Weekendvoetbal

JMD

Well-known member
Het per jaar kunnen wisselen vind ik niks . Dat maakt het formeren van een competitie indeling er trouwens ook niet gemakkelijker op.
Want? Wat is het probleem om half juni (als bekend is welke club op welk niveau speelt) even een enquete uit te doen per club met maar 1 vraag:
Op welke dag willen jullie komend seizoen spelen?
a) Zaterdag
b) Zondag
c) Maakt niet uit

Dat verzamel je dan en dan creëer je een x- aantal zaterdagklasses, een x-aantal zondagklasses en een (paar) 'maakt niet uit klasse(s)'.
En ja, dat kan idd ongelijke sterkten opleveren, maar dat is nu ook al het geval, de top van de piramide zaterdag is bv sterker dan die van de zondag.
 

noordooster

Well-known member
Als mijn levensvreugde zou worden bepaald door de vraag in hoeverre ik jou ergens van zou kunnen overtuigen, was ik er sowieso al lang mee opgehouden.

Het zal toch ook niet afhangen van hoe ik er tegenaan kijk , mijn mening in dezen zal jou ook wel bekend zal zijn.
Ik kan me iets meer voorstellen bij zo'n gebrek aan vreugde als je ziet dat er verder in de Nederlandse voetbalwereld ook niet zo veel animo voor lijkt te zijn. Net zo weinig als destijds voor het HSC'21 plan om de derde divisies te mixen.
En dat terwijl er toen veel onmin was over de overmatige hoeveelheid beloften in de za. derde divisie. ( en was er toen ook al sprake van die 18.00 uur uitleenclubs als VVSB ? )

Dat het "voorlopig" niet tot een za-zo mix komt zegt ook wel wat. Temeer omdat dat een conclusie schijnt te zijn nav dat KNVB onderzoek.
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van dat onderzoek ( ik kan me ook niet herinneren dat er een antwoord mogelijk was als " doe eerst maar niet, later misschien wel" of zo. )

En overigens ben ik ook tegen een regel dat alleen principiële zaterdagclubs zouden mogen weigeren op zondag te voetballen. Dan is ook nog de vraag wat principiële zaterdagclubs zijn, trouwens. Ik vind dat elke zaterdagclub die niet op zondag wil voetballen dat mag eisen.
Net zoals ik vind dat elke zondagclub principieel ( RK bijv. ? ) of niet ervoor mag kiezen om niet op zaterdag te willen voetballen , in ieder geval in de competitie.
 

noordooster

Well-known member
Op welke dag willen jullie komend seizoen spelen?
a) Zaterdag
b) Zondag
c) Maakt niet uit

In stap 1 wordt door de waan niet gerept over maakt niet uit.
Het is ook nogal de vraag hoeveel bv eerste klassers daarvoor zullen kiezen, niet wetend of ze het komende seizoen alles zullen spelen op zondag, of juist alles op zaterdag.
Mochten er daarvoor wel genoeg kiezen, dan wordt het wat gemakkelijker.
Hoewel bij bv 48 die kiezen voor een zondag eerste klasse het al niet meevalt om daar 4 leuke poules van 14 van te maken en al helemaal niet als dat ook nog wat regionaal moet.
 

noordooster

Well-known member
Waar dan wel?
De beker als je daar aan mee wilt doen.
Zoals het nu is geregeld worden de za-zo wedstrijden gespeeld op doordeweekse dagen of op za.
Je kan dan wel weigeren op za. te spelen, maar dat is niet gebruikelijk en ik weet ook niet hoe de KNVB daar tegenaan kijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
In stap 1 wordt door de waan niet gerept over maakt niet uit.
Klopt. Maar die clubs heb je er natuurlijk wel tussen, en die zorgen voor je 'smeermiddel', want je gaat bij 154 teams (1e klassers) nooit precies op veelvouden van 14 uitkomen bij voorkeur zat/zon.
 

Joost

Well-known member
En overigens ben ik ook tegen een regel dat alleen principiële zaterdagclubs zouden mogen weigeren op zondag te voetballen. Dan is ook nog de vraag wat principiële zaterdagclubs zijn, trouwens. Ik vind dat elke zaterdagclub die niet op zondag wil voetballen dat mag eisen.
Net zoals ik vind dat elke zondagclub principieel ( RK bijv. ? ) of niet ervoor mag kiezen om niet op zaterdag te willen voetballen , in ieder geval in de competitie.

Het is toch niet meer van deze tijd om niet te voetballen op 1 dag, en vooral dat op te leggen aan het hele voetballandschap.
 

de waan

Well-known member
Klopt. Maar die clubs heb je er natuurlijk wel tussen, en die zorgen voor je 'smeermiddel', want je gaat bij 154 teams (1e klassers) nooit precies op veelvouden van 14 uitkomen bij voorkeur zat/zon.

Dat gaat dan inderdaad niet lukken, je kunt dan poules krijgen met net iets meer of minder clubs. Maar ik heb het doorgerekend dat je daar met 12 afdelingen altijd wel redelijk uit kunt komen. Vanaf de tweede klasse is dat al helemaal geen probleem meer.

De maakt-niet-uit klassen krijg je feitelijk vanaf stap 2.
 

noordooster

Well-known member
Het is toch niet meer van deze tijd om niet te voetballen op 1 dag, en vooral dat op te leggen aan het hele voetballandschap.

Beide beweringen zijn dikke onzin.
En moet ik hieruit concluderen, dat ook jij zaterdagverenigingen wil verplichten op zondag te voetballen ?
 

noordooster

Well-known member
Vaak, ook op dit forum, wordt de discussie over gemixt voetballen verengd tot simpelweg " voor " of "tegen ".
Maar het maakt ook nogal wat uit onder welke voorwaarden dat gemixt voetballen zou moeten plaatsvinden.
Vooral ook wat betreft speeldag en aanvangstijdstip.
Dan kan een simpel "voor" opeens "tegen" worden.

Bij de hoofdklasse-initiatieven van MSC schermde men met een meerderheid wel voor gemixt voetballen hoewel lang niet alle clubs aanwezig waren bij een bijeenkomst waar het daarover ging en hoewel nogal wat clubs helemaal niks zagen in gemixt voetballen.
Toen het aankwam op de exacte invulling bleken er bij de hoofdklasse clubs die eerst zeiden voor gemixt voetballen te zijn ,teveel verschillen van inzicht en kon men het niet eens worden.
 

Deathprod

Active member
Het is toch niet meer van deze tijd om niet te voetballen op 1 dag, en vooral dat op te leggen aan het hele voetballandschap.

Hoe zit dit eigenlijk in het buitenland bij de amateurs? Spelen ze daar het prestatieve voetbal wel op verschillende dagen?
 

JMD

Well-known member
Dat gaat dan inderdaad niet lukken, je kunt dan poules krijgen met net iets meer of minder clubs. Maar ik heb het doorgerekend dat je daar met 12 afdelingen altijd wel redelijk uit kunt komen. Vanaf de tweede klasse is dat al helemaal geen probleem meer.
Jij zou dan kiezen voor verschillende poulegrootte? Maar dat is dan toch niet eerlijk, want ik neem aan dat de p/d dan wel hetzelde blijft. En dan heb je als ploeg in een 13-poule grotere kans op degradatie dan in een 15-poule? En ja, de kans op promotie is ook groter, maar er degraderen vaak meer ploegen dan promoveren vanuit een 1e klasse, omdat er meer 2e klassers zijn dan 1e klassers.
 

ALenstra

Well-known member
In Engeland spelen de divisies onder de National League op zaterdag als ik het goed heb. National League, League Two en League One grotendeels op zaterdag. En dan heb je Sunday League voetbal op zondag. Dat is recreatief voetbal.
 

JMD

Well-known member
In Engeland spelen de divisies onder de National League op zaterdag als ik het goed heb. National League, League Two en League One grotendeels op zaterdag. En dan heb je Sunday League voetbal op zondag. Dat is recreatief voetbal.
Ja, dat laatste zijn veredelde café-elftallen.... De andere leagues spelen in principe op zaterdag, maar soms wordt er wel eens wat verplaatst. In ieder geval kan er op elke dag gespeeld worden.
 
Bovenaan