Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
De Meern heeft ooit een competitie voor de E en F jeugd op zondag opgetuigd met wat clubs uit die regio. Geen idee of dat uiteindelijk een succes is geworden, gaat geloof ik buiten de KNVB om. Maar de KNVB zou zoiets zo snel mogelijk moeten opzetten.

Sterker nog: in grote delen van West I bestaat het al een eeuwigheid.
 

de waan

Well-known member
Daarom zal de KNVB ook niet happig zijn om dit door te voeren. Hun mogen immers die problemen oplossen. Wat dan al zou schelen om de districten en zat/zon los te laten zoals eerder hier al geopperd. Bijkomend voordeel is dan ook dat het niveauverschil zich rechttrekt. En of 1A nu een zaterdag of zondagklasse is maakt niemand iets uit. Gewoon per seizoen aangeven zat/zon/maakt niet uit.

Als je die scheiding zoals hierboven opheft los je hiermee dit probleem dus op. Het zou voor mij een voorwaarde voor horizontaal overstappen zijn.

Is denk ik de enige manier om dat te doen zonder dat je gelazer krijgt.

Ik denk dat er nog genoeg animo is om op zondag te voetballen. Daar kun je best, zeker in de lagere klassen, op indelen. In Zuid willen ze allemaal op zondag voetballen.

Dat kun je in bepaalde regio's natuurlijk doen. Als er genoeg clubs zijn in een bereisbare regio zou het een prima idee zijn deze clubs bij elkaar in te delen. Toch is hier (zo interpreteer ik de uitslagen van de enquête) ook meer sprake van gewoonte of gewenning dan dat er echt praktische/principiële bezwaren zijn tegen spelen op zaterdag.

Een grote ergernis bij mijn club is dat lagere seniorenteams op allerlei onooglijke tijden hun uitwedstrijden voetballen. De lol gaat er snel af als je op een druiligere november zaterdag om 18:00 uur aftrapt tegen Quick'20 14. De hele voetbalbelevenis is dan weg. Voor hun blijft de kantine doorgaans niet langer open. Ook hierbij zou de KNVB best een actievere rol kunnen spelen. Je kunt mij niet wijsmaken dat je teams naast niveau niet kunt selecteren op voorkeurs aanvangstijd.

Aangezien ook steeds meer lagere teams op zaterdag gaan spelen, zou dat best mogelijk zijn lijkt me.

Wat die jeugdcompetities betreft: Je zit natuurlijk wel met die verdomde principiële zaterdagverenigingen. Als spelers, ouders en begeleiding geen bezwaar hebben om op zondag te voetballen dan zou het gewoon moeten doorgaan. Ik kan er met mijn kop niet bij dat iemand die geen enkel belangstelling voor een team heeft dit tegenhoudt gewoonweg omdat hij niet wil dat een team van zijn club op zondag voetbalt.

Het is een optie om daarvoor teams in te schrijven, het hoeft niet natuurlijk. En aangezien het capaciteitsprobleem alleen een argument is van clubs die op zondag spelen, zal het vooral daarvoor een oplossing zijn.

Mijn broer vraagt altijd een tientje, zegt ie.

Wilfried Bonehead?
 

De Groene Scout

Well-known member
Zeer mee oneens. De enige die bij een vereniging uiteindelijk daarover gaat is de ledenvergadering.
Plus natuurlijk wat erover in de statuten staat, maar ook daar gaat de ledenvergadering uiteindelijk over.
En als spelers, ouders en/of begeleiding het daarmee oneens zijn, zoeken ze maar een andere club op.
Je laatste 'zeer mee oneens' klopt natuurlijk niet. Bonehead geeft aan dat als leden, ouders, begeleiders geen bezwaar hebben om op zondag te voetballen dan zou dat moeten kunnen. En dan kom jij met de opmerking oneens en dat de leden daar over gaan. Spelers en begeleiders ziijn toch de leden? Vreemde kronkel.
 

Bonehead

Well-known member
Ook bij zaterdag top amateurs lees ik soms wel eens dat spelers en/of trainers er geen bezwaar tegen zouden hebben op zondag te voetballen.
Ook in dit geval vind ik zo'n mening sec. niet zo relevant.
De hele ledenvergadering van zo'n club gaat daar uiteindelijk over ( ook rekening houdend met de statuten )

Maar je snapt het verschil toch wel? Bij topamateurs (sowieso standaardteams) hebben die leden er wél belang bij. Zij hebben er immers mee te maken als supporter. Als JO10-4 op zaterdagmorgen een wedstrijdje voetbalt komen ze niet kijken
 

Fregge

Well-known member
nood-ooster:
- Voor ongeveer de helft van de zondagvoetballers is zaterdag de favoriete speeldag
- Driekwart van de zondagvoetballers zou wel willen overstappen naar het zaterdagvoetbal
- Driekwart van de voetballers/ clubs zou willen overstappen met behoud van niveau
Ook noord-ooster
Ook bij zaterdag top amateurs lees ik soms wel eens dat spelers en/of trainers er geen bezwaar tegen zouden hebben op zondag te voetballen.
Ook in dit geval vind ik zo'n mening sec. niet zo relevant.
De hele ledenvergadering van zo'n club gaat daar uiteindelijk over ( ook rekening houdend met de statuten )
 

Bonehead

Well-known member
Uiteraard snap ik dat als statutair iets wil veranderen de ALV daar toestemming voor moet geven.

Maar het brengt je soms wel in spagaat. Ik zou best willen meedenken voor zondagclubs' accomodatieproblemen op te lossen. Daarbij denk ik dat veel ouders het juist wel fijn vinden in plaats van op de bomvolle zaterdag. Ook zou het wellicht een vrijwilligersprobleem voor zaterdagclubs kunnen oplosssen. Nu is het steeds lastiger om kader en leiding te vinden zeker ook bij en voor de jeugd. Ik heb wel moeite met late aanvangstijden voor (lagere) senioren. Prima dat clubs dat willen, maar laten die dan met eensgestemden in de competitie zitten. Ik heb ooit eens op vrijdagavond gespeeld. Dat vonden we wel fijn. Kanttekening is dan wel dat het in de buurt is en niet om 19:00 uur in Hardenberg zoals ze dat ons een tijdje geleden opdroegen.

Mijn club zal er in elk geval niet het verworven recht voor willen opgeven. Toch denk ik wel dat het zijn langste tijd heeft gehad. De stemmen worden steeds luider en de dreigement te bedanken daar wordt men steeds meer immuun voor.
 

Bonehead

Well-known member
Is denk ik de enige manier om dat te doen zonder dat je gelazer krijgt.

Dat denk ik ook. Met al die overstappers is het niet meer in stand te houden oom bijvoorbeeld in Oost twee 1ste klasses op zondag in stand houdt zonder dat het niveauverschil tussen de twee dagen enorm wordt. Bovendien wordt zo horizontaal overstappen uitvoerbaar gemaakt.

Dat kun je in bepaalde regio's natuurlijk doen. Als er genoeg clubs zijn in een bereisbare regio zou het een prima idee zijn deze clubs bij elkaar in te delen. Toch is hier (zo interpreteer ik de uitslagen van de enquête) ook meer sprake van gewoonte of gewenning dan dat er echt praktische/principiële bezwaren zijn tegen spelen op zaterdag.

De mens is een gewoontedier ongeacht de speeldag. Verandering is vervelend, eng en naar. Ik denk dat geloofsovertuiging nog maar een klein deel van de bezwaren zijn om op een bepaalde dag te voetballen. Tegenwoordig spelen andere redenen een hoofdrol. Daar hoeft men de ogen niet voor te sluiten.

Aangezien ook steeds meer lagere teams op zaterdag gaan spelen, zou dat best mogelijk zijn lijkt me.

En toch faciliteert de KNVB hier niet in. En het is een groot issue zeker bij de zaterdagteams. Zowel prestatie als recreatief. Terwijl als je er rekening mee houdt je bijna alle problemen kunt oplossen zodat iedereen op zijn gewenste aanvangstijd kan voetballen.

Het is een optie om daarvoor teams in te schrijven, het hoeft niet natuurlijk. En aangezien het capaciteitsprobleem alleen een argument is van clubs die op zondag spelen, zal het vooral daarvoor een oplossing zijn.

Alleen in sommige regio's hebben de zaterdag- en zondagclubs elkaar nodig om het bereisbaar te houden. Dan kun je je wel star gaan houden, maar je zou ook een klein beetje mee kunnen werken. Ik kies voor het laatste. Helaas niet iedereen.

Wilfried Bonehead?

Je kent mijn broer:D
 

Baggio

Active member
Het amateurvoetbal in Nederland verkeert in een ongekende crisis. Mijns inziens de kans om de inrichting van het voetballandschap eens grondig tegen het licht te houden. Linksom of rechtsom zullen er consessies gedaan moeten worden. Het heikele punt blijft dan het onwrikbare standpunt van de principiële zaterdagverenigingen. Tot welke consessies zijn die bereidt in het belang van het totale amateurvoetbal ?
 

Deathprod

Active member
Bijna 3/4 van de spelers uit de standaard teams wil op zaterdag voetballen. Dan denk ik dat je gewoon moet stoppen op de zondag. Zuid 2 kan wel gewoon op zondag blijven natuurlijk, daar zullen ongetwijfeld de meeste zondag stemmen vandaan komen. Maar de overige districten kunnen lekker naar de zaterdag. Meer derby's en minder reisafstanden. Jeugdcompetitie's voor de zondag opzetten om de drukte op de zaterdag wat te ontlasten en ik denk dat je al een heel eind kan komen. Ik zie ook verder geen reden voor de KNVB om hier niets mee te doen en alles weer 5 jaar uit te stellen. De uitkomsten waren overduidelijk.
 

Abubakari

Well-known member
Ga je bij een andere club spelen. Zo clubtrouw zijn amateurvoetballers niet meer.

Dus blijft de vraag staan. Als bijna 3/4 op zaterdag wil voetballen, waarom voetballen ze dan op zondag?
 

Baggio

Active member
Bijna 3/4 van de spelers uit de standaard teams wil op zaterdag voetballen. Dan denk ik dat je gewoon moet stoppen op de zondag. Zuid 2 kan wel gewoon op zondag blijven natuurlijk, daar zullen ongetwijfeld de meeste zondag stemmen vandaan komen. Maar de overige districten kunnen lekker naar de zaterdag. Meer derby's en minder reisafstanden. Jeugdcompetitie's voor de zondag opzetten om de drukte op de zaterdag wat te ontlasten en ik denk dat je al een heel eind kan komen. Ik zie ook verder geen reden voor de KNVB om hier niets mee te doen en alles weer 5 jaar uit te stellen. De uitkomsten waren overduidelijk.
Dat vraagt om een stevige concessie van de principiële zaterdagclubs: jeugd op zondag laten voetballen. It takes two to tango
 

SanMark.

Well-known member
Gezien het verloop in de selecties bij veel amateurclubs betwijfel ik dat.
In de steden misschien maar op het platteland blijft de gemiddelde speler zijn cluppie wel trouw, hooguit de spelers die er echt bovenuit steken gaan naar clubs toe die betalen en hoger spelen.
 
Bovenaan