Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
Ik ga met @Joost mee. Een paar maanden geleden in Groningen was de status bij zaterdagclub PKC dat er op zondag gevoetbald kon worden. Een ander bestuurslid was het er later niet mee eens. Bij VVG had men zich nog niet in de materie verdiept. Ik weet niet hoe de vlag er nu bij hangt.
Best schrijnend dat clubs zich kennelijk totaal niet verdiepen in wat er speelt.

Dat stuk uit Zuid II kan ik me ook nog wel herinneren. Dat hing ook aan elkaar van verkeerde aannames en pure onzin.
 

noordooster

Well-known member
Best schrijnend dat clubs zich kennelijk totaal niet verdiepen in wat er speelt.
Overigens vraag ik me af of PKC'83 ooit een elftal heeft gehad in een zondagcompetitie, waardoor ze niet verplicht kunnen worden op zondag te voetballen. In die zin speelt het daar dan minder.
VVG heeft ook wel reserveteams op zondag gehad en zou volgens optie 2 wel op zondag moeten voetballen.
En ik denk dat het daar niet op veel weerstand zal stuiten, hoewel de Z-siders dan wel een keuze moeten maken.
 

bqandy

Well-known member
VVG heeft ook wel reserveteams op zondag gehad en zou volgens optie 2 wel op zondag moeten voetballen.
En ik denk dat het daar niet op veel weerstand zal stuiten, hoewel de Z-siders dan wel een keuze moeten maken.
VVG is begonnen als zondagclub. Speelde altijd vrij anoniem in lagere klassen.
 

noordooster

Well-known member
We hebben het tot nu toe alleen over amateurclubs van de eerste klasse en hoger.
Maar ik houd mijn hart vast hoe het zal gaan bij de lager spelende amateurclubs als ook daar dat weekendvoetbal er wordt doorgedrukt met voor zaterdagverenigingen dezelfde waardeloze optie 2 die hen dwingt tegen hun zin op zondag te voetballen.

Overigens is het met name bij clubs die het convenant hebben ondertekend minder vreemd dat ze zich niet zozeer hebben verdiept in wel of niet verplicht op zondag voetballen. Zij wanen zich terecht wat dat betreft aardig veilig ( kunnen niet verplicht worden op zondag te voetballen)
Ik vraag me wel af in hoeverre ze zich solidair gaan opstellen wanneer andere zaterdagverenigingen wel in de problemen komen ten gevolge van die regels uit optie 2.
 

De Groene Scout

Well-known member
Maar ik houd mijn hart vast hoe het zal gaan bij de lager spelende amateurclubs als ook daar dat weekendvoetbal er wordt doorgedrukt met voor zaterdagverenigingen dezelfde waardeloze optie 2 die hen dwingt tegen hun zin op zondag te voetballen.
Misschien moet je ze vast opbellen met dit nieuws. Dan kunnen ze zich er op voorbereiden en komt het straks niet als een verrassing.
Zelf hebben ze zich er namelijk nog niet in verdiept.
 

JMD

Well-known member
We hebben het tot nu toe alleen over amateurclubs van de eerste klasse en hoger.
Maar ik houd mijn hart vast hoe het zal gaan bij de lager spelende amateurclubs als ook daar dat weekendvoetbal er wordt doorgedrukt met voor zaterdagverenigingen dezelfde waardeloze optie 2 die hen dwingt tegen hun zin op zondag te voetballen.
In die lagere klassen is die verplichting veel minder nodig. Van elke club weet de KNVB of het in de basis een zaterdag- of zondagclub is. Er zijn 16 x 14 = 224 tweedeklassers, stel dat dat er 124 zaterdag en 100 zondag zijn. Dat betekent dat je al sowieso 8 2e klasses kan maken die alles op zaterdag spelen en 7 voor de zondag kan vullen, waarna je dan 14 zaterdag- en 2 zondagteams overhoudt. Dat betekent dus dat je nog 1 zaterdagklasse erbij maakt, en dan moet je 2 zondagteams (door heel NL) zoeken die geen bezwaar hebben tegen spelen op zaterdag, en die zal je denk ik echt wel vinden.

Vanaf de 3e klasse wordt de klassengrootte losgelaten dus is het helemaal geen probleem meer, dan kan je gewoon echte zaterdagklassen maken en echte zondag. Alleen heet het dan niet meer zondag West I 3A, maar bv 3E (want ik neem ik aan dat ze de verdeling per regio ook loslaten dan)
 

Joost

Well-known member
Best schrijnend dat clubs zich kennelijk totaal niet verdiepen in wat er speelt.

Dat stuk uit Zuid II kan ik me ook nog wel herinneren. Dat hing ook aan elkaar van verkeerde aannames en pure onzin.
Terwijl het nota bene het district is waar vrijwel niets gaat veranderen.
 

de waan

Well-known member
In die lagere klassen is die verplichting veel minder nodig. Van elke club weet de KNVB of het in de basis een zaterdag- of zondagclub is. Er zijn 16 x 14 = 224 tweedeklassers, stel dat dat er 124 zaterdag en 100 zondag zijn. Dat betekent dat je al sowieso 8 2e klasses kan maken die alles op zaterdag spelen en 7 voor de zondag kan vullen, waarna je dan 14 zaterdag- en 2 zondagteams overhoudt. Dat betekent dus dat je nog 1 zaterdagklasse erbij maakt, en dan moet je 2 zondagteams (door heel NL) zoeken die geen bezwaar hebben tegen spelen op zaterdag, en die zal je denk ik echt wel vinden.

Vanaf de 3e klasse wordt de klassengrootte losgelaten dus is het helemaal geen probleem meer, dan kan je gewoon echte zaterdagklassen maken en echte zondag. Alleen heet het dan niet meer zondag West I 3A, maar bv 3E (want ik neem ik aan dat ze de verdeling per regio ook loslaten dan)

Je hebt een mooi uitgebreid verhaal gemaakt van wat met ingang van dit seizoen al de praktijk is. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Je hebt een mooi uitgebreid verhaal gemaakt van wat met ingang van dit seizoen al de praktijk is. 😅
Serieus? :)

Ik volg de lagere klassen eigenlijk nooit zo. Dacht gelezen te hebben dat ze dit ook wilden reorganiseren nadat de 'samenvoeging' t/m de 1e klasse geregeld was.

Maar mooi dan. Goed werk van Vd Zee en consorten.
 

noordooster

Well-known member
Aan het eind van het huidige en het komende seizoen wil met het aantal 2e klassen terugbrengen van de huidige 23 ( 12 za en 11 zo) naar 16 en het huidige aantal 3e klassen van 43 ( 22 za en 21 zo) terugbrengen naar 32.
Hierdoor zullen op die niveaus de reisafstanden uiteraard toenemen wat vooral bij de zondagverenigingen de roep doet toenemen om ook daar gemengde klassen te gaan invoeren met alle vervelende gevolgen daarbij.
Juist ook op die niveaus heb je nogal wat zaterdagverenigingen die niet aan beide voorwaarden voldoen om te ontkomen aan het moeten voetballen op zondag. Terwijl men dat niet wil. Met dank aan van der Zee c.s.
En ik weet uit ervaring dat bestuurders van betreffende zaterdagclubs zich dat niet allemaal realiseren!
 

de Kok

Member
NO schrijft: En ik weet uit ervaring dat bestuurders van betreffende zaterdagclubs zich dat niet allemaal realiseren!

Er zullen heus wel bestuurders zijn die daar niet mee bezig zijn maar het zo stellen vind ik nogal aanmatigend.
Ik heb me al vaker afgevraagd waarom je al jouw ervaring dan niet inzet als regio bestuurder om deze frustratie van jou bv. rechtstreeks met vd Zee te kunnen besproken.
Nu blijft het schreeuwen van de zijlijn leidend tot niets.
 

noordooster

Well-known member
Ach, opnieuw Kok die vindt dat ik maar een bestuurder moet worden....
De hele dvk zit vol met personen die over van alles en nog wat een mening hebben en niet in een of ander gremium vertegenwoordigd zijn.
Afgezien van wat ik aan (vrijwilligers)werk doe, praten met van der Zee heeft weinig zin.
Hij is erg goed op de hoogte van de problemen die zaterdagverenigingen hebben met de voorgestelde verplichting om op zondag te voetballen.
Helaas zijn niet alle bestuurders van zaterdagverenigingen dat. Temeer omdat dat op dit moment nog niet speelt.
Overigens zou het ook goed zijn, dat zaterdagverenigingen die het convenant hebben ondertekend zich solidair gaan tonen met zaterdagclubs die vanwege optie 2 in de problemen komen.
 

Jef400

Well-known member
Er is een verschil tussen "een mening hebben" en voorschrijven wat anderen zouden moeten doen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij met het laatste bezig bent. Je zegt de ingangen te hebben, niets deugt en je weet het altijd beter. Ik zou zeggen. Doe er dan ook wat mee. Nog maar gezwegen over het feit dat meerdere forumleden in verschillende gremia hebben gezeten.
 

Baggio

Active member
Is al eens eerder aangehaald: zo principieel zijn de principiële zaterdagclubs ook niet. Als het hen uitkomt voetballen die ook gewoon op zondag. Toernooien, trainingskampen etc. Ik denk echt dat het geruisloos wordt doorgevoerd en op de lagere niveaus al helemaal geen probleem hoeft op te leveren.
 

noordooster

Well-known member
Is al eens eerder aangehaald: zo principieel zijn de principiële zaterdagclubs ook niet. Als het hen uitkomt voetballen die ook gewoon op zondag. Toernooien, trainingskampen etc. Ik denk echt dat het geruisloos wordt doorgevoerd en op de lagere niveaus al helemaal geen probleem hoeft op te leveren.
Uiteraard denkt niet elke zaterdagvereniging hier gelijk over.
Maar een groot deel van hen zal geen wedstrijden op zondag afwerken.
 

Baggio

Active member
Uiteraard denkt niet elke zaterdagvereniging hier gelijk over.
Maar een groot deel van hen zal geen wedstrijden op zondag afwerken.
Ik heb het niet over een willekeurige zaterdagvereniging. Ik heb het over clubs die zich nu zeer principieel opstellen tegen voetballen op zondag maar als het ze uitkomt daar toch stiekem van afwijken. Vooral in het buitenland als niemand kijkt. Maar goed: de maatschappelijke trend is dat we allemaal op zaterdag willen voetballen met zeer inefficient gebruik van sportparken tot gevolg. We gaan straks een nieuwe discussie krijgen die het principiële zaterdagvoetbal nog veel harder gaat raken: jeugdvoetbal op zondag. Nu nog geen hot topic maar gaat zeker komen.
 

Joost

Well-known member
Ik ben bijna klaar met het verwerken van de indelingen voor het komende seizoen, dat is echt een monsterklus dit jaar.
Wat me echt opvalt is dat er heel veel clubs alvast voorsorteren op het opheffen van de scheiding en maar op 1 speeldag een team inschrijven.

Zo hebben 13 clubs de horizontale overstap van zondag naar zaterdag gebruikt terwijl ze al een team op zaterdag hadden.
En 24 clubs hebben hun zaterdagelftal teruggetrokken uit de standaardcompetitie en blijven enkel op zondag actief.
 

noordooster

Well-known member
Zo hebben 13 clubs de horizontale overstap van zondag naar zaterdag gebruikt terwijl ze al een team op zaterdag hadden.
In totaal hadden 53 clubs bij de KNVB aangegeven, dat ze horizontaal gingen overstappen van zondag naar zaterdag.
Bij de clubs die al een standaard zaterdagteam hadden gaat het waarschijnlijk om teams die op zaterdag in een lagere competitie zaten dan waarin ze via die overstap terecht kwamen.
En 2 standaardteams op zaterdag mag niet.
Overigens zijn er ook clubs die overstapten van zondag naar zaterdag, maar niet horizontaal.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan