Weekendvoetbal

ALenstra

Well-known member
Ik heb in mijn jeugd op voetbal gezeten en ik was dan echt de hele dag op de club. Maar live voetbal in de weekend bestond toen nog niet. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met de voetballende jeugd.
 
Het belangrijkste buitenlandse voetbal is toch juist op zaterdagmiddag?

Buitenlands voetbal is echt onzin om dat erbij te pakken. Alleen Bundesliga is in principe in de middag maar zelfs de toppers daar worden altijd om 18.30 gespeeld op zaterdag. Toppers in PL worden meestal zondag 17.00 of 17.30 gespeeld dus ook prima tijd om nog maar niet te spreken over La Liga en Serie A waar de grote wedstrijden in de avond worden gespeeld. Sporadisch een keer om 16.00 op de zaterdag.
 

noordooster

Well-known member

Er wordt hier en daar behoorlijk overdreven en overspannen gereageerd op de plotselinge reddingsboei die de KNVB het zondagvoetbal toewierp.
Ik denk niet dat het met het zondagvoetbal na 2022 opeens over en uit is.
En ik hoop het ook niet.
Het zaterdagvoetbal was nog niet zo lang geleden vele malen kleiner dan dat het zondagvoetbal de komende jaren zal zijn en daarover hoorde je in het zaterdagvoetbal niemand klagen.

Ik denk wel, dat het aantal overstappers regionaal wat zal gaan verschillen.
In het katholieke zuiden gaat men echt niet massaal op zaterdag voetballen en ik vraag me af of er in Zuid II wel standaardcompetities op zaterdag gaan komen.

Intussen gaan de smeekbeden vanuit het zondagvoetbal door om te komen tot het zogenaamde weekendvoetbal.
Dit ondanks dat de voetbalwereld dat meerdere keren en ook onlangs nog massaal verwierp.
Maar met van der Zee en consorten weet je het maar nooit, gezien hun voorkeuren.
Zaterdagverenigingen zien het iha ook niet zitten om wedstrijden te voetballen op de late zaterdagmiddag, op zaterdagavond of op zondag.
 

noordooster

Well-known member
Voor 1 oktober moeten clubs aangeven of ze willen overstappen. Ze hebben dus nog even de tijd. Ik las alleen, dat sv Epe zeker wil profiteren van de KNVB-move.
Enkele verenigingen hadden eerder al aangegeven te willen overstappen. Die zullen er nog wel over nadenken of ze toch nog een jaartje willen doormodderen.

Enkele clubs gaven aan sowieso m.i.v. komend seizoen over te stappen naar de zaterdag en niet te willen wachten.
En voor vijfde en vierde klassers maakt het qua niveau ook weinig uit.
Sterker : komend seizoen gaan overstappende zondag vijfde klassers er komend seizoen zelfs een niveau op vooruit. Als er straks behalve in Noord ook in andere districten op zaterdag standaard vijfde klassen komen is dat nog maar de vraag.
Ik ben benieuwd welke clubs verder van de mogelijkheid gebruik gaan maken.
 

Baggio

Active member

Er wordt hier en daar behoorlijk overdreven en overspannen gereageerd op de plotselinge reddingsboei die de KNVB het zondagvoetbal toewierp.
Ik denk niet dat het met het zondagvoetbal na 2022 opeens over en uit is.
En ik hoop het ook niet.
Het zaterdagvoetbal was nog niet zo lang geleden vele malen kleiner dan dat het zondagvoetbal de komende jaren zal zijn en daarover hoorde je in het zaterdagvoetbal niemand klagen.

Ik denk wel, dat het aantal overstappers regionaal wat zal gaan verschillen.
In het katholieke zuiden gaat men echt niet massaal op zaterdag voetballen en ik vraag me af of er in Zuid II wel standaardcompetities op zaterdag gaan komen.

Intussen gaan de smeekbeden vanuit het zondagvoetbal door om te komen tot het zogenaamde weekendvoetbal.
Dit ondanks dat de voetbalwereld dat meerdere keren en ook onlangs nog massaal verwierp.
Maar met van der Zee en consorten weet je het maar nooit, gezien hun voorkeuren.
Zaterdagverenigingen zien het iha ook niet zitten om wedstrijden te voetballen op de late zaterdagmiddag, op zaterdagavond of op zondag.
Dit is inderdaad de eerste stap richting dé oplossing voor het voetbal in zijn algemeenheid: weekendvoetbal. Accomodaties van clubs doelmatig gebruiken op momenten dat het de leden ook zo goed mogelijk uitkomt. Dus geen reddingsboei voor het zondagvoetbal maar voor het gehele amateurvoetbal. Ik kan merken dat jij niet veel met jeugdvoetbal te maken hebt want daar is de strikte scheiding en tegenstellingen ook helemaal niet aanwezig. Voor de principiële zaterdagclubs komt er vast een goede oplossing (geen wedstrijden op de dag des Heeren) hetgeen op zich al krom genoeg is maar ja, verworven rechten enzovoort.

Ondertussen rijdt de voetbaltrein richting Weekendvoetbal gewoon door, ondanks de tegenwerking van "Zaterdag-fundamentalisten" zoals jij !
 

JMD

Well-known member
Dit is inderdaad de eerste stap richting dé oplossing voor het voetbal in zijn algemeenheid: weekendvoetbal. Accomodaties van clubs doelmatig gebruiken op momenten dat het de leden ook zo goed mogelijk uitkomt. Dus geen reddingsboei voor het zondagvoetbal maar voor het gehele amateurvoetbal. Ik kan merken dat jij niet veel met jeugdvoetbal te maken hebt want daar is de strikte scheiding en tegenstellingen ook helemaal niet aanwezig. Voor de principiële zaterdagclubs komt er vast een goede oplossing (geen wedstrijden op de dag des Heeren) hetgeen op zich al krom genoeg is maar ja, verworven rechten enzovoort.

Ondertussen rijdt de voetbaltrein richting Weekendvoetbal gewoon door, ondanks de tegenwerking van "Zaterdag-fundamentalisten" zoals jij !
Dat is allang ook erkend dat zaterdagclubs het recht houden niet op zondag te spelen (en terecht). Dus idd, kom maar op met weekendvoetbal, waarbij thuisclub in principe aanvangstijd en speeldag bepaalt, maar er niet op zondag wordt gespeeld als de zaterdagclub dat niet wil. Het is 2021, niet 1961 (een tijd waar mensen als NO graag terug naartoe willen)
 

Fregge

Well-known member
Dat is allang ook erkend dat zaterdagclubs het recht houden niet op zondag te spelen (en terecht). Dus idd, kom maar op met weekendvoetbal, waarbij thuisclub in principe aanvangstijd en speeldag bepaalt, maar er niet op zondag wordt gespeeld als de zaterdagclub dat niet wil. Het is 2021, niet 1961 (een tijd waar mensen als NO graag terug naartoe willen)
Toch niks mis met de oplossing die in de Tweede Divisie is gehanteerd? Zaterdagclub heeft recht om de speeldag te bepalen en de zondagclub het recht om de speeltijd te bepalen?
 

noordooster

Well-known member
Zoals ik dus al aangaf in het zondagvoetbal , inclusief de voetbalkantine, hoor je nog steeds het geroep over dat zogenaamde weekendvoetbal.
Over de daarmee vergezeld gaande minder fraaie bewoordingen wil ik het maar niet hebben.
Men gaat eraan voorbij dat er is in de echte voetbalwereld een zeer grote meerderheid tegen dat zogenaamde weekendvoetbal is, zoals uit meerdere recente onderzoeken bleek.
Op idiote aanvangstijden die een aantal clubs hanteren zodra ze mee willen en ook mogen doen, zoals De Treffers en VVSB, zit het zaterdagvoetbal niet te wachten.
 

JMD

Well-known member
Zoals ik dus al aangaf in het zondagvoetbal , inclusief de voetbalkantine, hoor je nog steeds het geroep over dat zogenaamde weekendvoetbal.
Over de daarmee vergezeld gaande minder fraaie bewoordingen wil ik het maar niet hebben.
Men gaat eraan voorbij dat er is in de echte voetbalwereld een zeer grote meerderheid tegen dat zogenaamde weekendvoetbal is, zoals uit meerdere recente onderzoeken bleek.
Op idiote aanvangstijden die een aantal clubs hanteren zodra ze mee willen en ook mogen doen, zoals De Treffers en VVSB, zit het zaterdagvoetbal niet te wachten.
Dat laatste zal best, maar het zaterdagvoetbal moet eens leren dat er meer op de wereld is dan alleen het zaterdagvoetbal. Van mensen met een Christelijke inslag zou je aandacht voor anderen verwachten, dat komt continu terug in de Bijbel. Het is echter alleen maar 'ikke ikke ikke'...
 

Baggio

Active member
Zoals ik dus al aangaf in het zondagvoetbal , inclusief de voetbalkantine, hoor je nog steeds het geroep over dat zogenaamde weekendvoetbal.
Over de daarmee vergezeld gaande minder fraaie bewoordingen wil ik het maar niet hebben.
Men gaat eraan voorbij dat er is in de echte voetbalwereld een zeer grote meerderheid tegen dat zogenaamde weekendvoetbal is, zoals uit meerdere recente onderzoeken bleek.
Op idiote aanvangstijden die een aantal clubs hanteren zodra ze mee willen en ook mogen doen, zoals De Treffers en VVSB, zit het zaterdagvoetbal niet te wachten.
Wat ik al zei: fundamentalist
 

noordooster

Well-known member
Zondag eersteklasser Lac Frisia 1883 gaat gebruik maken van de mogelijkheid om horizontaal over te stappen van zondag naar zaterdag.
 

noordooster

Well-known member
De trainer van zondaghoofdklasser Alphense Boys geeft aan het vreemd en onterecht te vinden dat voor hoofdklassers en derde divisionisten geen horizontaal overstappen mogelijk is.

Ik denk dat de KNVB bang is, dat ze anders met de aantallen niet goed uit komt.
Maar zoals ik al eerder aangaf ben ik het met deze trainer hierover eens.
 

Fregge

Well-known member
De KNVB moet het nu lekker vanaf hoofdklasse gaan mixen qua zaterdag/zondag. Indelen op afstand. Speelschema zoals de Tweede Divisie opbouwen
 

noordooster

Well-known member
De echte voetbalwereld wil het zogenaamde weekendvoetbal niet. Dat is uit verschillende onderzoeken gebleken. Onlangs ook nog weer bij die enquete van de KNVB zelf.
En niet alleen omdat men daar in het zaterdagvoetbal logischerwijs niets in ziet.
Ook vele zondagverenigingen zien daar niks in bleek bijv. bij die initiatieven van Jonkers. ( en overigens zegt die AB-trainer dat ook in dat filmpje )
 

Maasveld

Well-known member
De echte voetbalwereld wil het zogenaamde weekendvoetbal niet. Dat is uit verschillende onderzoeken gebleken. Onlangs ook nog weer bij die enquete van de KNVB zelf.
En niet alleen omdat men daar in het zaterdagvoetbal logischerwijs niets in ziet.
Ook vele zondagverenigingen zien daar niks in bleek bijv. bij die initiatieven van Jonkers. ( en overigens zegt die AB-trainer dat ook in dat filmpje )
Wat is 'de echte voetbalwereld?' En was is de neppe voetbalwereld?
 

noordooster

Well-known member
Jonkers van MSC wil alsnog de KNVB vragen horizontaal te kunnen overstappen naar de populaire zaterdagmiddag met het voormalige hoofdklasse zondagteam.
Hij vindt dat MSC daar recht op heeft.
Jonkers geeft, net als de Alphense Boys-trainer, aan het vreemd te vinden, dat de hoofdklassers niet kunnen overstappen naar de zaterdag. Daarin heeft hij gelijk.
Maar de man schat zijn mogelijkheden ook hier weer totaal verkeerd in. Dat gaat de KNVB nooit toestaan.

Bovendien, hoe moet de club een hoofdklasse-waardig team samenstellen ?
Ze zouden daarvoor heel veel spelers moeten halen en betalen en juist dat was een van de redenen waarom ze destijds overstapten.
Overigens speelt MSC na de overstap op zaterdag in de vijfde klasse. Zoals Jonkers aangeeft, een prachtige klasse met veel mooie derby's.

Verder is men in Meppel bezig met een mogelijke fusie.
Fc Meppel is een zaterdag tweede klasser, die kanshebber is te promoveren naar de eerste klasse.
In dat geval heeft een gefuseerde club in Meppel een mooi niveau op zaterdag.
 

noordooster

Well-known member

Artikel in de Leeuwarder Courant van gisteren. Helaas een soort premium - artikel.
Het gaat met name over de zondag eerste klassers Sneek-Wit Zwart en vv Heerenveen die enkele maanden geleden al hadden aangegeven tegemoet te willen komen aan de wens van de leden door over te stappen naar de zaterdag. Beide werden erg verrast door de KNVB-move.

vv Heerenveen heeft sinds kort een standaardteam in de zaterdag 5e klasse. De club gaat nu toch maar een jaartje door op zondag en hoopt daarna over te kunnen stappen naar de mooie zaterdag 1e klasse.

Sneek Wit Zwart heeft een standaardteam op zaterdag in de derde klasse. Zij gaan met het zondagteam niet nog een jaar door. Zij hopen dat het zaterdagteam komend seizoen promoveert naar de tweede klasse.
Overigens is de club nog in gesprek met de KNVB omdat er in Sneek logischerwijze behoorlijk wat onvrede is.

van der Zee geeft aan te verwachten dat in ieder geval zo'n 100 verenigingen gebruik zullen gaan maken van de plotselinge KNVB-regeling.
Als het daarbij zou blijven, valt het mij nog mee.
 
Bovenaan