Weekendvoetbal

gevegt

Well-known member
Feitelijk gezien gewoon onjuist. Er bestaat er veel langer onvrede over de uitzonderingspositie van de statutaire zaterdagclubs bijvoorbeeld over de bekercompetitie. En daarnaast: iets wat vroeger als geen of klein probleem gezien werd kan nu toch best als groter probleem ervaren worden. Zondagclubs kunnen niet om de toenemende populariteit heen van het zaterdag-senioren-voetbal en proberen hier adequate oplossingen voor te zoeken. Ik daag je uit om eens inhoudelijk te reageren op mijn eerdere bijdrage van eerder deze week omtrent de accomodatieproblematiek. Of vind je dat maar vooral een probleem van de zondagclubs? Ik kan gemakkelijk een casus bouwen waarin ik de stelling onderbouw dat gemeenschapsgeld is besteed aan het creeren van sportparken die alleen op zaterdag gebruikt worden en op zondag op slot blijven. Moet je een eens voorstellen dat dit ook in andere sporten wordt gedaan, 2 of 3 zwembaden/sporthallen in een dorp ipv 1 omdat een bepaald geloof verbiedt om op zondag te recreëren/sporten. Zonde van het geld! Je kunt als principiële zaterdagclub ook gewoon accepteren dat zaken aan verandering onderhevig zijn en open staan voor het opgeven van verworven rechten.
Dat kan dus niet. Principe = principe.
 

erka

Well-known member
Gewoon 4 daagse werkweek invoeren. Vrijdag bij het weekend trekken. Alle voetbal op vrijdag of zaterdag. Probleem opgelost.
 

gevegt

Well-known member
Net als de overgrote meerderheid van de amateurclubs en -spelers ben ook ik tegen het weekendvoetbal.
Met andere woorden voor het behoud van zondagvoetbal voor clubs en spelers die het liefst op zondag voetballen en voor zaterdagvoetbal voor hen die het liefst op zaterdag spelen.
Niks mis mee. Nog steeds is het zondagvoetbal vele malen groter dan het zaterdagvoetbal van pakweg 20 jaar geleden en daarvoor.
En toen was er niks mis met de zaterdagcompetities.
Vanwege toegenomen niveau verschillen zou de KNVB los moeten laten dat er per district per speeldag per niveau evenveel poules zijn.
Bv 3 hoofdklassen op zaterdag en 1 of 2 op zondag en zo ook bij de lagere niveaus.

Het horizontaal overstappen zal wel mogelijk blijven neem ik aan.
Voor het zaterdagvoetbal ben ik tegen aanvangstijden op de late zaterdagmiddag of de zaterdagavond, zeker als niet beide clubs dat willen. De redenen daarvoor heb ik ook al vaker genoemd.
Zondagclubs zouden kunnen overwegen jeugdcompetities op te zetten op bv vrijdagavond o.i.d.
Behalve zoiets is er voor clubs die ook willen overstappen naar het zaterdagvoetbal nmm voor aangegeven capaciteitsproblemen vaak meer mogelijk dan men aangeeft.
Je zou bv los kunnen laten, dat niet altijd de A1 of de B1 om 14.30 uur op het hoofdveld moet spelen.
Wat voor tegemoetkoming zouden de zaterdagclubs kunnen doen?
 

Fregge

Well-known member
Net als de overgrote meerderheid van de amateurclubs en -spelers ben ook ik tegen het weekendvoetbal.
Echt? Nog nooit gemerkt?
Nog steeds is het zondagvoetbal vele malen groter dan het zaterdagvoetbal van pakweg 20 jaar geleden en daarvoor.
Okay gaan we democratisch beslissen
Je zou bv los kunnen laten, dat niet altijd de A1 of de B1 om 14.30 uur op het hoofdveld moet spelen.
HET IS JO19-1 EN JO17-1 !!!
 

Baggio

Active member
Zondagclubs zouden kunnen overwegen jeugdcompetities op te zetten op bv vrijdagavond o.i.d.
Kijk! De maatschappelijke veranderingen mbt vrije tijdsbesteding in het weekend zijn vooral het probleem van de clubs die qua infrastructuur klem zijn gezet. Jeugd op vrijdagavond kan best (O19-17) maar een andere goede oplossing (jongste jeugd naar zondagmorgen) is onbespreekbaar voor het fundamentalische smaldeel van de amateurwereld. Helaas zie ik zelf op korte termijn niet veranderen maar het zou een zegen zijn als deze ongelijkheid en privileges ongedaan gemaakt wordt.
 

Bonehead

Well-known member
Ik kan jouw verhaal heel goed volgen op 1 punt na: "een probleem dat ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd". Zeer waarschijnlijk heb je dit al in eerdere bijdragen gedaan maar ik hoor graag hoe je dit ziet. Bij mijn club was er tot 5 jaar geleden geen probleem: jeugd speelt op zaterdag, senioren op zondag. De accommodatie die hiervoor beschikbaar was voldeed om op beide dagen iedereen netjes te voorzien van een veld en kleedkamers. De huidige situatie is dat er een toenemend aantal senioren teams op zaterdag erbij zijn gekomen en het aantal jeugdteams blijft gelijk. Dan ontstaat er dus te grote piekbelasting op zaterdag die bijna niet op te vangen is ( en krijg je dus aanvangstijden bij zaterdagsenioren om bijvoorbeeld 16:30 uur). Hoe is dit de clubs aan te rekenen?
Uiteraard kan ik alleen spreken over de geluiden die ik opvang in mijn omgeving en die zijn gelimiteerd. De verschuiving is namelijk al veel langer gaande dan vijf jaar. Ook in mijn jeugd wilden leeftijdgenoten niets liever dan voetballen alles behalve om 9 uur uit bij Schubbekuttenveen 6. Ze werden daar in nooit gehoord. Langzaam liep de seniorentak leeg. Totdat er schoorvoetend aan toe werd gegeven, maar dan wel zo interessant mogelijk maken voor die teams met allerlei regeltjes om het te ontmoedigen. Ook dat heeft uiteindelijk een effect gehad en uiteindelijk moest er wel aan toegegeven worden om de leegloop te stoppen. Zo heb ik aan diverse mensen, diverse keren gevraagd waarom er, naast het standaardteam, niemand op de zondagmiddag speelde. Ik heb daar nooit antwoord op gekregen
Kijk! De maatschappelijke veranderingen mbt vrije tijdsbesteding in het weekend zijn vooral het probleem van de clubs die qua infrastructuur klem zijn gezet. Jeugd op vrijdagavond kan best (O19-17) maar een andere goede oplossing (jongste jeugd naar zondagmorgen) is onbespreekbaar voor het fundamentalische smaldeel van de amateurwereld. Helaas zie ik zelf op korte termijn niet veranderen maar het zou een zegen zijn als deze ongelijkheid en privileges ongedaan gemaakt wordt.
Die privileges stammen uit een tijd dat het zaterdagvoetbal niet serieus werd genomen. Als men toen had doorgepakt hadden ze nu dit probleem niet gehad.

Ik heb persoonlijk geen probleem mee dat jeugd van mijn club (of wie dan ook eigenlijk) op zondag speelt. Ik zie juist ook wel kansen mbt tot vrijwilligers. Maar ik realiseer mij wel dat statuten niet snel gewijzigd worden middels een ALV. En ik geloof ook niet dat dwang daarbij helpt. Daar zouden juist de zondagclubs wel eens de dupe van kunnen worden.

Daarbij denk ik dat het met maatwerk helemaal niet nodig hoeft te zijn dat er teams van principiële zaterdagclubs deel hoeven te nemen aan jeugdwedstrijden op zondag. Hooguit bij zondagclubs die tegen gebieden aan schuren met veel principiële zaterdagclubs. Wellicht zou je dan incidenteel kunnen uitwijken naar de vrijdagavond of een andere doordeweekse avond.
Deze week een lijst met overstappers (zei de grote vriend van @noord-ooster op Twitter). Het zijn er 100. Waarvan 53 zeker. Ik denk 77 uit West II. https://www.knvb.nl/nieuws/amateurv...5091/column-jan-dirk-van-der-zee-het-besmette
Ik neem aan dat de directeur amateurvoetbal door de vele clubs die bezwaren tegen dat weekendvoetbal hebben zoals beweerd door Noord-Ooster ernstig op zijn vingers wordt getikt voor deze onwaarheden.
 

de waan

Well-known member
Daarbij denk ik dat het met maatwerk helemaal niet nodig hoeft te zijn dat er teams van principiële zaterdagclubs deel hoeven te nemen aan jeugdwedstrijden op zondag. Hooguit bij zondagclubs die tegen gebieden aan schuren met veel principiële zaterdagclubs. Wellicht zou je dan incidenteel kunnen uitwijken naar de vrijdagavond of een andere doordeweekse avond.
Ik snap het probleem ook niet eerlijk gezegd. Prestatief jeugdvoetbal (divisies) op zaterdag, recreatief op zaterdag en/of zondag al naar gelang de behoefte.
 

de Kok

Member
Even een kleine correctie op het vorenstaande. tot in de 70er jaren er door A junioren en ook in diverse afdelingen de B junioren op de zondagochtend gespeeld. Ik heb het persoonlijk allemaal meegemaakt.
Omdat er door de zaterdagclubs met betere jeugd graag aan een sterkere competitie wenst te worden is die jeugd gecombineerd en dus verdween het jeugd zondagvoetbal. Blijkt dus een aardige geste te zijn geweest.
Nu zondagclubs een tegengestelde beweging vragen is het allemaal ongewenst of onbespreekbaar?
 

de Kok

Member
lk denk dat de 278 zgn. principiële zaterdag clubs (die van het convenant) het beste in hun eigen bubbel kunnen gaan spelen. is ook veiliger in verband met de coronagevallen in de bijbelbeld.
Persoonlijk denk ik dat het een interessant idee is om het hele standaardvoetbal in een nieuwe piramide in te delen op de zaterdag en het jeugdvoetbal O19 (mogen toch niet stappen) naar de zondag dan wel naar keuze weekendvoetbal dan wel scheiding zat/zon.
Idem deze keuze voor overige senioren.
Kan de basis zijn voor leukere regionale competities per district.
 

Joost

Well-known member

Fregge

Well-known member
Eerst pleitte je er via colums e.d. lange tijd voor, dat zaterdagclubs maar op zondag moesten gaan voetballen. En nu dit.
Nergens voor nodig.
Meningen kunnen veranderen als ze luisteren naar anderen
En Fregge, je noemde meermaals de derde divisie zondag de mooiste competitie van Nederland. Dat wordt in jouw ogen vast niet mooier als er meerdere zaterdagclubs in gaan spelen.
Dat eerste klopt. Dat tweede niet per see hoor. Als het allemaal zo dicht bij elkaar staat is het alleen maar leuk. Dan boeit het me echt niet of je liever op zondag boodschappen doet, met het vrouwke mee gaat naar meubelbou... uhhh keurig naar de kerk gaat en rustig thuis zit om van de rustdag te genieten
 
Bovenaan