Erka in M?nchen

erka

Well-known member
Erka in M?nchen

In de zomervakantie was ik in M?nchen. Dat moest natuurlijk wel even gecombineerd worden met een paar stadionbezoekjes. Allereerst naar het oude Olympisch Stadion en complex eromheen. Ik had eigenlijk een soort verlaten gebied verwacht maar de metro er naar toe was knetterdruk. Bij het uitstappen op het metrostation Olympiazentrum valt direct het BMW-Welt Museum op. Daar was dus alle drukte voor, dacht ik. Maar even verder begint het Olympisch sportcentrum. Wat blijkt? Een groot deel van het complex wordt in beslag genomen door een permanente kermis, die bijzonder druk bezocht wordt. De kermis is zo groot dat het het hele complex domineert. Op de kermis wemelde het trouwens van de vluchtelingen uit het Midden-Oosten die eindelijk eens een dagje plezier hadden. Sommigen waren nog maar net in Duitsland aangekomen. De kinderen gingen helemaal los daar. Mooi om te zien toch wel.

Maar goed, nog even doorlopen en dan kom je bij het Olympiastadion. En daar was het inderdaad rustiger. Het Olympiastadion ziet er nog zeer goed uit. Ik denk dat je het nog steeds goed kunt gebruiken als stadion voor evenementen of voetbal. Voor 3 Euro kun je een kaartje kopen en dan zelf het hele complex bekijken (van buiten). Je kunt overal rondlopen en gaan zitten, alle tribunes, zelfs de televisiehokjes voor de verslaggevers kun je bijkomen (van buiten dan). Ook het beroemde tentdak kun je gewoon van dichtbij bekijken. En je kunt ook helemaal naar beneden lopen en dan op het binnenterrein komen. Ik vond het Olympiastadion best indrukwekkend. En mooie kleur stoeltjes :)

346npqg.jpg


De loketten zijn er ook nog gewoon

2v0yg0k.jpg


Daarna een stukje terug richting Metro, maar niet helemaal want eerst nog even het Olympisch Dorp van 1972 bezoeken. Het Olympisch Dorp bestaat uit een aantal flats en een laagbouwcomplex. De flats zijn wat duurdere studentenwoningen en ook wel sociale huurwoningen. De laagbouw is goedkope studentenmeuk, dat kon je goed zien aan de slechte staat van onderhoud. Al vrijwel direct kwam ik bij de flat waar de Israelische ploeg gegijzeld werd. Best wel een indrukwekkende plek om te zijn. Verder is dat hele Olympische dorp wel een beetje een matige buurt geworden. Het is dat er ook veel studenten wonen, maar als die naar huis zijn 's weekends zou ik er niet rustig rondlopen 's nachts. Ook veel donkere plekken en onderdoorgangetjes.

2zeyr2u.jpg


Een paar dagen later naar de Allianz Arena. En dan stap je toch wel een ander tijdperk binnen hoor. Dat stadion benadert voor mij hoe een nieuw stadion goed kan zijn. Echt alles klopt, het is ruim gebouwd, de stoeltjes zijn niet te krap, overal is goed zicht en van binnen voelt het niet te groot. Van veraf zie je hem al liggen op een verder leeg gebied, best ver buiten M?nchen. Vanaf metrostation Fr?ttmaning is het nog best een stuk lopen. Ik vroeg me al af waarom maar dat komt omdat ze een groot deel van de parkeergarage niet onder maar voor het stadion hebben gebouwd. Daar loop je dus min of meer overheen. In de Metro had ik even het gevoel tussen de verkeerde mensen te zijn beland. Ik stond namelijk precies in een coupe met Spurs-supporters, die alleen maar "We're only here for the trouble" zongen. Maar goed, ze deden verder niks, alleen ladderzat natuurlijk. Engelsen kunnen niet omgaan met de Duitse biercultuur, dat is me wel volstrekt duidelijk geworden.

29fe2yc.jpg


Bij het stadion was veel politie aanwezig en de Engelsen werden er dan ook direct uitgepikt. Volgens mij mochten ze uiteindelijk wel doorlopen. Natuurlijk linea recta naar het volgende bierverkooppunt bij het stadion. De controle bij de ingang is trouwens heel snel, maar iedereen wordt wel gefouilleerd. Dat ging echter zo rap dat het je niet hoefde wachten. Daar kan de KNVB nog wat van leren, want bij de bekerfinale was dat dramatisch georganiseerd.

14m58ow.jpg


Aan de binnenkant van het stadion zit zo ongeveer bij elke ingang een fanshop. Ik denk dat Bayern wel 20 fanshops heeft alleen al in het stadion en er is ook nog een Experience Center. Het is helemaal waar: de merchandise van Bayern draait als een tierelier. Maar daar gaan we als Werder-fan natuurlijk geen geld in steken. Eenmaal onder de tribune kom je bij de snackcorners. Daar zijn er ook heel veel van, en daar kom ik op het enige slechte punt van het stadion: de ArenA-card. Die heb je nodig (20 euro) om iets te kunnen kopen. Als je vaker komt is dat niet zo'n probleem, maar bij zo'n toernooi zijn er heel veel toeristen die niet zo'n kaart hebben en er zijn maar enkele verkooppunten, met als gevolg dat je echt heel lang in de rij moet staan. Dus dat heb ik maar niet gedaan. Oplossing was vrij simpel trouwens, een van de mensen om mij heen haalde af en toe wat op, nam wat voor mij mee op zijn kaart, en ik betaalde hem cash. Maar het blijft een onvriendelijk systeem. Zoals het Duitsers betaamt was er overigens keuze zat.

14t7ypt.jpg


Ik had kaartjes gekocht via de website van Bayern voor de eerste dag van de Audicup. Voor 30 euro had ik eerst Real Madrid-Spurs en daarna Bayern-AC Milan. Volle 90 minuten wedstrijden, best schappelijk. Goede plek ook en veel rood. Publiek was vooral dagjesmensen, dus de harde kern was er niet. Dat was wel jammer, want daardoor kreeg je een heel andere sfeer. Er waren zelfs klappers. Desondanks was het wel uitverkocht, 70.000 man voor een oefenpotje is niet slecht.

11v1el4.jpg


Helaas geen Robben en bij Real-Spurs geen Ronaldo. Real was wat te sterk voor Spurs, dat niet onverdienstelijk speelde trouwens. De wedstrijd Bayern-Milan was maar 30 minuten leuk, toen Bayern vol gas gaf en AC Milan werkelijk een amateurploeg leek. Achter mij zaten twee Italianen ook grondig te vloeken en te tieren op hun ploeg. Wat gaat dat snel "in het echt". Elke pass bij Bayern die naar voren kan, g??t ook direct naar voren en snel en zuiver. Dan is de Eredivisie wel ontzettend traag hoor. Ik moest er bij Groningen-Twente echt aan wennen. Maar goed, daarna begon het grote wisselen natuurlijk en was het leuke voetbal wel over. Pas diep in de tweede helft werd het weer leuk toen Thomas M?ller erin kwam. Ik heb speciaal op hem gelet en ik snap heel goed dat Van Gaal hem wil. Wat is dat een goede speler zeg. Ik denk dat hij nog steeds onderschat wordt. Altijd in beweging, altijd aanspeelbaar en altijd doet hij iets goeds.

Uiteindelijk 5 minuten voor tijd wel weggegaan om de ergste drukte in de metro te vermijden maar desondanks was het nog wel weer volle bak. Ik stond gezellig bij een grote Amerikaanse famlie uit Michigan die direct begonnen te praten. De vrouw en de kids waren helemaal into soccer, maar pa vond het maar zozo, maar ja, hij ging maar mee. Wel leuk, Amerikanen kun je er goed bij hebben op vakantie. Beter dan die domme Japanners altijd en overal met hun irritante selfiesticks. Anyway, leuk uitje. Ik was nog nooit in Zuid-Duitsland bij een grote club en voetbalwedstrijd geweest, in Duitsland alleen bij Bremen, HSV, Dortmund en Schalke en verder bij een aantal kleinere clubs in de grensstreek. Maar Bayern is wel groots hoor. Dat merk je aan alles.
 

Joost

Well-known member
Leuk!

Was er bij de Allianz Arena nog iets zichtbaar van 1860 of was het alleen maar Bayern?
 

De Wolf

Well-known member
Zelfs in Oberhausen heb je een Bayern fanshop. Lopen daar een hoop mensen met een Bayern tasje.
 

Keyser S?ze

New member
Ik heb elke keer de neiging om die Japanners met hun eigen selfiestick de harses in te slaan. Rete irritant dat volk.
 

erka

Well-known member
Leuk!

Was er bij de Allianz Arena nog iets zichtbaar van 1860 of was het alleen maar Bayern?

Officieel was het stadion gehuurd door Audi. Het was dus ook niet rood in het donker, maar wit met Audi tekst

Er was niks te zien van 1860. Volgens mij heeft 1860 alles nog geconcentreerd rond hun oude stadion aan de Gr?nwalder Strasse. Ben ik trouwens ook nog even wezen kijken (alleen buitenkant). Dat was nog wat, want Bayern 2 moest tegen 1860 M?nchen 2 voor de competitie. Daar waren nog flinke rellen ontstaan.

1860 gaat waarschijnlijk binnen nu en paar jaar verhuizen van Arena terug naar oude stadion of naar Olympiastadion.
 

JFK

Well-known member
Officieel was het stadion gehuurd door Audi. Het was dus ook niet rood in het donker, maar wit met Audi tekst

Er was niks te zien van 1860. Volgens mij heeft 1860 alles nog geconcentreerd rond hun oude stadion aan de Gr?nwalder Strasse. Ben ik trouwens ook nog even wezen kijken (alleen buitenkant). Dat was nog wat, want Bayern 2 moest tegen 1860 M?nchen 2 voor de competitie. Daar waren nog flinke rellen ontstaan.

1860 gaat waarschijnlijk binnen nu en paar jaar verhuizen van Arena terug naar oude stadion of naar Olympiastadion.

1860 heeft toch een niet onaardige fanshop in het stadion?

Maar goed, M?nchen is echt een geweldige stad. Ben je nog op de S?bener Strasse geweest?
 

JMD

Well-known member
Als 1860 speelt wordt het stadion 'omgebouwd' zo hoorde ik op een rondleiding door de Allianz Arena vorig jaar.

Mooi verslag trouwens!
Ben in 2010 bij het oude stadion geweest, ik kon toen wel naar binnen, maar kon niet de kom inlopen, er waren toen voorbereidingen (of het afbreken van, dat weet ik even niet meer) op een dancefeest. Apart om een stadion te zien waar je van bovenaf binnenkomt, zonder door een trappenhuis te lopen. Vond het Olympiastadion in het echt ook kleiner eruit zien dan op TV.

Zowel in 2010 als 2014 deed ik het Olympiapark en Allianz op doorreis naar Oostenrijk. Op de een of andere manier ben ik nog nooit in M?nchen geweest. Hoor er altijd veel goede verhalen over. Moeten we ook maar eens doen.
 

gevegt

Well-known member
Mooi verslag Erka!

Wat ik wel een beetje mis in die nieuwe stadions zijn die ouderwetse standjes waar je eten kon halen. Tegenwoordig is het te klinisch en te fabrieksmatig.
 

ALenstra

Well-known member
Heel mooi verslag. Ik ben zelf 2 jaar geleden een dagje bij de Audi Cup geweest en ik had ook de indruk dat daar ander publiek komt dan bij de echte wedstrijden. Vooral veel gezinnen op de tribune.
 

Forza AZ

Well-known member
Als 1860 speelt wordt het stadion 'omgebouwd' zo hoorde ik op een rondleiding door de Allianz Arena vorig jaar.
Dat "ombouwen" is toch alleen de kleur van de verlichting. Rood voor Bayern, blauw voor 1860 en wit als er een andere wedstrijd plaatsvind (?).
 

JMD

Well-known member
Dat "ombouwen" is toch alleen de kleur van de verlichting. Rood voor Bayern, blauw voor 1860 en wit als er een andere wedstrijd plaatsvind (?).

Dat is d ebuitenkant. Binnen is alle aankleding in Bayernkleuren, (1860 is nog slechts bespeler, was voor de helft ook eigenaar van de Allianz Arena), dat moet omgebouwd worden. Duurt normaal 2 dagen, maar als het ?cht nodig is (bv als Bayern op dinsdag voor de DFB Pokal moet en 1860 op woensdag) kan het binnen een dag.

Ook apart dat er dus 2 sets van 2 kleedkamers zijn: Bayern heeft een eigen kleedkamer, daarnaast ligt een 'uitploegkleedkamer' met een bad. Aan de andere kant van de spelerstunnel heeft 1860 een eigen kleedkamer met daarnaast een uitploegkleedkamer met bad. Bayern (en 1860) wilden namelijk niet dat een uitploeg in hun eigen kleedkamer kwam, vandaar de extra kleedkamers. Dat is tevens de reden dat het bad in de uitkleedkamer is, zodat de uitploeg niet in de thuiskleedkamer hoeft te komen. Het bad is trouwens 99 cm diep, bij 100cm was er een badmeester nodig.
 

erka

Well-known member
1860 heeft toch een niet onaardige fanshop in het stadion?

Maar goed, M?nchen is echt een geweldige stad. Ben je nog op de S?bener Strasse geweest?

Niet gezien. Maar ik heb ook niet hele stadion doorgelopen, misschien zat ie toevallig aan andere kant. De rest van de tijd heb ik daar trouwens besteed aan andere zaken :)

Mooi verslag Erka!

Wat ik wel een beetje mis in die nieuwe stadions zijn die ouderwetse standjes waar je eten kon halen. Tegenwoordig is het te klinisch en te fabrieksmatig.

Die heb je buiten de kaartcontrole nog wel daar. Buiten het stadion had je wel standjes waar je ook gewoon met muntgeld kon betalen.
 

Forza AZ

Well-known member
Ook apart dat er dus 2 sets van 2 kleedkamers zijn: Bayern heeft een eigen kleedkamer, daarnaast ligt een 'uitploegkleedkamer' met een bad. Aan de andere kant van de spelerstunnel heeft 1860 een eigen kleedkamer met daarnaast een uitploegkleedkamer met bad. Bayern (en 1860) wilden namelijk niet dat een uitploeg in hun eigen kleedkamer kwam, vandaar de extra kleedkamers. Dat is tevens de reden dat het bad in de uitkleedkamer is, zodat de uitploeg niet in de thuiskleedkamer hoeft te komen. Het bad is trouwens 99 cm diep, bij 100cm was er een badmeester nodig.
Maar waarom dan 4 kleedkamers? 3 zou toch ook genoeg zijn geweest, 1 voor Bayern, 1 voor 1860 en 1 uitkleedkamer.
 

JMD

Well-known member
Maar waarom dan 4 kleedkamers? 3 zou toch ook genoeg zijn geweest, 1 voor Bayern, 1 voor 1860 en 1 uitkleedkamer.

Had te maken (als ik het goed onthouden heb) met de 'delen' van het stadion, de 1860-kant en de Bayernkant waarvan beide niet wilden dat de uitploeg aan hun kant kwam als zij daar speelden. En aangezien je maar 2 kanten hebt natuurlijk (links en rechts van de spelerstunnel) had je 2 uitkleedkamers nodig.
 
Bovenaan