Het Spaanse talententopic

Xisco

Member
De reguliere competitie van de Divisi?n de Honor is dit weekend ten einde gekomen met de volgende regionale kampioenen als gevolg:

- I: Celta de Vigo
- II: Osasuna
- III: FC Barcelona
- IV: M?laga
- V: Real Madrid
- VI: Las Palmas
- VII: Villarreal

Deze zeven Juvenil-teams spelen in de eerste week van mei de Copa de Campeones in Galiza voor het landskampioenschap. Later in mei gaat de Copa del Rey Juvenil van start tussen de beste zestien clubs van de diverse groepen.
 

U.G.

Well-known member
Real en Barca spelen volgende week ook nog de halve finales van de Youth League, tegen Benfica en Salzburg. Dit zijn dezelfde ploegen toch ? Lijkt me echt heelrijk btw om als jonge boy te spelen in die Copa de Campeones. Mooi georganiseerd.
 

Xisco

Member
Bar?a treft op 1 mei M?laga in de kwartfinale. Real speelt tegen Atl?tico, want blijkbaar mag de beste nummer twee ook meedoen. Wel goed dat de twee stadsgenoten aan elkaar gekoppeld zijn (hete balletjes?), want het hoort immers zo te zijn dat het beste van iedere regio zich verzamelt. Met zeven teams is het wel lastig een knockout-toernooi op te zetten, dus in die zin begrijp ik het. Een paar jaar geleden werden de teams verdeeld over groepen en plaatsten de twee groepswinnaars zich voor de finale. Voor de volledigheid: Osasuna tegen Celta en Las Palmas tegen Villarreal zijn de andere wedstrijden.

Het zijn inderdaad de Juveniles A die ook de Youth League spelen. Officieel is het leeftijdcriterium Europees geloof ik wat ruimer, 19 in plaats van 18 jaar. Hierdoor heeft Bar?a ook enkele spelers van het tweede (Vilanova, Ale??, Sarsanedas, Carbonell, Mujica) ingeschreven, maar die hebben niet meegespeeld tot nu toe. Misschien worden ze komende week alsnog ingezet, maar het lijkt me eerlijker als de jongens die de halve finales hebben gehaald deze ook mogen spelen. Bovendien kan het tweede elftal volgend weekend regionaal kampioen worden.

De Juvenil A van Real wordt overigens gecoached door pim pam Guti (dat van Bar?a door Gabri en Albert Jorquera). Qua naam springen er twee spelers uit in de selectie: doelman Luca Fern?ndez, officieel Luca Zidane, en de Nederlandse aanvaller Mink Peeters.
 
Laatst bewerkt:

Xisco

Member
Geen Mini Cl?sico komende maandag en zelfs geen Spaanse club in de finale van de Youth League: zowel Bar?a (1-2 tegen Salzburg) als Real (2-4 tegen Benfica) hebben in de halve finales niet kunnen winnen.
 

U.G.

Well-known member
Geen Mini Cl?sico komende maandag en zelfs geen Spaanse club in de finale van de Youth League: zowel Bar?a (1-2 tegen Salzburg) als Real (2-4 tegen Benfica) hebben in de halve finales niet kunnen winnen.

Ik heb het vannacht ff teruggekeken, ik heb een nachtbrakende disco-baby dus ja. Die Oscar bij Real viel aardig op en bij Benfica Joao Felix uiteraard ( jammer dat ie klein van stuk is ) en die nr.8. Was wel snel gespeeld zeg, binnen 20 min. 0-3.
 

Xisco

Member
Bar?a B is vandaag regionaal kampioen geworden. Volgende doel is nu promotie naar de Segunda A.

Overigens debuteerde vandaag Oriol Busquets voor het tweede elftal. Net als Sergio is hij een defensieve middenvelder en ze hebben min of meer hetzelfde postuur. Ik weet eigenlijk niet of en zo ja hoe nauw de twee Busquetsen familie zijn.

EDIT: ik heb het even nagezocht, maar Oriol en Sergio zijn geen familie.
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Ik las net dat die Oriol ook bijna was verkast naar Engeland ( Arsenal natuurlijk).

Ik heb nog een leuk filmpje voor dit leuke Xisco-projectje, want ik blijf graag on topic. Spanje blijft aan de weg timmeren als het aankomt op jeugdvoetbal. Vorig jaar verloren ze ternauwernood de finale van het EK u17 tegen...jeweetwel.


Werd een Iberie-onderdeel hier destijds op dit forum gegund dan had ik een soortgelijk topic bijgehouden van de luso-talenten. Lotta good stuff goin'on daar.
 

Batigoal

Well-known member
Denk niet dat iemand daarover streng zal zijn als er een Portugees talententopic bij komt. Ik zou daar in elk geval graag in lezen.
 

U.G.

Well-known member
Ik zal kijken hoe de tijd uitpakt voor me in de komende tijd, misschien dat ik voor de zomer ...als opwarming voor de confed cup bv...wat over onze u21 zal toelichten, die zijn namelijk al 5 jaar ongeslagen, petje af opleidingen !

Destijds had ik btw's in de middag gewoon meer gaten en was sowieso enthousiaster en boys als Xisco en Raul waren aardig op dreef, dat triggerde. Totdat er een of ander sukkel
maar bleef klagen over de Iberische sectie omdat ie z'n eigen bullshitclupje uit de Spaanse derde divisie ofzo niet te snel terug kon vinden meer door dat Iberische geweld. Die lul kreeg nog z'n zin ook maar we zagen ook nooit meer wat van 'm terug. Typisch.
 
Laatst bewerkt:

Xisco

Member
Ik heb nog een leuk filmpje voor dit leuke Xisco-projectje, want ik blijf graag on topic. Spanje blijft aan de weg timmeren als het aankomt op jeugdvoetbal. Vorig jaar verloren ze ternauwernood de finale van het EK u17 tegen...jeweetwel.

Dit is een beetje langs mij heen gegaan... Een paar jaar geleden volgde ik meestal wel de jeugdtoernooien waaraan Spanje deelnam als er Bar?a-spelers betrokken waren, tenminste als Eurosport het uitzond. Overigens namen blaugranas Abel Ruiz en Busi II de eerste Spaanse strafschoppen in de serie. Abel Ruiz debuteerde een paar weken geleden in het tweede elftal, als eerste speler geboren in het huidige millennium.
 

Xisco

Member
Dan nu de uitslagen van de kwartfinales van de Copa de Campeones:

Bar?a - M?laga 2-4 (helaas, tegen de regerend kampioen)
Osasuna - Celta 1-2
Indianen - Vikingen 1-2 (morgen liever andersom)
Las Palmas - Villarreal 0-2

Woensdag zijn de halve finales, maar volgens mij is nog onbekend wie tegen wie moet spelen.
 

Xisco

Member
M?laga heeft van Celta gewonnen en staat opnieuw in de finale. Later vanmiddag speelt Villarreal tegen Guti's jongens.
 

Xisco

Member
Momenteel is er weer een EK U17 en Bar?a is met zes spelers sterk vertegenwoordigd in de Spaanse selectie. Van dit zestal ken ik alleen de eerder genoemde Abel Ruiz. Mateu Morey, Juan Miranda, Sergio G?mez, Alejandro Orellana (Juvenil B) en Eric Garcia (Cadete A) zijn ook voor mij nog onbekend.

U.G., niet om je te stangen of zo, maar er viel me wat op aan het deelnemersveld: de regerend kampioen is blijkbaar slechter dan de Faer?er-eilanden :confused:

Wie overigens wil weten welke club zich na M?laga heeft geplaatst voor de finale van Copa de Campeones: zoek het zelf maar op, want het staat me niet aan (al zegt dat vermoedelijk wel genoeg).
 

U.G.

Well-known member
Ze kwamen ??n doelpunt tekort voor plaatsing. De kampioenen zelf zijn natuurlijk inmiddels u19 en doen straks mee aan dat toernooi. Een toernooitje mislopen met al dat Benfica-tuig gaat natuurlijk weleens voorvallen.
 

Xisco

Member
Spanje is met een sterke selectie afgereisd naar Polen voor het EK U21. Macedoni? moest er in de eerste wedstrijd direct aan geloven: 5-0. Marco Asensio maakte een hattrick, Deulofeu benutte een strafschop en Sa?l scoorde uit een omhaal. De lusos zijn de volgende tegenstander van de jonge cracks van Albert Celades.
 

Xisco

Member
Momenteel is er weer een EK U17 en Bar?a is met zes spelers sterk vertegenwoordigd in de Spaanse selectie. Van dit zestal ken ik alleen de eerder genoemde Abel Ruiz. Mateu Morey, Juan Miranda, Sergio G?mez, Alejandro Orellana (Juvenil B) en Eric Garcia (Cadete A) zijn ook voor mij nog onbekend.

De afloop van dit EK is nooit vermeld en het was mij eigenlijk in eerste instantie ook ontgaan (niet zo gek aangezien ik op vakantie was), maar Spanje won het toernooi na strafschoppen van Engeland.

Twee weken terug kwam de Engelse revanche. Beide teams troffen elkaar in de WK-finale in India. Ik volgde het toernooi een beetje half via de websites van de sportkranten, maar de finale heb ik uiteindelijk wel gekeken. Na een halfuur leek het duidelijk, Spanje zou de ontbrekende wereldtitel pakken (na het Olympisch goud van 1992, de U20-titel van 1999 en het WK van 2010) door twee goals van Sergio G?mez. Helaas kwam Engeland spectaculair terug en won het uiteindelijk met 5-2...

Van het bovengenoemde zestal ontbrak alleen Jandro door blessure. Garc?a maakte afgelopen zomer de omstreden transfer naar Manchester City en was reserve. Het resterende Bar?a-kwartet was basisspeler. Sergio G?mez wond de "Zilveren Bal" en Ruiz de "Bronzen Schoen". Officieel is het viertal speler van de Juvenil A, maar Ruiz speelde al regelmatig bij Bar?a B en Miranda verving in de eerste wedstrijden de geblesseerde Marc Cucurella verdienstelijk als linksback in het tweede.

Over Cucu gesproken, top dat Valverde hem onlangs liet debuteren in het eerste.
 

Raul

Well-known member
Eigenlijk zouden we dit topic uit moeten breiden met bijzondere spelers. Ik moet zeggen dat ik altijd een oog heb op spelers met een bijzonder verleden, bijzonder is hierbij leidend. Maar ik volg het Spaanse voetbal al jaren, bij Atletico vind ik een speler een bijzonder verleden hebben. Iemand die het zo verdient om voor Atletico te spelen. De speler komt uit Mozambique en hij heet Reinildo Mandava. De eerste speler uit Mozambique die voor Atletico speelt. Het verhaal gaat dat hij uit Maputo opgepikt is door Benfica en zo van een moeizaam start van zijn carrière naar Lille vertrok en daar zich sterk ontwikkelde. En zo een transfer verdiende naar Atletico. Ik geloof dat Mozambique een ongelofelijk potentieel aan talenten heeft. Deze Mandava bewijst dit weer.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan