Weekendvoetbal

JMD

Well-known member

Kijk, nu komen we ergens. NO zal blij zijn dat de strijd om de amateurtitel terugkomt, dus die zal er weinig tegen hebben. En voor de toppers in de 2e divisie ontstaan zo mooie echte playoffs, met veel publieke belangstelling. Helaas nog niet om promotie naar de KKD, maar wie weet gaat dat er ooit van komen.
 

JMD

Well-known member
Overigens mag wat mij betreft die 'divisienaam' wel doorgetrokken worden, gewoon de 1e klasse de 5e divisie noemen enz...
 

Joost

Well-known member

De KNVB lijkt zich dus helemaal niks aan te trekken van wat clubs en spelers wel of niet willen. ( zie al die raadplegingen die er de laatste jaren over het onderwerp "weekendvoetbal" zijn geweest met als topper de eigen enquête van de KNVB van vorig Jaar )
Het komt voor mij niet onverwacht. De KNVB luistert vaker niet naar wat de leden willen, dezelfde leden die ervoor zorgen dat zij er ( mogen) zijn.
Het is de bobo's binnen de KNVB ook een doorn in het oog dat in het amateurvoetbal het zondagvoetbal steeds meer terrein verliest en ze zullen het niet laten wanneer ze het zaterdagvoetbal dwars kunnen zitten en een kopje kleiner kunnen maken.
Overigens is mij totaal niet duidelijk in hoeverre waar is wat er op die site geschreven wordt en/of in hoeverre e.e.a. definitief is.

Als je zelf even zoekt op de site van de KNVB vind je ongetwijfeld zelf ook wel de uitgebreide agenda van de vergadering van najaarsvergadering van de Ledenraad die begin december wordt gehouden. Daarin staan flink wat zaken uitgewerkt maar staan ook de volgende punten;

Daarbij valt op dat er draagvlak is voor het gemengd indelen van zaterdag- en zondagteams. Vanuit onze visie wilden we ook onderzoeken in hoeverre er animo was voor het toevoegen van tweede elftallen in de piramide. Dit zou een mogelijke oplossing zijn aan de onderkant van de piramide. Het is echter duidelijk dat hier geen draagvlak voor is.

En;

Met name de belangenverenigingen hebben we actief betrokken bij dit proces. We vinden het namelijk belangrijk dat vertegenwoordigers van de clubs aan de voorkant kunnen meekijken en -denken. Zo hebben we het visiedocument met ze doorgesproken, de resultaten uit het onderzoek en hebben we ze ook om hun mening gevraagd over de opzet van de piramide en de competities. We zijn er content mee dat het voorstel dat nu voorligt wordt gesteund door de BAV, CVTD en COH.

Er is dus breed overleg en onderzoek gepleegd en (hoe ironisch) zelfs de belangenverenigingen van de clubs staan erachter.
 

Baggio

Active member
Als je zelf even zoekt op de site van de KNVB vind je ongetwijfeld zelf ook wel de uitgebreide agenda van de vergadering van najaarsvergadering van de Ledenraad die begin december wordt gehouden. Daarin staan flink wat zaken uitgewerkt maar staan ook de volgende punten;



En;



Er is dus breed overleg en onderzoek gepleegd en (hoe ironisch) zelfs de belangenverenigingen van de clubs staan erachter.
Het gaat langzaam de goede kant op !
 

de waan

Well-known member
Dit laatste onderzoek is ook veel beter van opzet. Hierin moesten bijvoorbeeld verschillende variabelen (vaste speeldag, tegenstanders van vergelijkbaar niveau en reisafstand onder andere) op volgorde van belangrijkheid worden gezet. Dan krijg je natuurlijk een veel genuanceerder beeld dan als je vraagt: ‘wil je het liefst alle wedstrijden op dezelfde dag spelen’, zonder daarbij de alternatieven en gevolgen mee te nemen.
 

de Kok

Member
en er is ondersteuning in verband van wat GEEN overeenkomsten.
Zo is de door mij optie ook nog aan de orde. En ik vraag mij af waarom NO die niet omarmt, want die komt geheel in zijn richting, nl. alles op de zaterdag en in overleg uitwijken naar zondag. Jeugd op zondag van zaterdag naar keuze Wel weekend voetbal voor de rest maar dat is een kwestie van organiseren.
ook 2e teams in standaard nu op programma. Wel te laat met al die o21 en o23 competities.
 

de Kok

Member
De vreemde 1e zin snap ik zelf niet zoals er wel meer verwrongen teksten verschijnen. wat is er aan de hand?

Er is draagvlak in brede zin voor een nieuwe opzet volgens de KNVB.
 

JMD

Well-known member
Het wordt nog mooier...

Eindelijk gaat de KNVB knopen doorhakken. Gewoon alles op 1 hoop. En ook de 8 eerste, 16 tweede klasse enz is top.
 

SanMark.

Well-known member
Kut-KNVB. Waardeloze plannen, waarbij zaterdagverenigingen thuis moeten voetballen om 15.30 uur en uit tegen zondagteams op zondag om 14.30 uur of als de KNVB het goed vindt op zaterdagavond om 18.00 uur.
De KNVB blijkt opnieuw het loopjongetje te zijn van het zondagvoetbal. Een doorzichtige manier om de neergang van het zondagvoetbal te stoppen ten koste van het in hun ogen te populair wordende zaterdagvoetbal
Tijd voor een aparte zaterdagmiddagvoetbal-bond, los van de KNVB ?
Het is geen zondag voetbal meer maar weekendvoetbal.

Het lijkt wel of de KNVB hier heeft meegelezen. Nu alle divisies nog even onder het kopje profvoetbal gooien en dan zijn we helemaal op de goede weg. Moet daarna alleen nog de onderkant van de eerste divisie open worden gezet.
 

Baggio

Active member
Kut-KNVB. Waardeloze plannen, waarbij zaterdagverenigingen thuis moeten voetballen om 15.30 uur en uit tegen zondagteams op zondag om 14.30 uur of als de KNVB het goed vindt op zaterdagavond om 18.00 uur.
De KNVB blijkt opnieuw het loopjongetje te zijn van het zondagvoetbal. Een doorzichtige manier om de neergang van het zondagvoetbal te stoppen ten koste van het in hun ogen te populair wordende zaterdagvoetbal
Tijd voor een aparte zaterdagmiddagvoetbal-bond, los van de KNVB ?
Prima plannen mijns inziens. Hoog tijd voor een moderne, meer regionale indeling van het amateurvoetbal die passend is bij de huidige tijdsgeest en tegemoet komt aan de veranderingen in de samenleving. Tuurlijk, enkelingen willen alles per sé bij het oude houden maar vooruitgang laat zich niet stoppen. Meer keuzevrijheid voor de clubs om het thuisprogramma zo in te delen zoals het hen uitkomt (kleedkamer- en veldcapaciteit) en daarmee verenigingen wendbaar en bestuurbaar te houden.
 

JMD

Well-known member
Tijd voor een aparte zaterdagmiddagvoetbal-bond, los van de KNVB ?
Helemaal goed. Maar dan ook niet meedoen aan de beker enz...
Ik denk dat het je nog vies zal tegenvallen hoeveel zaterdagclubs daaraan mee willen doen. Misschien de clubs wel, maar de spelers niet. En de spelers bepalen de clubs op dat niveau, Katwijk staat niet op nummer 1 in de 2e divisie omdat het Katwijk is, maar omdat de spelers zo goed zijn (of zo'n goed team vormen)
 

JMD

Well-known member
Het enige nadeel vind ik de Play Offs voor de titel
Tsja, dat wilden de amateurs volgens NO. Dit zal ongetwijfeld gedaan zijn om hem tegemoet te komen....

Even serieus: ik ben tegen elke vorm van PO om titels eigenlijk, maar hiermee kom je wel de top 2e-divisieclubs tegemoet die aangeven dat ze eigenlijk op een gegeven moment nergens meer om spelen. (wat bv dit seizoen lijkt te gaan gebeuren nu Katwijk zo'n eind voor staat)

Het liefst natuurlijk playoffs om promotie ofzo, maar dat is nog een brug te ver. Choose your battles.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan