Weekendvoetbal

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Precies maar daar komen ze nog wel achter als vanaf 2023 alles samen is... Over 5 jaar hoor je niemand meer, dan is iedereen dolblij dat eindelijk de enig juiste stap gezet is. En de mensen die om 18.00 bij moeder de vrouw aan tafel moeten zitten, tsja, die doen dat, maar er zullen ook een hoop mensen juist blij zijn met een duel om 18.00. Patatje/frietje langs de kant van het veld, drankje erbij, heerlijk toch, zeker als het weer een beetje meehelpt.
Inderdaad, ik had al eerder de vergelijking met Schotland getrokken, maar ik durf te wedden dat iets soortgelijks in Nederland gaat gebeuren. Er was veel weerstand tegen verandering in het amateurvoetbal wat onder andere een volledige piramide inhield en het verwijderen van kunstmatige scheidingen. Het is na ellenlang gezever eindelijk doorgedrukt en nu is eigenlijk iedereen wel tevreden, inclusief veel traditionalisten die eerst fel tegen waren. Je hoort nog maar een enkele McNorthEast zeuren.
 

de waan

Well-known member
Och man, dat stuk op kliknieuws staat zooo boordevol onzin, dat ik niet eens weet waar te beginnen.

En eigenlijk heb ik er ook helemaal geen zin meer om nog energie te steken in al dat gejank.
 

JMD

Well-known member
Of denk aan fusieverenigingen die konden ontstaan onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat prestatievoetbal op zaterdag moest plaatsvinden.
Wat zou anders dan 'geloof' in hemelsnaam een reden zijn om te verplichten dat prestatievoetbal op zaterdag moet plaatsvinden?
 

Fregge

Well-known member
Even voor de duidelijkheid voor NO: JMD bedoelt ook recreantenvoetbal. Een Bal op het Hunnenbed 12 bijvoorbeeld. Clubs uit Katwijk krijgen bijvoorbeeld geen subsidie meer als ze sport op zondagen aanbieden.
 

JMD

Well-known member
Dat van Katwijk wist ik niet eens... Ben het er niet mee eens dat dat gebeurt, maar dat kan ik me nog voorstellen, dat je wegens geloofsredenen zegt niet op zondag te willen/mogen spelen als club. Maar een andere reden kan ik echt niet bedenken waarom je als fusieclub eist niet op zondag te hoeven spelen. Daarom ben ik ook benieuwd wat daar dan voor redenen voor zijn.
 

Fregge

Well-known member
Dat kan ik je gemakkelijk uitleggen.
Maar omdat jij alles wat ik zeg verdraait en in twijfel trekt, verwijs ik slechts naar hoe fusieclubs ( zaterdag +zondag) in bv Bedum, Bergum, Ommen, Dedemsvaart, Winsum, Oosterwolde, Loppersum, Zuidlaren, Klazienaveen, Delfzijl ( om maar enkele te noemen) konden ontstaan omdat men besloot het prestatievoetbal op zaterdag te spelen.
We hebben het nu even over voetbal in het algemeen, NO. Niet alleen prestatievoetbal. Na snel opzoeken voetballen er bij Ommen en Dedemsvaart gewoon spelers op zondag
 

JMD

Well-known member
Dat kan ik je gemakkelijk uitleggen.
Maar omdat jij alles wat ik zeg verdraait en in twijfel trekt, verwijs ik slechts naar hoe fusieclubs ( zaterdag +zondag) in bv Bedum, Bergum, Ommen, Dedemsvaart, Winsum, Oosterwolde, Loppersum, Zuidlaren, Klazienaveen, Delfzijl ( om maar enkele te noemen) konden ontstaan omdat men besloot het prestatievoetbal op zaterdag te spelen.
Maar wat is daar dan de reden voor? Geloof kan ik me nog voorstellen, maar voor de rest is er toch geen enkele andere reden om te verplichten om op zaterdag (prestatief of niet prestatief) voetbal te spelen?
 

Arjen

Member
.......
Ik wijs als voorbeeld alleen maar op het nog steeds behoorlijk populaire christelijk ( protestant en katholiek) onderwijs.
Hier zou wat mij betreft ook onmiddellijk mee gestopt moeten worden. Tót je 18e geen religieus gewauwel op scholen en misschien wel een verbod op bezoek aan gebedshuizen voor minderjarigen. Als je meerderjarig bent ga je zelf maar op zoek maar tót die tijd is er geen ruimte voor indoctrinatie met welk geloof dan ook!
Oh, en om on-topic te blijven...je anti-weekendvoetbalrelaas slaat op álle flanken de plank volledig mis. Het slaat echt hélemaal nergens op. Het lijkt me prachtig. Mooie derby's en lange avonden in de diverse kantines waar je op de fiets naartoe kan......
 

erka

Well-known member
Dat kan ik je gemakkelijk uitleggen.
Maar omdat jij alles wat ik zeg verdraait en in twijfel trekt, verwijs ik slechts naar hoe fusieclubs ( zaterdag +zondag) in bv Bedum, Bergum, Ommen, Dedemsvaart, Winsum, Oosterwolde, Loppersum, Zuidlaren, Klazienaveen, Delfzijl ( om maar enkele te noemen) konden ontstaan omdat men besloot het prestatievoetbal op zaterdag te spelen.

Dat is echt bullshit voor wat betreft clubs uit Winsum, Bedum, Loppersum en Delfzijl. Want dat weet ik toevallig. Het ging hier totaal niet om prestatievoetbal op welke dag dan ook. De reden dat die fusieclubs ontstonden is omdat er te weinig leden waren voor twee voetbalclubs door de daling van de bevolking. Het heeft echt helemaal 0,0 niks nada noppes te maken met de zaterdag/zondagdiscussie. Vervolgens heeft men na de fusie gekeken welke klasse men het hoogste speelde en dat was in alle gevallen de zaterdag (Viboa, CVVB, Eems Boys) en niet de zondag. Nogal logisch dat men daar dan verder ging met prestatievoetbal. Zelfde in Appingedam waar de Pelikanen op zaterdag nog redelijk draaide maar vv Appingedam op zondag al helemaal was gecrashd door wanbeleid (te grote broek met te weinig leden).

Kortom, je lult ongelofelijk uit je nek.
 

erka

Well-known member
O ja, Neptunia en Appingedam waren opnieuw begonnen op zaterdag, dat klopt. Des te meer logisch dat ze dus op zaterdag doorgingen.
 

Baggio

Active member
In Losser verdwijnt ook het prestatievoetbal op zondag. De nieuwe fusieclub SV Losser gaat op zaterdag uitkomen. Dit zou ook het geval zijn geweest als de fusie niet was doorgegaan. Overigens weet ik dat er stemmen opgaan in het Twentse voetbal om pupillenvoetbal op zondagochtend te gaan organiseren. Hiermee wordt de druk verlicht op de zaterdag op de sportparken. Een competitie waar de christelijke verenigingen niet aan wensen deel te nemen dus.
 

de Kok

Member
Deze overstappers sorteren allemaal a voor op de volgende stap naar weekend voetbal in 24/25.
Er moet dus al gedacht worden aan verstrsterkte degradatie met al die overstappers?
 

Fregge

Well-known member
Deze overstappers sorteren allemaal a voor op de volgende stap naar weekend voetbal in 24/25.
Er moet dus al gedacht worden aan verstrsterkte degradatie met al die overstappers?
Nee, gewoon dat mengen doortrekken naar de 5e klasse. Zo heel moeilijk is het niet
 

Baggio

Active member
Terwijl juist dat pupillenvoetbal bijna altijd alleen maar op zaterdagochtend is. Dus dat bijt het prestatievoetbal op zaterdagmiddag niet.
Hooguit hebben sommige clubs dan wat meer de ruimte om het juniorenvoetbal naar de zaterdagochtend te verzetten.
Als de fusie niet was doorgegaan was Losser trouwens bij een overstap terecht gekomen in de zaterdag 4e klasse.
Ik ga het nog 1x proberen uit te leggen, echt de laatste keer:

"zondagclubs" hebben een accommodatie die ingericht is op het afwerken van wedstrijden op zaterdag (Jeugd) en zondag (Senioren). Ik heb het dan over wedstrijdvelden en kantine- en kleedkamercapaciteit. "Zaterdagclubs" hebben een accommodatie die ingericht is op het afwerken van alle wedstrijden op zaterdag. Op zondag wordt het sportpark niet gebruikt. De piekbelasting is bij zaterdagclubs hoger dan bij zondagclubs.

Vanwege de toenemende populariteit van het zaterdagsenioren-voetbal bij "zondagclubs" is het voor deze clubs erg lastig om dit accommodatie-technisch op te lossen. Zomaar even het sportpark uitbreiden is niet aan de orde ( grote investeringen) dus gaan clubs op zoek naar andere manieren om "ruimte" te creëren op de zaterdag en een serieuze optie is dan om deel van het pupillenvoetbal te verplaatsen naar de zondag. Hiermee wordt er ruimte in zaterdagprogramma gecreëerd om het seniorenvoetbal te faciliteren.

Echter zijn er clubs in dit land die om principiële redenen weigeren om op zondag uit te komen en dus niet mee willen/kunnen werken aan een dergelijke pupillen-competitie. Ik vind dat een houding die niet meer van deze tijd is en ook zeer oncollegiaal is tov zondagclubs die worstelen met maatschappelijke veranderingen en de hiermee gepaard gaande aantrekkingskracht van het voetballen op zaterdag.

En ja: Als de fusie in Losser niet was doorgegaan was KVV Losser inderdaad ingestroomd in de 4e klasse: no problem. Deze club streeft naar voetballen met spelers uit eigen opleiding ipv voetballen met spelers die als amateur betaald willen worden om te komen.
 
Bovenaan