nooit in korte mouwen op het werk verschijnen.
 

Janssen

Well-known member
Ik heb er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat de baard hier inmiddels geaccepteerd is. En terecht. Overhemd is wel standaard hier.
 

De Wolf

Well-known member
Korte broek bij mannen op kantoor is gewoon not done. Vrouwen mogen doorgaans wel een rok aantrekken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Nederlandse vrouwen lopen over het algemeen er bij ons op kantoor sowieso niet zo goed gekleed bij. De buitenlandse vrouwen die hier als expats zijn, die kleden zich een stuk beter.
 

zwammy

Well-known member
Waarom niet? Ben ik minder capabel als ik in een korte broek loop? Hou toch op, zeg toch precies hetzelfde of ik een lange of een korte broek aanheb. Nee hoor, misschien ben ik een dwarsligger maar met 25+ graden loop ik in een korte boks, welke afspraak ik ook heb.
 

JMD

Well-known member
Ik vind een korte broek bij mannen sowieso niet staan, ik heb er niet eens 1. (behalve natuurlijk een korte broek voor het sporten)

Het hangt er idd wel van af wat voor werk je doet, maar als je contact met klanten hebt vind ik dat je niet zomaar alles aan kunt hebben. Als dat niet het geval is moet je volgens mij zelf kunnen kiezen.
 
Bovenaan