FC Dordrecht

Unregistere

Well-known member
Na het avontuur in de eredivisie zijn de Schapenkoppen terug in de Jupiler League. Trainer Jan Everse en zijn assistent met zeer veel bevoegdheden G?rard de Nooijer gaan met een flink verbouwde groep aan de slag. Zelf denkt de club zeker geen titelkandidaat te zijn, maar willen ze vooral weer vermakelijk spelen en misschien een periode pakken.

De selectie ziet er op dit moment (30 juni) zo uit:

Robbert Te Loeke (D)
Peter Leeuwenburgh (D, gehuurd van Ajax)
Jeffry Fortes (V)
Danzell Gravenberch (V)
Kristiaan Hagen (V)
Sai van Wermeskerken (V)
Michael Chacon (M)
Quincy Boogers (M)
Gino Boers (M)
Ibrahima Tour? (M)
Everon Pisas (A)
Jeroen Lumu (A)
Anthony Biekman (A)
No?l Goossens (A)
Shayron Curiel (A)
Alvin Daniels (A)
Jafar Arias (A)

TD Marco Boogers zoekt nog zeker vijf spelers, voornamelijk verdedigers en middenvelders. Ilias Haddad komt mogelijk in aanmerking voor een nieuw contract, maar dat hangt vooral ook van zijn persoonlijke wensen af.
 

Unregistere

Well-known member
En er is een nieuwe speler bij. De Belg Arnaud De Greef heeft voor ??n jaar getekend, met een optie op nog een seizoen. Komt van Eendracht Aalst en is een 23-jarige verdediger, die het liefst centraal speelt.
 

Batigoal

Well-known member
Geert-Arend Roorda heeft getekend bij FC Dordrecht. Als hij zijn oude niveau kan halen is dat een erg goede aanwinst.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Als hij 3 dagen zonder blessures blijft, is het een wonder. Zo zonde voor die jongen, maar hij kan echt helemaal niks zonder ergens een blessure op te lopen.
 

Unregistere

Well-known member
Weliswaar geen buitenlands avontuur, maar toch erg leuk voor Geert. Hoorde het vanmorgen al, daarna deed Everse nog even schimmig, maar het was gewoon rond. Wel te hopen dat hij verschoond blijft van blessures, dat is helaas geen zekerheid. Hij is fit, mist wel wedstrijdritme, maar dat kan snel gaan. Met zijn kwaliteiten moet hij dan echt wel iets voor Dordt kunnen betekenen. Ik hoop het in elk geval voor hem!
 

Unregistere

Well-known member
Anthony Biekman is deze week vertrokken bij FC Dordrecht vanwege een gebrek aan perspectief. Toch gek, vorig seizoen vanuit de beloften naar het eerste overgeheveld, een contract getekend en nu dus weer weg. Dat kan echt alleen bij Dordt, heb ik altijd het idee.
 

Batigoal

Well-known member
Anthony Biekman is deze week vertrokken bij FC Dordrecht vanwege een gebrek aan perspectief. Toch gek, vorig seizoen vanuit de beloften naar het eerste overgeheveld, een contract getekend en nu dus weer weg. Dat kan echt alleen bij Dordt, heb ik altijd het idee.

Wat er alleen bij Dordt gebeurt is dat hij dan ? la Danso of Curiel na een paar maanden opeens weer opduikt en vervolgens een contract krijgt tot het einde van het seizoen.
 

Unregistere

Well-known member
Wat er alleen bij Dordt gebeurt is dat hij dan ? la Danso of Curiel na een paar maanden opeens weer opduikt en vervolgens een contract krijgt tot het einde van het seizoen.

Klopt. Meulens, ook zo'n voorbeeld. En Haddad en Lima ook wel. Van der Sloot in het verleden, Lopes, Putter... Maar ook wel weer mooi natuurlijk.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat ik gisteren bij FC Rijnmond hoorde vind ik het geen grote verrassing. Boogers schijnt al jarenlang standaard de kleedkamer in te komen om een verhaal af te steken en Everse scheen daar redelijk klaar mee te zijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Everse stapt mij iets te vaak op als trainer. Daar zou je als club niet meer aan moeten beginnen. Half april was het nog een goede combinatie volgens beiden partijen en nu zou het niet meer gaan tussen Boogers en Everse.
 

Unregistere

Well-known member
Hij zat er natuurlijk alleen nog maar omdat Dordt nu eenmaal een gediplomeerde trainer nodig had. In de praktijk doet De Nooijer alles en die moet het komende zomer ook overnemen. Dat wist Everse zelf ook, net zoals hij weet dat Boogers nu eenmaal de kleedkamer in komt. Om daar nu dan ineens een probleem van te maken...

Vraag me alleen af wie er nu bereid is om als tussenpaus te fungeren voor de rest van dit seizoen.
 

Fabian

Active member
Everse: 'Iedereen is bang voor Boogers'

Jan Everse heeft door op te stappen als trainer van FC Dordrecht de eer volledig aan zichzelf gehouden. De coach ziet geen toekomst meer in een samenwerking met technisch manager Marco Boogers, die volgens Everse niet voor reden vatbaar is. "Niemand durft iets tegen hem te zeggen. Iedereen is bang," zegt hij.

Het conflict tussen Everse en Boogers escaleerde afgelopen vrijdag na de met 1-0 verloren competitiewedstrijd bij FC Emmen, toen Boogers zich bij afwezigheid van Everse helemaal liet gaan in de kleedkamer. "Hij is de enige in Nederland die denkt dat spelers daar beter van worden. Ik vind het de grootste flauwekul die ik ooit van mijn leven gehoord heb. Ik werd boos, maar probeerde nog rustig te blijven. Hij zegt: 'Er is niemand die mij verandert.' Ik zeg: 'Ik wil jou helemaal niet veranderen, maar zoek jij lekker een andere trainer. Ik heb geen zin in deze onzin. Zo ga je niet met elkaar om.' Dit past niet in Nederland. Dit doet Kim Jong-un in Noord-Korea en dan ruimt hij er gelijk vier uit de weg. Ik kom hier voor mijn plezier en niet voor de centen, want anders zit je niet bij een club als FC Dordrecht."

Speelwijze

Aan de hand van een beleidsplan wil Boogers aanvallend voetbal spelen met FC Dordrecht. Volgens de 61-jarige Everse is daar de spelersgroep echter niet naar. "Het beleidsplan bestaat uit twaalf A4'tjes waain staat dat we ??n op ??n moeten spelen. Eerlijk gezegd staat daar niet veel in. Hij is daar twee weken geleden zelf van afgestapt omdat we zoek werden gespeeld tegen FC Oss. We zijn daar nog niet toe in staat. Ik moest vervolgens het initiatief nemen. We winnen daarna de eerste wedstrijd van FC Eindhoven: hosanna. De tweede wedstrijd was wat minder, maar we werden niet weggespeeld. Als je dan zo reageert, dan denk ik: dit gaat hij vaker doen. Hij is heel emotioneel en dan komt er bijna geen verstandig woord meer uit. Iedereen liegt ook volgens hem. Al had hij wel gezegd dat ik de enige ben die eerlijk is."

Everse vervolgt: "Aan de andere kant heeft hij ook goede dingen. Ik heb soms weleens medelijden dat je met zo'n laag budget moet werken. Daarom vond ik het ook leuk om daar een beetje te helpen. Maar je moet wel normaal met elkaar communiceren, zeker met zulke jonge spelers. Ik ben een passant en hij zit daar al zo lang. Laat hem lekker blijven zitten. Dan ben ik de verstandigste en stap ik op. Prima toch. Ik lig daar verder niet wakker van. Het is jammer voor de club, maar ik kan op deze manier niet werken. Hij verandert niet," weet de oud-voetballer.

Manipulatief

Op de vraag of Everse niet had moeten weten waar hij aan was begonnen, antwoordt hij als volgt. "Ik kende hem niet zo goed. Je hoorde weleens verhalen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een tijd geen last van hem heb gehad. In de laatste competitiewedstrijd tegen Ajax had hij ineens de opstelling veranderd. Dat doet hij dan via G?rard de Nooijer, want hij is heel erg manipulatief. Toen ik dat zag zei ik: 'Prima, maar dan ga ik naar huis.' Toen werd het gelijk weer terug veranderd. Ik had Ricky van Haaren in de spits gezet en daar hadden wij een plan mee. Het liep uitstekend, want hij maakte zelfs de winnende treffer. Maar niemand verandert een opstelling die ik maak. Daar ben ik trainer voor en dat heb ik nog nooit meegemaakt."

Na het duel met de Amsterdammers gaf Everse te kennen dat hij wilde vertrekken bij FC Dordrecht. Tot groot ongenoegen van Boogers. "Hij raakte helemaal in paniek: 'Je laat me toch niet in de steek. Jij moet blijven, want het voetbal is honderd procent jouw werk.' Toen ik in de voorbereiding nog meer vervelende teksten las die hij had geschreven dacht ik: 'Wat is dat voor een clown?' Ik zeg: 'Marco, om met jouw woorden te spreken: ik teer op.' Een halve minuut later hing hij aan de telefoon met allerlei excuses. Uiteindelijk luister je dan ook naar G?rard de Nooijer, Rody Hoegee en de medische staf: we gaan toch door. Nu heb ik geen zin om nog een keer die onzin mee te maken. Hij scheldt iedereen helemaal verrot."

Spelersgroep

Maandag liet Jeffry Fortes, aangewezen als woordvoerder van de selectie, weten achter Boogers te staan. "Dat is belachelijk. Jeffry vertelt alles door aan Marco Boogers en heeft dankzij hem een contract. Hij is niet voor niks woordvoerder van de spelersgroep geworden. Dat is net als Kim Jong-un zijn neef aanstelt als perschef. Zo kun je het vergelijken. We hebben vanochtend (maandagochtend) met de spelers en de staf erbij gesproken over de manier van spelen. Daar stonden we allemaal achter," vertelt Everse tegenover RTV Rijnmond.

"We hebben ook gesproken over het voorval van afgelopen vrijdag. Jeffry vond het niet van respect getuigen dat twee mensen zo tegen elkaar te keer gaan. Ik zeg: 'Ik neem mijn spelersgroep in bescherming, want jullie zeggen niks tegen hem.' Iedereen is bang van hem, terwijl ik weet dat negentig procent hem kwijt wil. Niemand durft iets te zeggen, want anders gaat hij dreigen en bedreigen. Bij Frans Derks (oud-voorzitter FC Dordrecht, red.) prikte hij zijn banden lek. Daar is iedereen bang voor, maar ik ga daar niet in mee. Praten met hem heeft geen zin. Hij luistert nooit."

Malloot

Over de titel van het onlangs verschenen boek over Marco Boogers (Koning van de Krommedijk, red.) geschreven door Stef de Bont en Marco Timmer moet Everse lachen. "Die titel is natuurlijk leuker als je er 'Malloot van de Krommedijk' van had gemaakt. Dat was misschien toepasselijker geweest. Heb je weleens gereden op de Krommedijk? Als je daar koning van bent dan zegt dat niet zoveel hoor. Ik denk niet dat hij nog belt, maar dan zou ik ook niet opnemen. Hij moet niet de boel gaan verdraaien. Dat vind ik een beetje lullig."

"Ik ben teleurgesteld in mensen waarvan ik had verwacht dat zij meer moeite hadden kunnen doen om te zorgen dat iets opgelost wordt. Maar zij geven de moed ook op. De directie en alle mensen die er zitten zeggen ook dat dit niet kan, maar niemand durft iets te doen. Ik zeg niet dat FC Dordrecht de Champions League gaat winnen, maar het had met een goed beleid wel een club als Heracles of Cambuur kunnen worden. Als je al vijftien jaar lang hetzelfde budget hebt en je komt niet vooruit, dan moet je jezelf afvragen wat je fout doet," aldus Everse.

www.rijnmond.nl

In de woorden van Everse herken ik wel veel. Niet dat ik Boogers ken, maar ik kende wel zijn zus. Ook zo'n manipulatief mens. Heb ik als lerares aardrijkskunde gehad. De hele school kotste haar uit, maar was tegelijkertijd bang voor haar, behoudens een leraar geschiedenis die haar gewoon geschift noemde. Dat mens hield niet van kinderen, waarom ga je dan ?berhaupt voor de klas staan?

Datzelfde beeld heb ik nu van Marco Boogers. Ze kunnen geen weerwoord hebben en gaan dan uit hun stekker. Hun invloed wordt hiermee niet bepaald gezond. Zal wel een familiegerelateerd probleempje zijn.
 

Batigoal

Well-known member
Je leest het ook in interviews met Boogers zelf terug. Mensen die roepen dat ze lekker hun eigen gang gaan en dat je hun karakter nu eenmaal niet kunt veranderen omdat ze zo zijn, zijn het gevaarlijkst. Hij ziet gewoon echt niet in dat hij mensen verjaagd. Het is ook een lastige situatie, want in principe is het aan het beleid van Boogers en de oud-voorzitter te danken dat de club in de (sub)top van de Jupiler League speelt. Maar ik heb het idee dat hij daarom erg in zichzelf is gaan geloven.
 

Jozsef

New member
Zeker sinds Ad Heisman is vertrokken heeft "de dictator van Dordt" alle macht naar zich toegetrokken.
Ik geef Everse dan ook groot gelijk. Dit sta je niet toe als coach. Ik was ook opgestapt.
 

Unregistere

Well-known member
Van den Ham dus terug. Prima, veel betere trainer dan Everse en wel gewend om te werken in de Dordtse constructie met een belangrijke rol voor de assistent.

Ik verbaas me nogal dat de publieke opinie hier een beetje naar Everse lijkt te neigen, terwijl ik toch had verwacht dat mensen wel door zijn doorzichtige huilverhaal heen zouden prikken!

Eigenlijk is de hele situatie totaal niet verrassend. Boogers is sinds zijn aantreden als TD de man die FC Dordrecht in leven heeft gehouden en zelfs heeft laten groeien. Dat doet hij op zijn volstrekt eigen wijze. Direct, (te) kort door de bocht en zonder angst voor conflicten. In de jaren waarin Dordt anoniem in de JL speelde, werkte hij al zo. Toen viel dat niet zo op, buiten de artikelen in de lokale media was er maar weinig aandacht voor de club. Na de onverwachte promotie vreesde ik al een beetje voor een omslag in de publieke opinie. Boogers zou namelijk niets anders doen dan voorheen. Eerst vonden veel mensen dat nog authentiek, leuk, apart, maar hoe meer aandacht je krijgt, hoe meer men ook de mindere kanten van je optreden zal belichten. En die zijn er ook heus wel. Boogers heeft zat dingen gedaan die de schoonheidsprijs in mijn ogen ook niet verdienden, maar zonder Boogers was de club er echt niet meer geweest.

Na de breuk met Brandts was de situatie helder. De Nooijer moest trainer worden, maar dat mocht niet van de KNVB. Daarom heeft Boogers een stroman gezocht en gevonden in de al enigszins uitgerangeerde Jan Everse. Vanaf dag ??n kende Everse zijn rol. In het begin liep dat best nog wel aardig. Hij maakte eens een grap en een grol, vertelde dat Dordt alleen nog maar in de eredivisie kon blijven als alle concurrenten een aanval van ebola zouden krijgen, en niemand rekende hem af op de resultaten. Ideaal. Vervolgens koos hij om langer te blijven, omdat De Nooijer pas in de zomer van 2016 echt hoofdtrainer kan worden. In de taakverdeling is niets veranderd. Everse liep er min of meer voor de sier en dat vond hij helemaal niet erg.

Dan vind ik het vreemd dat hij nu ineens principieel wordt en klaagt over Boogers die in de kleedkamer komt. Dat doet hij al sinds hij is begonnen, zelfs bij wedstrijden van C1 als dat in zijn ogen nodig is. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar zo werkt hij. Het is ook 100% zeker dat hij dat vorig seizoen onder het 'bewind' van Everse ook al heeft gedaan en toen zei Everse er niets over. Opvallend toch? Het lijkt er ernstig op dat hij gewoon geen zin meer had in zijn bijrol. Dat is zijn goed recht, maar ga dan geen verhaal ophangen over principes. Geen speler nam hem serieus, De Nooijer is de trainer. En die spelers zijn echt niet allemaal bang voor Boogers hoor.

Voor FC Dordrecht lijkt me dit helemaal geen verkeerde zaak. De negatieve publiciteit die Everse veroorzaakt met zijn uitspraken is even vervelend, maar dat waait wel weer over. En dan heb je er een trainer voor terug die wel weet wat zijn rol is en constructief meewerkt.
 

gevegt

Well-known member
Van den Ham is het dus met Everse eens, als ik de berichten mag geloven. Boogers komt bij hem de kleedkamer niet meer in.
 
Bovenaan