Weekendvoetbal

Joost

Well-known member
Beide beweringen zijn dikke onzin.
En moet ik hieruit concluderen, dat ook jij zaterdagverenigingen wil verplichten op zondag te voetballen ?
Waarom dikke onzin, geef eens een fatsoenlijk argument.

Clubjes op recreatief niveau zijn opgericht om letterlijk met wat vrienden tegen een bal aan te trappen. Sommige clubjes besloten op religieuze gronden dat dit op zondag niet mocht, andere clubs voetbalden juist op zondag omdat het de enige vrije dag was toen er nog op zaterdag gewerkt werd.

In de decennia die volgden zijn de clubs steeds meer hun aandacht gaan splitsen. Voetbal werd groter, zowel in omvang als belangrijkheid. Daardoor kwam er naast het recreatieve aspect ook een prestatief deel.

Dat extra onderdeel is in mijn ogen totaal niet meer te verenigen met de beperkingen die clubs zichzelf hebben opgelegd. Als je als club tonnen of zelfs miljoenen betaald aan spelers om sportieve prestaties te leveren dan is het niet uit te leggen dat je jezelf ergens in die prestaties beperkt.

Meedoen in een competitie waarbij prestatie het belangrijkste is heeft uiteindelijk maar 1 doel; kampioen worden in de Eredivisie. Kampioen van Nederland worden. Voor bijna geen enkele club is dat een heel realistisch doel en dus zal iedere club zijn eigen ambitie hebben geformuleerd. Desalniettemin zal die bij iedere club neerkomen op; zo hoog mogelijk spelen met de middelen die beschikbaar zijn.

Niet willen promoveren naar de Eerste Divisie is dan ook niet te verenigen met sportieve ambitie. Zeker als een van de argumenten zoiets triviaals is als de speeldag van (uit)wedstrijden.

Op het niveau waarop het prestatieve het recreatieve duidelijk ontstijgt zouden clubs daarom enkel moeten worden ingedeeld op basis van de meest logische gronden; afstanden. In mijn ogen zijn dat alle niveaus van Hoofdklasse en hoger maar dat is wel een discussie waard.

Niemand zal een individuele voetballer verplichten om op een bepaalde dag te moeten voetballen, maar de vaste speeldag en tijd zou enkel noodzakelijk moeten zijn voor recreatieve voetballers.
 

Arjen

Member
Kort samengevat :) :

Ik vind, dat voetbalclubs, recreatief en prestatief, wel mogen weigeren op zondag te voetballen.
Ook daarmee rekening houdend, ben ik tegen gemixt voetballen vanwege de te grote nadelen.
Als je in een volwassen en volwaardige competitie wilt meedoen stel je géén voorwaarden aan een speeldag maar pas je je aan. De tijden van Folkert Velten liggen (gelukkig) achter ons.
 

Joost

Well-known member
Jouw probleem is je uitgangs
De crux van al je argumenten is, dat clubs niet meer zouden mogen weigeren op zondag te voetballen als ze prestatief bezig zijn.
Anders gezegd, dat zaterdagclubs ook op zondag moeten voetballen als ze prestatief ( niet recreatief ) bezig willen zijn.
Ik ben het daar domweg mee oneens.

Ik vind er niets mis mee als clubs niet willen voetballen op zondag, om welke reden dan ook.
Ook niet als clubs prestatief bezig zijn.
En natuurlijk kunnen clubs het hoogste nastreven , rekening houden met bepaalde randvoorwaarden.
Dat doen alle voetbalclubs.

Ik ben er ook van overtuigd, dat het tot een splitsing in of van de KNVB zou leiden wanneer op zondag voetballen door de bond wel verplicht zou worden.
Overigens worden er al zeer vele jaren zaterdagcompetities georganiseerd voor clubs die niet op zondag willen voetballen en heel lange tijd kraaide er geen haan naar. Sterker, het zaterdagvoetbal werd vele jaren lang met de nek aangekeken.

Pas nu het zaterdagvoetbal het zondagvoetbal in vele opzichten overvleugelt, levert het jaloerse blikken en scheve gezichten op en krijg je reacties als van Joost.
Er is m.i. ook niets op tegen, als het zondagvoetbal t.o.v. het zaterdagvoetbal de positie inneemt die omgekeerd tot in pakweg de jaren '80 het zaterdagvoetbal innam.

Ik vind ook , dat het zaterdagvoetbal niets oplegt, aan wie dan ook.
Omdat ze niet op zondag willen voetballen ? Is ook helemaal niet nodig in het zaterdagvoetbal.
Jouw probleem is het perspectief.

Je schaalt zaterdagclubs anders is, maakt ze een aparte groepering. Dat mag, prima zelfs. Maar dan doe je gewoon niet mee in de volledige voetbalpiramide.

Wil je wel meedoen aan de voetbalpiramide en de KNVB Beker dan stel je als club geen extra voorwaarde en neem je zowel de lusten als lasten.
 

Joost

Well-known member
Het zal niet verbazen, dat ik het met beide zienswijzen oneens ben.

En ik wijs op de gevolgen als meedoen aan " een volwassen en volwaardige competitie " of aan meedoen met " voetbalpiramide en KNVB beker " alleen is voorbehouden aan clubs die ook op zondag willen gaan voetballen.
Als de KNVB zulke eisen gaat stellen, krijgen clubs die niet op zondag willen voetballen hun eigen competities , wellicht buiten de KNVB om.

Uiteraard jullie goed recht daar zo over te denken. Ik vermoed, dat de KNVB dat niet zo erg ziet zitten.
Al was het maar omdat dat , mede gezien de trend van tegenwoordig, hen wel eens flink wat leden kan gaan kosten.
Houd toch eens op om alles in een zaterdag/zondag discussie te trekken en om iedere poging tot verandering te gooien op afgunst.
 

JMD

Well-known member
Houd toch eens op om alles in een zaterdag/zondag discussie te trekken en om iedere poging tot verandering te gooien op afgunst.
2 oude opaatjes tegen elkaar in een bejaardenhuis: 'ja, jij mag niet naast mij zitten omdat jij mij toen we 8 waren geen lollie gaf'. Dat is een beetje de redeneertrant van NO, oude koeien van 40-50 jaar terug uit de sloot halen... Ben benieuwd of NO de huidige Duitsers de schuld van de oorlog geeft.
 

Joost

Well-known member
Dat hele verhaal van jou en hoe de echte Nederlandse amateur-voetbal wereld daarover denkt, heeft van alles te maken met een zaterdag zondag discussie en dat hoort juist thuis in dit topic.
" iedere poging tot verandering te gooien op afgunst ". Slaat nergens op.
Ik ben niet tegen verandering, ik ben tegen veranderingen die een verslechtering zijn.
Van Nederland een dictatuur maken is ook een verandering. Ook daar ben ik tegen.
En afgunst, ja waar ik dat noemde ben ik daarvan overtuigd. Probleem is alleen dat degenen die het betreft, zoals jij, dat nooit zelf zullen toegeven.

Hoe kan ik iets toegeven dat er gewoon niet is?

Je bent in dit hele verhaal echt een enorme complotdenker.
 

JMD

Well-known member
Maar als JMD en Joost het willen doen voorkomen dat ik in dezen buiten dvk om met mijn mening de enige ben, dan hebben zij het mis., hoezeer het hen ook uitkomt dat te suggeren
Dat beweren wij helemaal nergens. Maar goed, dat moet je wel willen lezen.
 

JMD

Well-known member
Met name dat laatste is een onwaardige reactie.
Dus je antwoord is 'nee', neem ik aan, dat jij het de huidige Duitsers niet kwalijk neemt wat er lang geleden gebeurd is.
Mooi, zijn we dat eens.

Maar waarom neem je dan in hemelsnaam het nu nog wel kwalijk wat er 40 jaar geleden al dan niet gebeurd zou zijn mbt zaterdag vs zondag?
Want dat lijkt je enige drijfveer te zijn (je geeft het zelf toe ("En afgunst, ja waar ik dat noemde ben ik daarvan overtuigd."))... Dus omdat 40 jaar terug men bij zondag neer zou hebben gekeken (kom eens met bewijzen zou ik zeggen) op zaterdag weiger je nu handreikingen te doen aan mensen die helemaal niks te maken hadden met die beslissingen van toen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
De crux van al je argumenten is, dat clubs niet meer zouden mogen weigeren op zondag te voetballen als ze prestatief bezig zijn.
Anders gezegd, dat zaterdagclubs ook op zondag moeten voetballen als ze prestatief ( niet recreatief ) bezig willen zijn.
Ik ben het daar domweg mee oneens.

Ik vind er niets mis mee als clubs niet willen voetballen op zondag, om welke reden dan ook.
Ook niet als clubs prestatief bezig zijn.
En natuurlijk kunnen clubs het hoogste nastreven , rekening houden met bepaalde randvoorwaarden.
Dat doen alle voetbalclubs.

Ik ben er ook van overtuigd, dat het tot een splitsing in of van de KNVB zou leiden wanneer op zondag voetballen door de bond wel verplicht zou worden.
Overigens worden er al zeer vele jaren zaterdagcompetities georganiseerd voor clubs die niet op zondag willen voetballen en heel lange tijd kraaide er geen haan naar. Sterker, het zaterdagvoetbal werd vele jaren lang met de nek aangekeken.

Pas nu het zaterdagvoetbal het zondagvoetbal in vele opzichten overvleugelt, levert het jaloerse blikken en scheve gezichten op en krijg je reacties als van Joost.
Er is m.i. ook niets op tegen, als het zondagvoetbal t.o.v. het zaterdagvoetbal de positie inneemt die omgekeerd tot in pakweg de jaren '80 het zaterdagvoetbal innam.

Ik vind ook , dat het zaterdagvoetbal niets oplegt, aan wie dan ook.
Omdat ze niet op zondag willen voetballen ? Is ook helemaal niet nodig in het zaterdagvoetbal.


Jij vergeet dat het in het belang van het totale Nederlandse voetbal is dat de beste spelers onder de hoogste weerstand tegen elkaar spelen. Daarom is die doorstroom nodig in de piramide.

Noem jij hier eens een tegenargument op? Je kunt simpelweg niet ontkennen dat het niveau is gestegen sinds de invoering van de 2e en 3e divisie.

Nu nog doorstroom met gezonde en eerlijke eisen voor alle clubs, want op deze manier is de concurrentie oneerlijk in het nadeel van de clubs uit de 1e divisie.

Noem nog eens wat landen die net als wij zo'n gesloten piramide hebben? Als dat zo geweldig is, waarom is dat dan alleen in Nederland zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

de waan

Well-known member
Ik had het over het stuk op die Leidense voetbalsite.

Heel veel woorden om aan te geven dat ze heeeeel voorzichtig te werk gaan, omdat het ingewikkeld is.

Er staat nul concrete informatie in, dus daar valt weinig wel of niet mee eens te zijn
 

Baggio

Active member
Weekendvoetbal ! Thuisspelende vereniging bepaalt de wedstrijddag. Voor clubs die dit niet willen: begin je eigen voetbalbond
 

Fregge

Well-known member
Het lijkt soms alsof iedereen hier vindt dat dat gemixt voetballen er zsm moet komen
Ik weet dat je dit toch niet gaat lezen omdat ik het zeg, en ik ben 'diegene die vindt dat alle zaterdagploegen maar op zondag moeten voetballen' maar doe eens alsjeblieft een poging en probeer eens inhoudelijk te reageren.

Weet je hoe wij er over denken? Althans, ik. Ik kan niet namens iedereen spreken. Iedereen weet dat weekendvoetbal, zoals het (/ wij) nu genoemd wordt (/ noemen) in ieder geval, er aan zit te komen. Dan kan je dat beter zo snel mogelijk doen zodat we er zo snel mogelijk aan gewend zijn.
 

JMD

Well-known member
Wat zou men in dvk hiervan vinden ?
Serieus?? Moet je dat nou echt elke 2 weken weer vragen? Zodat je op een gegeven moment Joost weer vals kan beschuldigen van verdraaien van woorden, mij kan beschuldigen van schelden op het moment dat je geen argumenten meer hebt en boos worden op Fregge, de waan enz. en klagen dat de hele wereld tegen je is.

Echt serieus, als je van Sadomasochisme houdt zoek dan een SM-club...
 

Maasveld

Well-known member
Gevegt heeft ook vaak gelijk. :)

Ach en op de waan word ik ook helemaal niet boos. Hij denkt over bepaalde zaken wat anders , maar hij verwoordt het iha netjes itt enkele anderen die zich al gauw verliezen in overdrijven, in onzin, in schelden en overig onfatsoen of in het verdraaien van wat er gezegd werd.

Met de vraag wat dvk zal vinden, doel ik mn op dat keer op keer blijkt, dat de echte voetbalwereld dat gemixt voetbal niet zo zitten, terwijl de dvk-bubbel het doet voorkomen of niemand iets anders zou willen.
Waaruit blijkt dat de echte voetbalwereld het mixen niet zo ziet zitten?
 
Bovenaan