Europa League 2021 - 2022

De Wolf

Well-known member
Knipsel.JPG

De overige plekken worden ingevuld door de verliezers vanaf de 2e voorronde in de Championsleague en de nummer 3 uit de groepsfase
De verliezers uit de voorronde en de nummer 3 uit de groepsfase krijgen nog een kans in de Conference league.

Voor Nederland zijn er maximaal 3 clubs die dit seizoen mee kunnen doen.

AZ moet een voorronde overleven om de groepsfase te halen.

Ajax kan als nummer 3 instromen in de knock out fase van de play offs. In dit geval treffen ze een nummer twee uit de groepsfase van de Europaleague.
De nummer een van de Europaleague plaatst zich direct voor de 8e finale.

PSV zou in praktijk in de 3e kwalificatieronde kunnen starten mocht Villareal de EL finale winnen en PSV tijdens in de tweede kwalificatieronde starten.

De finale is op 18 mei is Estadio Ramón Sánchez Puzjuán in Sevilla (FC Sevilla)
 

Forza AZ

Well-known member
De loting van de voorrondes van de Europa League is niet meer gebaseerd op de coefficienten van de clubs, maar gaat op basis van de ronde waarin de clubs instromen.

-In de 3e voorronde zijn er gescheiden routes voor kampioenen (10 verliezers CL-Q2) en niet kampioenen (3 of 4 direct geplaatste clubs + 2 of 3 verliezers CL-Q2, waarbij directe geplaatste clubs loten tegen afvallers van de CL).

PS: Op dit moment staan in het overzicht 3 directe geplaatste clubs en 3 afvallers uit de CL-Q2, maar als Manchester United de EL wint dan schuiven er 2 clubs door vanuit CL-Q2 naar CL-Q3, waardoor in die ronde nog maar 2 wedstrijden gespeeld worden. Dan wordt de bekerwinnaar van Zwitserland doorgeschoven van CoL-Q2 naar EL-Q3.

-In de 4e voorronde zijn er 4 Potten:
Pot 1: 6 clubs die direct geplaatst zijn voor deze ronde (o.a. AZ)
Pot 2: 6 verliezers CL-Q3 (kampioenen)
Pot 3: 5 winnaars EL-Q3 (kampioenen)
Pot 4: 3 winnaars EL-Q3 (niet kampioenen)

Bij de loting wordt er steeds een club uit de hoogste nog beschikbare pot geloot tegen een club uit de laagste nog beschikbare pot.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Morgen gaat ook de Europa League 'echt' van start, nou ja, er gaat geloot worden voor de 3e voorronde.

PSV gaat te horen krijgen wie het tegen gaat komen als het de dubbele ontmoeting met Galatasaray verliest. AZ is al zeker van de 4e voorronde (playoffronde) en gaat dus pas over 2 weken de 'ballenbak' in.
 

JMD

Well-known member
Opvallend, bij de loting voor de afvallers kampioenenpad CL komt er 3x dezelfde paring uit bij de 3e voorronde EL (dus voor de verliezers) als bij de 3e voorronde CL....
 

JMD

Well-known member
Als PSV verliest van Galatasaray moet het in de 3e voorronde EL tegen een Schotse tegenstander, St. Johnstone, en speelt het eerst in Eindhoven.
Dat moet zeker te doen zijn.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Als PSV verliest van Galatasaray moet het in de 3e voorronde EL tegen een Schotse tegenstander, St. Johnstone, en speelt het eerst in Eindhoven.
Dat moet zeker te doen zijn.
Dat is vlakbij mij, Perth is een half uurtje rijden. Dan ga ik wel even kijken als ik een kaart kan krijgen.
 

Forza AZ

Well-known member
Maandag is de loting voor de 4e voorronde (met AZ).

AZ zit bij de loting in Pot 1 samen met de andere 5 clubs die in deze ronde instromen. Van de 6 clubs uit Pot 1 loten er 3 tegen een club uit Pot 4 en de andere 3 loten tegen een club uit Pot 3.

Pot 4
winnaar Jablonec (Tsj)-Celtic (Sch)
winnaar Rapid Wien (Oos)-Anorthosis Famagusta (Cyp)
winnaar Galatasaray (Tur)-St. Johnstone (Sch)

Pot 3
winnaar Omonia Nicosia (Cyp)-Flora Tallinn (Est)
winnaar Mura (Slv)-Zalgiris Vilnius (Lit)
winnaar Kairat Almaty (Kaz)-Alashkert (Arm)
winnaar Lincoln Red Imps (Gib)-Slovan Bratislava (Slw)
winnaar Neftçi (Aze)-HJK Helsinki (Fin)

De overige 2 uit Pot 3 loten tegen een club uit Pot 2 waarin de 6 verliezers van de 3e voorronde CL (kampioenen route) zitten. De resterende 4 clubs uit Pot 2 loten tegen elkaar.
 

Forza AZ

Well-known member
De UEFA meldt op z'n site dat voor de 4e voorronde EL het mogelijk is dat clubs uit hetzelfde land tegen elkaar loten. Fenerbahçe-Galatasaray en/of Sturm Graz-Rapid Wien is dus mogelijk.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
De UEFA meldt op z'n site dat voor de 4e voorronde EL het mogelijk is dat clubs uit hetzelfde land tegen elkaar loten. Fenerbahçe-Galatasaray en/of Sturm Graz-Rapid Wien is dus mogelijk.
En mag Rusland ook tegen Oekraïne spelen of dat nog steeds niet?
 

JMD

Well-known member
De UEFA meldt op z'n site dat voor de 4e voorronde EL het mogelijk is dat clubs uit hetzelfde land tegen elkaar loten. Fenerbahçe-Galatasaray en/of Sturm Graz-Rapid Wien is dus mogelijk.
Aparte beslissing. Weet jij wat de reden is? Het lijkt me toch niet zo moeilijk om dit te voorkomen? Dat lukt ze ook met RUS-OEK en AZE-ARM
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Forza AZ

Well-known member
Aparte beslissing. Weet jij wat de reden is? Het lijkt me toch niet zo moeilijk om dit te voorkomen? Dat lukt ze ook met RUS-OEK en AZE-ARM
Ik heb geen idee. Het verbaasde mij ook heel erg. Is inderdaad simpel te voorkomen door clubs naar de volgende wedstrijd door te schuiven.
 

JMD

Well-known member
Ik heb geen idee. Het verbaasde mij ook heel erg. Is inderdaad simpel te voorkomen door clubs naar de volgende wedstrijd door te schuiven.
Ik zit nu even te kijken naar hoe die loting gaat en nu kan ik het me iets beter voorstellen dat ze die regel geschrapt hebben. Want je zit met alle volgordes van loten, eerst pot 1 met 4, dan pot 1 met 3, dan pot 2 met 3, dus dan kan het betekenen dat je ineens een tegenstander uit een andere pot krijgt...
 

Forza AZ

Well-known member
Ik zit nu even te kijken naar hoe die loting gaat en nu kan ik het me iets beter voorstellen dat ze die regel geschrapt hebben. Want je zit met alle volgordes van loten, eerst pot 1 met 4, dan pot 1 met 3, dan pot 2 met 3, dus dan kan het betekenen dat je ineens een tegenstander uit een andere pot krijgt...
Dat hoeft niet. Je kunt ook een regel maken dat je wisselt met de vorige wedstrijd als in de laatste Pot1-Pot 4 wedstrijd clubs uit hetzelfde land elkaar zouden treffen. Dat deden ze ook voor de loting van de 3e voorronde EL.
 

Forza AZ

Well-known member
Programma 3e voorronde heenwedstrijden:

3 augustus
1900 Neftçi PFK(Aze)-HJK Helsinki(Fin)
5 augustus
1600 FC Kairat Almaty(Kaz)-Alashkert FC(Arm)
1745 FK Jablonec(Tsj)-Celtic FC(Sch)
1800 Omonoia FC(Cyp)-FC Flora Tallinn(Est)
1800 Lincoln Red Imps FC(Gib)-ŠK Slovan Bratislava(Slw)
2000 NS Mura(Slv)-FK Žalgiris Vilnius(Lit)
2000 Galatasaray AŞ(Tur)-St Johnstone FC(Sch)
2030 SK Rapid Wien(Oos)-Anorthosis Famagusta FC(Cyp)
 

JMD

Well-known member
Celtic wint met 4-2 bij Jablonec, dus de Schotten lijken de tegenstander van AZ te worden.
 
Bovenaan