Weekendvoetbal

Baggio

Active member
Het verhaal is bekend en er is geen tegenstelling met wat ik aangaf.
Als clubs hun pupillen op zondag willen laten voetballen, prima.
Om junioren op de zondag te zetten in plaats van de zaterdag wordt moeilijker, denk ik.

Dat er verenigingen zijn die hun jeugd niet op zondag laten voetballen snap ik wel.
En ik vraag me af of bij (wel of niet overgestapte) zondagverenigingen de animo groot zal zijn als voor hen het voetballen op zaterdag met de jeugd prima door kan gaan.
De mogelijke capaciteitsproblemen op zaterdag snap ik.
Ik vraag me af hoeveel clubs op zaterdag werkelijk in de problemen komen als hun eerste op zaterdag voetbalt .
In deze regio hebben zondagverenigingen nu ook vaak al 1 of meerdere seniorenteams op zaterdag ( vaak ook voetballen om 14.30 uur
Uit dit antwoord blijkt opnieuw dat jij alleen maar oog hebt voor 1e elftal-problematiek en de context waarbinnen die teams moeten functioneren niet meeweegt. Bestuurders/beleidsbepalers binnen clubs kennen die context wel en moeten binnen die (on)mogelijkheden handelen. Jij kunt dus makkelijk roepen.
 

Bonehead

Well-known member
Mijn God bestaat dit topic ook nog steeds? Ik voorspel veel herhaling van zetten...
Echter zijn er clubs in dit land die om principiële redenen weigeren om op zondag uit te komen en dus niet mee willen/kunnen werken aan een dergelijke pupillen-competitie. Ik vind dat een houding die niet meer van deze tijd is en ook zeer oncollegiaal is tov zondagclubs die worstelen met maatschappelijke veranderingen en de hiermee gepaard gaande aantrekkingskracht van het voetballen op zaterdag.

Jij en ik kunnen er van alles van vinden. Feit blijft dat je er mee hebt te dealen. Ik denk mijn club te kennen en zeg dat er geen ouder of kind er principiële problemen mee heeft op zondag te voetballen. Het zou wellicht wel een gat in de markt kunnen zijn qua vrijwilligers die misschien voor de zondag wel makkelijker te vinden zijn. Maar je hebt te maken met een groep die het graag voor een ander wil bepalen. Ik snap dat niet, maar ze hebben het recht aan hun zijde. Die groep wordt bij ons met uitsterven bedreigd dus even geduld nog. Maar hoe dan ook: In de omgeving van Losser moet het geen enkel moeite kosten om op zowel zaterdag als zondag de pupillen per dag op hun niveau te laten voetballen. Daar hebben de zaterdag- en zondagclubs elkaar niet voor nodig.
 

Joost

Well-known member
Als die pupillen op zondag gaan spelen, hebben we dan over 20 jaar niet weer exact dezelfde discussie maar dan andersom?
 

Fregge

Well-known member
Als die pupillen op zondag gaan spelen, hebben we dan over 20 jaar niet weer exact dezelfde discussie maar dan andersom?
Het pupillenvoetbal op zondag gaat achteruit en wil profiteren van het pupillenvoetbal op zaterdag! En die zondagmannetjes bij de KNVB werken daar gewoon aan mee
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het pupillenvoetbal op zondag gaat achteruit en wil profiteren van het pupillenvoetbal op zaterdag! En die zondagmannetjes bij de KNVB werken daar gewoon aan mee
Dan zou ik zeggen: Combineer het, beetje water bij de wijn doen, en noem het 'weekendvoetbal' ofzo
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Baggio

Active member
Mijn God bestaat dit topic ook nog steeds? Ik voorspel veel herhaling van zetten...


Jij en ik kunnen er van alles van vinden. Feit blijft dat je er mee hebt te dealen. Ik denk mijn club te kennen en zeg dat er geen ouder of kind er principiële problemen mee heeft op zondag te voetballen. Het zou wellicht wel een gat in de markt kunnen zijn qua vrijwilligers die misschien voor de zondag wel makkelijker te vinden zijn. Maar je hebt te maken met een groep die het graag voor een ander wil bepalen. Ik snap dat niet, maar ze hebben het recht aan hun zijde. Die groep wordt bij ons met uitsterven bedreigd dus even geduld nog. Maar hoe dan ook: In de omgeving van Losser moet het geen enkel moeite kosten om op zowel zaterdag als zondag de pupillen per dag op hun niveau te laten voetballen. Daar hebben de zaterdag- en zondagclubs elkaar niet voor nodig.
De topic wordt vooral beheerst door discussie over prestatief seniorenvoetbal op zaterdag en zondag. Ik trek de discussie graag wat breder om dat het "probleem" veel complexer is en clubs in de volle breedte raakt. De maatschappij veranderd en daarmee ook de tijdsbesteding in het weekend. Dit vraagt om nieuwe/andere oplossingen en helaas stuit dit op principieel verzet/weerstand, kan ik me echt aan ergeren. Maar goed, ik denk je gelijk hebt en het een kwestie van tijd is dat er echt fundamenteel anders gekeken gaat worden. In de tussentijd zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om een pupillencompetitie op zondag te gaan organiseren zoals dat in Utrecht nu ook speelt.
 

Joost

Well-known member
De topic wordt vooral beheerst door discussie over prestatief seniorenvoetbal op zaterdag en zondag. Ik trek de discussie graag wat breder om dat het "probleem" veel complexer is en clubs in de volle breedte raakt. De maatschappij veranderd en daarmee ook de tijdsbesteding in het weekend. Dit vraagt om nieuwe/andere oplossingen en helaas stuit dit op principieel verzet/weerstand, kan ik me echt aan ergeren. Maar goed, ik denk je gelijk hebt en het een kwestie van tijd is dat er echt fundamenteel anders gekeken gaat worden. In de tussentijd zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om een pupillencompetitie op zondag te gaan organiseren zoals dat in Utrecht nu ook speelt.
In mijn ogen wordt het topic vooral beheerst door 1 iemand die volstrekt blind is voor feiten en daarmee het topic vervuild. Bij een discussie wissel je meningen uit met argumenten, maar als een van de deelnemers aan wat een discussie zou moeten zijn feiten niet erkend moet je niet eens aan een discussie denken.

Verder denk ik dat iedereen het hier het er wel over eens is dat er veranderingen moeten komen waarbij de details over de invulling slechts een klein beetje verschillen. Maar in het huidige plan van de KNVB kunnen we ons allemaal wel vinden. Het is drastisch maar wel duidelijk en noodzakelijk om het amateurvoetbal een broodnodige reset te geven.
 

Fregge

Well-known member
Dit topic is in 2017 begonnen door een of andere gek die het op mijn naam opzette, zonder dat ik daarvoor toestemming gaf of daar iets van wist. Kennelijk iemand die op deze site daartoe de mogelijkheid had.
Dit is omdat de discussie werd afgesplitst van een ander topic. Daardoor is die verplaats naar een nieuw topic en jouw post was de vroegste. Niet gelijk een "ZE WILLEN ME EEN OOR AANNAAIEN" standje opzetten
 

Baggio

Active member
Dit topic is begonnen door een of andere gek die het op mijn naam opzette, zonder dat ik daarvoor toestemming gaf of daar iets van wist. Kennelijk iemand die op deze site daartoe de mogelijkheid had.

Dat het hier vooral gaat over prestatief seniorenvoetbal is logisch . Dat onderwerp heeft ook in de media verreweg de meeste aandacht.

Je kunt je eraan ergeren, dat er voetbalverenigingen zijn die niet op zondag willen voetballen, maar het is een gegeven.
Voor vele van die verenigingen is dat bewust al zo vanaf de oprichting, staat dat ook in de statuten en/of is dat vastgelegd in een convenant.

En als er verenigingen zijn die wel op zondag pupillenvoetbal willen spelen, kan dat toch gewoon ?
Als er in voorkomende gevallen dan meer ruimte komt om het standaardteam op zaterdag op een normale tijd te laten voetballen, is dat alleen maar meegenomen.
Zoals iemand anders hier eerder ook al zei, lijkt het me geen enkel probleem om zowel op zaterdag als op zondag pupillencompetities te hebben.
Laat de verenigingen maar kiezen ( Zou ook bij het standaardvoetbal moeten gelden).
Dat zaken vanaf oprichting (in de meeste gevallen al meer dan 50-60 jaar geleden) zijn vastgelegd is een feit. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zou mogen/kunnen veranderen. Mijn inschatting is dat (ouders van) jeugdleden heel anders aankijken tegen de zondagsrust dan vroeger en helemaal geen moeite hebben met voetballen op zondag. Tegelijkertijd worden deze clubs "gegijzeld"door leden (veelal op gevorderde leeftijd, uitzonderingen daargelaten) die principieel willen blijven vasthouden aan hetgeen tientallen jaren geleden is bedacht. En daarmee noodzakelijke veranderingen in de weg staan die het voetbal in de volle breedte nodig heeft om volksport nr. 1 te blijven.
 

de waan

Well-known member
Het mooie is natuurlijk dat met iedere club die "tegemoet komt aan de wensen van de leden" het einde van het aloude en achterhaalde onderscheid tussen zaterdag- en zondagvoetbal dichterbij komt. Sterker nog: binnen 5 en 10 jaar zijn de termen zaterdagvoetbal en zondagvoetbal voorgoed verleden tijd.
 

Fregge

Well-known member
Ja want besloten op een ALV, waar vooral die oude grijze mannetjes komen of mensen die er niet in duiken.
 

Bonehead

Well-known member
De topic wordt vooral beheerst door discussie over prestatief seniorenvoetbal op zaterdag en zondag. Ik trek de discussie graag wat breder om dat het "probleem" veel complexer is en clubs in de volle breedte raakt.
Dat diegene die het meeste post niks heeft met recreatievoetbal en alleen om uiterlijk 16:45 alle uitslagen van de eerste teams willen weten wil nog niet zeggen dat dit de algemene opinie is. Juist het recreatievoetbal op de zaterdagnamiddag of avond is voor mij als bestuurslid een doorn in het oog en ik denk zeker te weten dat dit actieve voetballers kost omdat hun zaterdagmiddagbesteding 90 minuten in de wei is om daarna een uurtje na te kaarten in de kantine. Dat wordt daarmee om zeep geholpen. De oplossing is eenvoudig: De teams die na een bepaald tijdstip willen voetballen stop je bij elkaar in de competitie.
De maatschappij veranderd en daarmee ook de tijdsbesteding in het weekend. Dit vraagt om nieuwe/andere oplossingen en helaas stuit dit op principieel verzet/weerstand, kan ik me echt aan ergeren.
Ik ben dan ook zeker niet conservatief en er zouden best voordelen kunnen zitten aan veranderingen. Alle huishoudens bestaan uit tweeverdieners die hun zaterdag anders indelen dan 30 jaar geleden. Het zou best kunnen dat pupillenvoetbal op zondag een gat in de markt is qua vrijwilligers. Ik heb moeite met mensen die anderen hun wil willen opleggen. Ik heb mijn principes, maar als iemand dat anders heeft ook prima. Ik heb moeite met mensen die anderen wat willen ontzeggen terwijl zij zelf daaraan niet mee hoeven te doen. Waarom dan toch? Loat goan!
Maar goed, ik denk je gelijk hebt en het een kwestie van tijd is dat er echt fundamenteel anders gekeken gaat worden. In de tussentijd zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om een pupillencompetitie op zondag te gaan organiseren zoals dat in Utrecht nu ook speelt.
Precies. Het is nog even een tijd van lange adem, maar het lost vanzelf op.
 

Fregge

Well-known member
Ik zou weigeren ermee akkoord te gaan als op mijn club jeugdvoetbal op zondag gespeeld zou worden als daardoor (ouders van) jeugdspelers buitenspel komen te staan die om principiële redenen niet op zondag gaan voetballen.
En als het nu tegemoet komt aan de wensen van de leden?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dit is omdat de discussie werd afgesplitst van een ander topic. Daardoor is die verplaats naar een nieuw topic en jouw post was de vroegste. Niet gelijk een "ZE WILLEN ME EEN OOR AANNAAIEN" standje opzetten
Klopt, maar NO maakt graag overal een drama van. Natuurlijk onzin om te beweren dat iemand anders onder zijn naam een topic heeft geopend. 😂
 
Bovenaan