IJshockey

ALenstra

Well-known member
Gisteren is in Eindhoven het 1B-WK gestart, zeg maar het 3e niveau WK. Oranje verloor zijn openingswedstrijd tegen Litouwen met 0-1 dankzij een treffer na 11 seconden. Vanavond wacht Zuid Korea. Daarna volgen donderdag Kroatie, zaterdag Groot Brittannie en zondag Estland. De groepswinnaar promoveert naar 1A (2e niveau) en de nr.6 degradeert naar 2A (4e niveau).

Morgen starten in de NHL de playoffs. Titelverdediger Los Angeles Kings is er niet bij. Dit zijn de wedstrijden:
New York Rangers-Pittsburgh Penguins (Eastern Conference)
Washington Capitals-New York Islanders
Montreal Canadiens-Ottawa Senators
Tampa Bay Lightning-Detroit Red Wings
Saint Louis Blues-Minnesota Wild (Western Conference)
Nashville Predators-Chicago Blackhawks
Anaheim Ducks-Winnipeg Jets
Vancouver Canucks-Calgary Flames
 

Kevah

New member
De dames zijn 2e geworden in hun divisie!
Helaas net geen 1e, waardoor ze volgende keer weer in dezelfde divisie blijven hangen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Vanavond de 2e wedstrijd, tegen Korea. Lastig.

Morgen beginnen ook de play-offs in de NHL. Hup Penguins.
 

ALenstra

Well-known member
Overigens is de wedstrijd tussen Nederland en Zuid Korea live te zien om 20.30 op kanaal 2 van Fox. Ook de andere 3 wedstrijden van Nederland zijn te zien op de betaalkanaal. Verder zal Fox wedstrijden uitzenden van de NHL-playoffs en het A-WK dat volgende maand in Tsjechie gehouden wordt.
 

Methone

New member
Dik verlies tegen Zuid-Korea. (7-1) Tegen Kroati? en Estland zullen meer kans hebben denk ik.

Het lijkt er op dat het IJshockey met de jaren minder wordt hier in Nederland.
Wellicht nu Fox er aandacht aan besteed, wordt het misschien weer wat populairder. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een prof competitie met minimaal 8 teams draaiend te houden? Misschien is het ook een gebrek aan rivaliteit onderling. Bijv. Heerenveen heeft eigenlijk Groningen of Leeuwarden nodig. Nijmegen heeft Arnhem nodig en Rotterdam, Amsterdam en Utrecht moeten toch makkelijk een paar ton bij elkaar krijgen voor een profclub? In het voetbal werkt dat in ieder geval wel goed. Die sponsors in de teamnamen is ook geen goed idee voor de naamsbekendheid van de clubs zelf. Die wisselen om de zoveel jaar. (UNIS, Laco)
 

Methone

New member
Toch wel opmerkelijk, in alle omringende landen behalve Belgi?, hebben ze een fatsoenlijke Profcompetitie met 10 tot 14 clubs.
Het gebrek aan media aandacht in het verleden speelt denk ik ook een rol. Als je bijvoorbeeld kijkt wat een enorme hype SBS 6 toen der tijd heeft gecre?erd met dat Darten.
Paar maanden later stond iedereen te darten in de kroeg. :)
Ik denk dat het op zich wel mogelijk is, maar dan moet er iemand opstaan die flink wat miljoenen in het IJshockey wil pompen, ik zie FOX ook wel in staat een hype te cre?ren.
 

Methone

New member
Er moet flink wat werk verzet worden, maar in de USA hebben ze ook het voetbal aan de man gebracht met de MLS. Dat had vooraf ook niemand gedacht.
In het ijshockey gaat het nog om kleine bedragen, de Eredivisie clubs hebben begrotingen van een paar ton. Maar als de NLse clubs naar Duitsland vertrekken, dan is het IJshockey in Nederland definitief klaar.
 

Joost

Well-known member
Heerenveen en Tilburg gaan naar Duitsland toe, dus het niveau hier zal helemaal afzakken. Clubs als Nijmegen, Amsterdam en Groningen willen ook helemaal geen Eredivisie ijshockey spelen, ivm de kosten en gebrek aan niveau. Elke week met dubbele cijfers op de broek krijgen is ook niet alles.

http://nos.nl/artikel/2012714-van-nederlandse-eredivisie-naar-duitse-derde-klasse.html

Dat bericht is maanden oud en ik moet nog maar zien of het ook werkelijk doorgaat.
het Duitse ijshockey is ongeveer op het derde niveau net zo instabiel als het Nederlandse. Voor komend seizoen worden de Regionalliga's ook opnieuw ingedeeld en dat is afhankelijk van het aantal deelnemers.

De inschrijving sluit op 5 mei. 15 teams hebben zich al ingeschreven, 7 zijn nog twijfelgevallen. Onder die 15 ook Tilburg en Heerenveen. In vorige jaren waren er meerdere regio's in de Regionalliga. Voor komend jaar worden er waarschijnlijk 2 poules van 11 gevormd of, als er minder dan 19 teams zijn, 1 poule.

Daar zullen ze in Tilburg en Heerenveen wel van schrikken denk ik. Twee poules van 11 kan in Oost/West of Noord/Zuid variant en in de 2e vorm zitten in het voorstel Tilburg en Heerenveen helemaal niet bij elkaar:
tall.jpg

tall.jpg
 

Joost

Well-known member
Toch wel opmerkelijk, in alle omringende landen behalve Belgi?, hebben ze een fatsoenlijke Profcompetitie met 10 tot 14 clubs.
Het gebrek aan media aandacht in het verleden speelt denk ik ook een rol. Als je bijvoorbeeld kijkt wat een enorme hype SBS 6 toen der tijd heeft gecre?erd met dat Darten.
Paar maanden later stond iedereen te darten in de kroeg. :)
Ik denk dat het op zich wel mogelijk is, maar dan moet er iemand opstaan die flink wat miljoenen in het IJshockey wil pompen, ik zie FOX ook wel in staat een hype te cre?ren.

Er is wel een vrij groot verschil tussen ijshockey en darten. Voor die laatste sport ga je naar de winkel en koop je een bord en een setje pijltjes. De drempel is veel lager.

We hebben in Nederland volgens mij 15 ijshockeyhallen en in Belgi? is er geen enkele helemaal overdekt. Duitsland en Frankrijk zijn vele malen grotere landen dus dan heb je al snel grotere steden en meer spelers. In vele andere Europese landen zijn er ook buitenbanen waar je op kunt spelen. We waren afgelopen zomer in Tsjechi?, daar heeft ieder dorp bijna een baan.

Nu we in Nederland eigenlijk niet meer genoeg sponsoren hebben voor een echte profcompetitie met imports moeten we terug naar een versterkte eerste divisie. Dat is helemaal niet zo slecht als het lijkt denk ik. Je ziet nu al dat de Eerste Divisie de afgelopen jaren qua toeschouwersaantallen in de lift zit. Groningen trekt er zelfs een pak meer publiek dan in de jaren dat ze als kanonnenvoer in de Eredivisie golden en ook Den Haag, Dordrecht, Amsterdam trekken er ook niet minder publiek dan een niveau hoger.

Afgelopen jaar waren er 10 teams actief in de Eerste Divisie; Den Haag, Zoetermeer, Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Dordrecht, Eindhoven, Tilburg II, Den Bosch en Heerenveen II. Voeg daar Eindhoven, Geleen en Herentals bij en eventueel nog een aantal Belgische teams zoals Antwerpen, Leuven en Luik en je hebt een prachtige competitie die door zijn breedheid ook voor het publiek weer interessant is.
 

Joost

Well-known member
12 Nederlandse en 7 Belgische dus.

Ik gok:
Tilburg 2
Heerenveen 2
Amsterdam
Eindhoven
Groningen
Dordrecht
Den Haag
Den Bosch
Nijmegen
Zoetermeer
Geleen
Utrecht

Herentals
Antwerpen
Leuven
Luik
Hasselt
Turnhout
Heist

Ik kan bijna niet wachten!
 

zwammy

Well-known member
Ook wel interessant om wat meer potten te gaan kijken nu. Nog geen 10 minuten fietsen voor mij.
 

erka

Well-known member
Das toch veel leuker dit!

Moeten ze ook met basketbal doen. Den Bosch, Leiden en Groningen bij Duitsland of Belgi? in en dan een hele grote Eredivisie met de rest.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Edmonton wint alweer de Draft Lottery, dit jaar hadden ze 11% kans. Edmonton heeft nu 4 van de laatste 6 jaar de eerste pick en dit jaar is er een mega grote vis, namelijk Conner McDavid, de nieuwe Crosby/Stamkos. Helaas heeft Edmonton een slechte reputatie qua omgaan met talent, want als je zoveel goede spelers hebt en toch constant bij de laatste 4 eindigt, dan doe je iets niet goed. Diverse forums gaan ook helemaal uit hun plaat en smeken McConner om een contract bij Edmonton te weigeren (net als wat Eric Lindros deed bij de Quebes Nordiques, al was dat ivm de taal). De Oilers hebben al aangegeven dat er 0% kans is dat ze de pick gaan ruilen.

Buffalo Sabres hadden de grootste kans op de 1e pick, maar krijgen nu dus de 2e. E?n gelukje, de nummer twee op de lijst is Jack Eichel en ook hij is een fenomenale speler. De laatste keer dat er twee zulke goede spelers op 1 en 2 stonden, was in 2004, toen Ovechkin en Malkin de 1e en 2e keus waren. Opvallend was toen dat Pittsburgh de 1e pick verloor aan Washington, anders hadden Ovi en Crosby samen gespeeld...

Volgorde van 2015:
1. Edmonton Oilers
2. Buffalo Sabres
3. Arizona Coyotes
4. Toronto Maple Leafs
5. Carolina Hurricanes
6. New Jersey Devils
7. Philadelphia Flyers
8. Columbus Blue Jackets
9. San Jose Sharks
10. Colorado Avalanche
11. Florida Panthers
12. Dallas Stars
13. Los Angeles Kings
14. Boston Bruins

De rest volgt op basis van de play-offs.
 

ALenstra

Well-known member
Vorige week degradeerde het Nederlands team naar divisie 2A oftewel 4e niveau. En vandaag werd bekend dat Heerenveen Flyers niet in de Duitse oberliga gaat spelen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Logisch, er is nog altijd niks bekend qua indeling of formaat daar en Heerenveen wilde toch echt weten of ze niet richting Polen hoefden te reizen. Tilburg blijft voorlopig nog op Duitsland mikken.
 

ALenstra

Well-known member
Straks om 20.15 op Fox 2 de WK wedstrijd Tsjechie-Zweden live. Vandaag eerste dag van het WK in Tsjechie.
 
Bovenaan