Weekendvoetbal

Bonehead

Well-known member
Waarom alleen in de eerste? Het zondagvoetbal is voor jou echt in alles minderwaardig he?

Ach dat is het ook. Wake up. De beschaving in zuiden komt wat later op gang.

Mjah, dit wordt dus weer een enquête van niks, omdat de urgentie dat er binnen nu en vijf jaar echt dingen anders moeten bij veel clubs nauwelijks gevoeld zal worden.

Welke urgentie waarde Waan?
 

JMD

Well-known member
Alles op zaterdag, op zondag of vrijdagavond. Nou, die keuze was snel gemaakt.
Ja, dat is idd een idiote vraagstelling. Je mag toch aannemen dat een club die op zondag speelt alles op zondag wil spelen, idem voor zaterdagclubs, alleen dan op zaterdag...
 

JMD

Well-known member
Mjah, dit wordt dus weer een enquête van niks, omdat de urgentie dat er binnen nu en vijf jaar echt dingen anders moeten bij veel clubs nauwelijks gevoeld zal worden.
Dat mixen gaat er vanzelf komen omdat steeds meer zondagclubs op zaterdag gaan spelen. Dan heet het geen mixen, maar is het gewoon 1 piramide. Want als er nog meer clubs van zon naar zat gaan is zo meteen ook niet meer vol te houden om bv hetzelfde aantal zaterdaghoofdklassen te hebben als zondag. Dan spelen er zo meteen clubs in de zondaghoofdklasse die gelijkwaardig zijn met zaterdag 2e klassers.
 

Joost

Well-known member
Dat mixen gaat er vanzelf komen omdat steeds meer zondagclubs op zaterdag gaan spelen. Dan heet het geen mixen, maar is het gewoon 1 piramide. Want als er nog meer clubs van zon naar zat gaan is zo meteen ook niet meer vol te houden om bv hetzelfde aantal zaterdaghoofdklassen te hebben als zondag. Dan spelen er zo meteen clubs in de zondaghoofdklasse die gelijkwaardig zijn met zaterdag 2e klassers.
Dat is een hele rare redenatie. Als namelijk de kwantiteit van het aantal ploegen gelijk zou zijn aan de kwaliteit dan waren er uberhaupt nooit 3 zaterdaghoofdklassen geweest. En om het in het heden te trekken; het aantal clubs dat op zondag actief is met hun eerste elftal is nog steeds groter dan op zaterdag.

Kwantiteit zegt dus echt niets over kwaliteit. Dat er in de top van het 'amateur'voetbal vooral zaterdagclubs komen bovendrijven heeft maar 1 oorzaak; geld. In zeker zin is het een herhaling van zetten van 60 jaar geleden.
 

Bonehead

Well-known member
Ja, dat is idd een idiote vraagstelling. Je mag toch aannemen dat een club die op zondag speelt alles op zondag wil spelen, idem voor zaterdagclubs, alleen dan op zaterdag...
Ik weet dat je graag wiskunde doceert. Hier een geschiedenislesje. Zaterdagvoetbal telde nooit mee. Tot medio jaren 90 had het zaterdagvoetbal van hogerhand altijd een lagere klasse. Ze kwamen er niet onderuit. Dat kwam omdat er zaterdag flink betaald werd. Niet op zondag! Louter op zaterdag. Het gevolg was dat spelers zoals Looms kozen voor een "maatschappelijke carrière" in plaats van betaald voetbal. Een trotse club als Quick'20 is er fier op dat ze nog nooit hebben betaald. Ze zijn immers Roomser dan....

De laatste jaren blijken de zaterdagclub in een iets welvarender milieu te bevinden. Het is een godsschande. Tien weesgegroetjes helpt dan misschien en anders raggel je de hele rozenkrans maar af.
 

Fregge

Well-known member
Daar hebben we nu een mooi overzicht van, welke clubs salaris betalen. Of ja, meer wat ze vanuit de NOW krijgen.
 

JMD

Well-known member
Waarom zou je per se evenveel hoofdklasse competities op za. als op zo. moeten hebben ? En waarom zou je per district per se per niveau ( 1e, 2e en 3e klasse ) per se evenveel competities op za als op zo moeten hebben ?
Als je daarom moet gaan mixen, dan zijn er wel betere oplossingen denkbaar.
Nee, dat hoeft inderdaad niet. (dat zeg ik volgens mij ook nergens)
Alleen stel dat je idd loslaat dat zat en zon evenveel HK/1e/2e enz moet hebben, hoe moet je het dan wel verdelen? En gezien de loop van zon naar zat blijf je dan bezig met aanpassen.

Terwijl als je alles in 1 piramide gooit dan kan je voor elk seizoen vragen op welke dag een club wil spelen. En stel dat je dan 140 eersteklassers hebt, die verdeel je over 10 klassen. Als je dan 80 'zaterdag' ploegen hebt, 30 'zondag'ploegen en 30 clubs die het niks uitmaakt dan kan je dus (met in ogenschouw de geografie nemend) minimaal 6 pure zaterdagklassen maken en 3 pure zondagklassen en heb je nog 'niksuitmaak'clubs over om (afhankelijk van geografie) of een extra zaterdag of een extra zondagklasse te maken.

Een jaar later is het dan misschien 90 zaterdag en nog 20 zondag, dan maak je dus meer zaterdagklassen.
En dan past het zich dus per jaar automatisch aan.
 

JMD

Well-known member
Ook dit kan een denkrichting zijn.
Toch denk ik dat je ook bij zo'n variant net zo goed bezig blijft met aanpassen, als je de clubs elk seizoen een mogelijkheid zou bieden te wisselen van de ene naar de andere variant en ook hier zul je ongetwijfeld te maken krijgen met ongewenste indelingen.
Kijkend naar jouw voorbeeld waarbij er 3 pure zondagklassen en 3 niks uitmaak klassen op 1e klasse niveau overblijven, krijg je ook al gauw te maken met te grote afstanden, meer dan je nu hebt op dat niveau.
Ook al omdat je dan gaat van de huidige 2 naar 3 varianten.
Die niksuitmaakklassen wil ik juist verdelen over zat of zon (dus geen aparte 'niksuitmaak' houden).
De afstanden hou je ook als je gesplitst blijft...

En verder zal het aantal wisselingen per jaar meevallen, want jij weet net als ik dat de zaterdag niet naar de zondag gaat, en de enige wijzigingen die er dus zijn, zijn zondagploegen die op zaterdag willen gaan spelen (net zoals nu gebeurt)
 

JMD

Well-known member
En het doet dan sterk denken aan een variant waarbij je kunt overstappen met behoud van niveau. Daartegen maakten nogal wat clubs bezwaar, oa zij die ook ooit onderaan moesten beginnen , zoals Feyenoord am.
Maar dat gaat voor elke ploeg gelden die onderaan begint. En dat aantal gaat de komende jaren alleen nog maar meer worden gezien de overstappers. Dan kan je ook beter ten halve keren dan ten hele dwalen.

Maar zouden er veel in die laatste categorie willen komen ? Het blijft dan afwachten of je nagenoeg alles op za. of alles op zo. komt te spelen en hoe denken jouw spelers en toeschouwers daarover ?
Ik neem toch aan dat clubs dat met hun spelers gaat overleggen? Of dat ze bij aanname nieuwe spelers bespreken op welke dag de club denkt te gaan spelen. (of dat ze juist een 'maaktnietuit' club zijn)
 

SanMark.

Well-known member
En het doet dan sterk denken aan een variant waarbij je kunt overstappen met behoud van niveau.
Daartegen maakten nogal wat clubs bezwaar, oa zij die ook ooit onderaan moesten beginnen , zoals Feyenoord am.

Tja als je dit moet meenemen in je besluitvorming , kan je nooit meer een regel veranderen.
 

Unregistere

Well-known member
Ik neem toch aan dat clubs dat met hun spelers gaat overleggen? Of dat ze bij aanname nieuwe spelers bespreken op welke dag de club denkt te gaan spelen. (of dat ze juist een 'maaktnietuit' club zijn)

Zeker. Ik weet dat VVSB dat vorig seizoen heeft meegenomen in de besprekingen met potentiële nieuwe spelers. Die kregen de garantie dat VVSB in de tweede divisie, waarin ze toen nog acteerden, thuis op zaterdag zou gaan spelen en uit incidenteel op zondag. Bij degradatie zou VVSB aanvragen om in de zaterdagafdeling te spelen, zoals uiteindelijk is gebeurd.
 

de waan

Well-known member
Welke urgentie waarde Waan?

Meerdere dingen:
- Het aantal standaardteams loopt langzaam, maar heel gestaag terug. Begin deze eeuw nog ruim 3.000, inmiddels al minder dan 2.400. Op een gegeven moment bereik je een punt dat er onvoldoende kritieke massa is om de luxe van twee piramides in stand te houden. Tenzij je grotere afstanden en grotere krachtsverschillen voor lief neemt.
- Onze competitiestructuur werkt goed bij twee min of meer gelijkblijvende blokken. Daar is met name de laatste vijf jaar geen sprake meer van. Dus moet je iets anders gaan doen om die veranderende voorkeuren in goede banen te leiden.

Maar dit zijn vooral zaken die je ziet als je het op macro-niveau bekijkt. En clubs die er geen last van ondervinden zien het probleem logischerwijs niet. En als ze er wel problemen van ondervinden, zien ze vaak de reden ook niet. Dus dan krijg je clubs uit Brabant die niet blij zijn dat ze ineens naar Rotterdam moeten of clubs die jaar in, jaar uit als kanonnenvoer dienen, omdat ze weer een nieuwe lichting overstappers tegenkomen. Of kunstgrepen, zoals nu in Zeeuws Vlaanderen.
 

JMD

Well-known member
We hebben het op dvk regelmatig over de grote reisafstanden en daarmee samenhangende kosten voor sommige verenigingen in de landelijke competities.
Wellicht dat de KNVB voor die competities ook eens erover kan nadenken over een vereveningssysteem afhankelijk van het aantal te rijden kilometers.
Bijvoorbeeld via de verplichte afdrachten aan de KNVB, zodat het de KNVB zelf geen extra geld hoeft te kosten. Klinkt niet oneerlijk.
Clubs die meer kilometers moeten afleggen zijn afgezien van de reiskosten anderszins toch ook al in het nadeel.
Helemaal mee eens.
 

SanMark.

Well-known member
Ik zag een overzicht voorbij komen van de coronasteun aan clubs uit de tweede divisie.
Ik begrijp werkelijk niet hoe het komt dat er zulke grote verschillen in zitten.
Verder vraag ik me af of die steun ook gegeven wordt in de klassen onder de TD .

We hebben het op dvk regelmatig over de grote reisafstanden en daarmee samenhangende kosten voor sommige verenigingen in de landelijke competities.
Wellicht dat de KNVB voor die competities ook eens erover kan nadenken over een vereveningssysteem afhankelijk van het aantal te rijden kilometers.
Bijvoorbeeld via de verplichte afdrachten aan de KNVB, zodat het de KNVB zelf geen extra geld hoeft te kosten. Klinkt niet oneerlijk.
Clubs die meer kilometers moeten afleggen zijn afgezien van de reiskosten anderszins toch ook al in het nadeel.
Voor de eilanden is er zo n vergoeding.
 

Joost

Well-known member
Ik zag een overzicht voorbij komen van de coronasteun aan clubs uit de tweede divisie.
Ik begrijp werkelijk niet hoe het komt dat er zulke grote verschillen in zitten.
Verder vraag ik me af of die steun ook gegeven wordt in de klassen onder de TD .

We hebben het op dvk regelmatig over de grote reisafstanden en daarmee samenhangende kosten voor sommige verenigingen in de landelijke competities.
Wellicht dat de KNVB voor die competities ook eens erover kan nadenken over een vereveningssysteem afhankelijk van het aantal te rijden kilometers.
Bijvoorbeeld via de verplichte afdrachten aan de KNVB, zodat het de KNVB zelf geen extra geld hoeft te kosten. Klinkt niet oneerlijk.
Clubs die meer kilometers moeten afleggen zijn afgezien van de reiskosten anderszins toch ook al in het nadeel.
De regels omtrent coronasteun zijn dusdanig dat je nauwelijks de ontvangsten van de clubs kunt vergelijken omdat de omstandigheden in de tweede divisie voor iedere club anders zijn. Dat kan liggen in de bedrijfsvorm en in de breedte van de club.

Grofweg schat ik dat de nummers 2 tot en met 11 ongveeer 10% van hun budget hebben gekregen. Quick Boys meer, de andere minder.

Maar ben je echt zo verrast over de hoogtes van de steun? Zelfs in de Derde Divisie zijn er nog clubs die makkelijk een halve ton hebben gekregen. Maar ook clubs die geen cent hebben gevraagd.

De regeling was voor iedere club dus ook een vijfde klasser met een betaalde trainer kan er aanspraak op maken. En dat hebben ook clubs gedaan.
 

Joost

Well-known member
Ja, eigenlijk wel.
Ik neem aan, dat de bedragen een afspiegeling zijn van wat de clubs hebben aangevraagd en niet van de werkelijke loonkosten die bij zo.n club worden uitbetaald.
Maar waarom hebben ze bij bv Quick Boys 13 keer zoveel aangevraagd dan bij HHC ?
Dat kan volgens mij niet in verhouding staan tot de werkelijke loonkosten bij die clubs.
Nogmaals; de regeling is dusdanig dat onderlinge vergelijkingen nauwelijks mogelijk zijn. De enige clubs die je fatsoenlijk kunt vergelijken zijn de nummers 2 tot en met 11. Daaronder vallen niet Quick Boys en HHC Hardenberg.

Lees je anders even in in de regeling;
 

SanMark.

Well-known member
Klopt, elke bezoekende club krijgt een vergoeding vanwege de bootkosten.
En is er bij bepaalde bekerwedstrijden niet ook een recette-deling ?
Een vereveningssysteem naar rato van het aantal af te leggen kilometers lijkt me voor de landelijke competities ook redelijk.
En dat is ook vrij gemakkelijk uit te rekenen allemaal.
Bij Bekerwedstrijden is er altijd een recette deling dat is ook een reden dat een thuisclub in de eerste rondes bijna nooit entree hoeft te betalen. Gaan ze liever extra met lootjes rond.
 

SanMark.

Well-known member
Een vereveningssysteem naar rato van het aantal af te leggen kilometers lijkt me voor de landelijke competities ook redelijk.
En dat is ook vrij gemakkelijk uit te rekenen allemaal.

Dat lijkt mij niet, als je bv in een dorp woont en wat verder moet reizen is dat onderdeel van je club. Waarschijnlijk is de velden huur in een dorp weer wat goedkoper dan in de stad. Of wil je daarvoor dan ook weer een vergoeding afgeven ?
 
Bovenaan