Weekendvoetbal

JMD

Well-known member

En weer een club uit West2 die naar zaterdag wil.
 

Bonehead

Well-known member
Nee, je kunt weer rustig slapen. Waar je in je parochie preekt blijkt zo ongeveer ook in dit document van de KNVB. Interessant zijn wel de vervolgstappen die onderaan het document staan. Vooral die middelste...

Toen de KNVB en CNVB fuseerden hadden ze nooit akkoord moeten gaan met het recht voor clubs om niet op zondag te voetballen. Deze verworven rechten worden niet meer losgelaten. De groep die uit geloofsovertuiging niet op zondag wil voetballen wordt kleiner maar fanatieker. Daarbij verschuilen velen om andere redenen achter dit besluit uit lang vervlogen tijden.

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. De zaterdagerlebnis is natuurlijk als alle wedstrijden van de senioren op zaterdagmiddag worden gespeeld met om 5 uur een nokvolle kantine. Maar een keertje op vrijdag- of zaterdagavond heeft persoonlijk ook wel z'n charme.
 

Deathprod

Active member
Komt er dus eigenlijk op neer dat men geen weekendvoetbal wil, maar het grootste deel het liefste op de zaterdag voetbalt (72%). Dat is misschien nog wel makkelijker te regelen. Prestatief voetbal op de zaterdag als vaste dag en grootste deel recreatief voetbal op de zondag. De grote zondagclubs kunnen inprincipe gewoon een deel van de jongste jeugd op de zondag inplannen. Dan is een extra vrij veld ook geen probleem. Zuid 2 vanaf de eerste klasse kan lekker op de zondag blijven.

Het beste zou zijn om bij het samenvoegen alle clubs een voorkeursdag te vragen. Wedstrijden worden in principe allemaal op zaterdag ingedeeld, behalve als 2 clubs met een andere (zelfde) voorkeur tegen elkaar spelen. Dan ben je van de meeste problemen wel af verwacht ik.
 

JMD

Well-known member
Wat dacht je NO? We hebben al 2 weken niet geneuzeld over zat/zon en dat zaterdag achtergesteld wordt enz.?

Bonehead komt idd met die enquete, maar jij weet het weer in je slachtofferrolhoekje te trekken...
Waarom start je dit elke keer op? Zodat je zo meteen weer kan janken dat we je altijd lastig vallen en onterecht behandelen?

Ga verdorie een boek lezen, TV kijken, weet ik wat, maar stop met elke keer dezelfde discussie op te starten zodat je weer je stokpaardjes kunt bespelen. Of koop een spiegel en ga daarmee de discussie aan, grote kan dat je gelijk krijgt, en dat wil je toch? Dat je die spiegel voor zelfreflectie gaat gebruiken lijkt me een utopie.
 

Bonehead

Well-known member
Bonehead komt idd met die enquete,

Ik heb er aan getwijfeld om het te plaatsen. Het had teveel nieuwswaarde om het niet te doen. Verder heb ik hier mijn zegje wel gedaan en kan iedereen weten hoe ik er over denk. Ik zie geen meerwaarde om het te herhalen dus ik laat het hierbij tenzij er van andere leden (en/of) andere inzichten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Ik heb er aan getwijfeld om het te plaatsen. Het had teveel nieuwswaarde om het niet te doen. Verder heb ik hier mijn zegje wel gedaan en kan iedereen weten hoe ik er over denk. Ik zie geen meerwaarde om het te herhalen dus ik laat het hierbij tenzij er van andere leden (en/of) andere inzichten komen.
Het had ook nieuwswaarde en dank voor het plaatsen. Ik ben geen regelmatige bezoeker van de KNVB-site dus dit was me ontschoten.
 

SanMark.

Well-known member
Met dat laatste krijg je dan een vorm van gemixt voetballen, het zogenaamde weekendvoetbal, en dat willen clubs en spelers niet.
Verder staat er in de conclusies ook niks over aanvangstijden op zaterdag. Ik denk dat de overgrote meerderheid van het zaterdagvoetbal het liefst voetbalt om 14.30 a 15.00 uur en niet op zaterdagavond.
Zondagclubs met een tekort aan speelvelden zouden inderdaad de jongste jeugd op zondag kunnen laten voetballen, maar willen de ouders dat wel ?
Steeds meer zie ik hier in dvk het waandenkbeeld, dat zaterdagclubs maar verplicht op zondag moeten voetballen, omdat het zondagvoetbal in zwaar weer verkeert.
Bij de uitkomsten van het onderzoek lees ik daar niks over.
Misschien omdat bij een grootst mogelijk autist leeft maar bij de mensen met een normaal verstand een stuk minder ?
 

JMD

Well-known member
Bij gebrek aan argumenten gaat deze knaap weer schelden.
Algemeen bekend en onbestraft.
Dank voor het bevestigen van wat ik postte... Jij wil helemaal niet discussiëren, je wil bevestigingen horen van jouw gelijk.
Koop dan die spiegel en discussieer met je spiegelbeeld en blijf hier weg als je geen tegengas wilt. Voor zowel ons als jou beter.
 

de waan

Well-known member
Autist kan ook best een compliment zijn hoor

Je zult maar enige autistische trekken hebben en dan moeten lezen dat mensen denken dat het een scheldwoord is. Lekker dan.

Goed.

De conclusie en dan met name de oplossingsrichting is niet heel vrolijk stemmend. Alleen maar 'horizontaal overstappen' als oplossing is natuurlijk helemaal geen oplossing. Het enige dat je daarmee voorkomt is veel te grote kwaliteitsverschillen in de laagste klasse op zaterdag. Daar staan dan weer allerlei nieuwe praktische problemen tegenover.

Maar hiermee houd je dus in stand dat de komende jaren in honderden kantines de discussie wordt gevoerd over de te kiezen speeldag. En blijft het nog jaren door etteren. Het eerste jaar dat horizontaal overstappen mogelijk wordt zullen ineens heel veel clubs dat gaan doen, maar ook de jaren daarna blijft het doorgaan. De competities op zondag blijven kwalitatief en kwantitatief leeg bloeden en als je nog enige sportieve ambitie koestert als club moet je wel naar de zaterdag.

Dan kun je veel beter de pleister er in één keer aftrekken. Dus: wedstrijden voor standaardteams standaard inplannen op zaterdag. Uiteraard mogen clubs in onderling overleg best op vrijdag of zondag spelen (een beetje autist kan daar best mee omgaan lijkt me). Waarschijnlijk weet iedereen binnen vijf jaar niet anders meer: spelers die instromen vanuit de jeugd spelen grotendeels toch al liever op zaterdag en het gros van de spelers die nu nog op zondag spelen, doen dat ook vooral uit gewoonte of 'omdat het nou eenmaal zo is'.

Voor de reserveteams hoeft niets te veranderen. Daar is genoeg massa om dat per speeldag te organiseren. Zorg er tegelijk voor dat er ook op zondag in het hele land jeugdcompetities worden georganiseerd, zodat ook het capaciteitsprobleem is opgelost.

De KNVB kan me bellen, mijn uurtarief is 125 euro.
 

JMD

Well-known member
Een typisch JMD-riedeltje. Niet inhoudelijk ingaan op dat onderzoek. Slechts oneigenlijke verwijten produceren. En natuurlijk liefst censuur als iemand wat zegt waar je het mee oneens bent.
Zou me niet verbazen als er straks weer iets komt als " iedereen wil weekendvoetbal, behalve noord-ooster "
Bedankt voor het aantonen dat ik gelijk had....
 

Deathprod

Active member
Zorg er tegelijk voor dat er ook op zondag in het hele land jeugdcompetities worden georganiseerd, zodat ook het capaciteitsprobleem is opgelost.

De Meern heeft ooit een competitie voor de E en F jeugd op zondag opgetuigd met wat clubs uit die regio. Geen idee of dat uiteindelijk een succes is geworden, gaat geloof ik buiten de KNVB om. Maar de KNVB zou zoiets zo snel mogelijk moeten opzetten.
 

Bonehead

Well-known member
Mooi dat het geplaatst werd. Ik had het nog niet voorbij zien komen.
Omdat een aantal conclusies en uitkomsten nogal afwijken van wat op deze site regelmatig wordt beweerd lijkt het me , juist via dit topic, verstandig om het te hebben over de uitkomsten van die enquête en over wat op deze site zoal wordt gezegd over de onderwerpen.
Het verbaast me dat de reageerders , behalve deathprod , nauwelijks ingaan op de uitkomsten en de conclusies.
Of is het omdat ze teleurgesteld daarin zijn ? ;)

De uitslag verbaast mij niet echt. De tegenstanders zijn gewoon meer genegen te reageren omdat zij vrezen dat het anders veranderd. Je kunt wel van alles willen wat het amateurvoetbal beter maakt, maar als dat de meerderheid niet wil dan kun je wel op je kop gaan staan, maar dan gaat het niet door. Dan kun je wel clubs willen uitsluiten omdat ze niet willen, maar dan bereik je een averechts effect. Het zaterdagvoetbal is zodanig geroeid dat zij de lakens uitdelen en voorwaarden te eisen hebben om iets tot een succes te maken. Wie had dat pak em beet begin deze eeuw kunnen denken.


De conclusie en dan met name de oplossingsrichting is niet heel vrolijk stemmend. Alleen maar 'horizontaal overstappen' als oplossing is natuurlijk helemaal geen oplossing. Het enige dat je daarmee voorkomt is veel te grote kwaliteitsverschillen in de laagste klasse op zaterdag. Daar staan dan weer allerlei nieuwe praktische problemen tegenover.

Daarom zal de KNVB ook niet happig zijn om dit door te voeren. Hun mogen immers die problemen oplossen. Wat dan al zou schelen om de districten en zat/zon los te laten zoals eerder hier al geopperd. Bijkomend voordeel is dan ook dat het niveauverschil zich rechttrekt. En of 1A nu een zaterdag of zondagklasse is maakt niemand iets uit. Gewoon per seizoen aangeven zat/zon/maakt niet uit.

Maar hiermee houd je dus in stand dat de komende jaren in honderden kantines de discussie wordt gevoerd over de te kiezen speeldag. En blijft het nog jaren door etteren. Het eerste jaar dat horizontaal overstappen mogelijk wordt zullen ineens heel veel clubs dat gaan doen, maar ook de jaren daarna blijft het doorgaan. De competities op zondag blijven kwalitatief en kwantitatief leeg bloeden en als je nog enige sportieve ambitie koestert als club moet je wel naar de zaterdag.

Als je die scheiding zoals hierboven opheft los je hiermee dit probleem dus op. Het zou voor mij een voorwaarde voor horizontaal overstappen zijn.

Dan kun je veel beter de pleister er in één keer aftrekken. Dus: wedstrijden voor standaardteams standaard inplannen op zaterdag. Uiteraard mogen clubs in onderling overleg best op vrijdag of zondag spelen (een beetje autist kan daar best mee omgaan lijkt me). Waarschijnlijk weet iedereen binnen vijf jaar niet anders meer: spelers die instromen vanuit de jeugd spelen grotendeels toch al liever op zaterdag en het gros van de spelers die nu nog op zondag spelen, doen dat ook vooral uit gewoonte of 'omdat het nou eenmaal zo is'.

Ik denk dat er nog genoeg animo is om op zondag te voetballen. Daar kun je best, zeker in de lagere klassen, op indelen. In Zuid willen ze allemaal op zondag voetballen.

Voor de reserveteams hoeft niets te veranderen. Daar is genoeg massa om dat per speeldag te organiseren. Zorg er tegelijk voor dat er ook op zondag in het hele land jeugdcompetities worden georganiseerd, zodat ook het capaciteitsprobleem is opgelost.

Een grote ergernis bij mijn club is dat lagere seniorenteams op allerlei onooglijke tijden hun uitwedstrijden voetballen. De lol gaat er snel af als je op een druiligere november zaterdag om 18:00 uur aftrapt tegen Quick'20 14. De hele voetbalbelevenis is dan weg. Voor hun blijft de kantine doorgaans niet langer open. Ook hierbij zou de KNVB best een actievere rol kunnen spelen. Je kunt mij niet wijsmaken dat je teams naast niveau niet kunt selecteren op voorkeurs aanvangstijd.

Wat die jeugdcompetities betreft: Je zit natuurlijk wel met die verdomde principiële zaterdagverenigingen. Als spelers, ouders en begeleiding geen bezwaar hebben om op zondag te voetballen dan zou het gewoon moeten doorgaan. Ik kan er met mijn kop niet bij dat iemand die geen enkel belangstelling voor een team heeft dit tegenhoudt gewoonweg omdat hij niet wil dat een team van zijn club op zondag voetbalt.

De KNVB kan me bellen, mijn uurtarief is 125 euro.

Mijn broer vraagt altijd een tientje, zegt ie.
 
Bovenaan