Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Als ze bij AZSV met hun prestatieteam(s) ook na de fusie niet op zondag willen voetballen hebben ze de keus uit 2: niet fuseren met AD '69 of ervoor zorgen dat bij de fusieclub ook alle recreatieve teams op zaterdag gaan spelen.
Overigens is het wel zo, dat rkav Volendam wordt aangemerkt als principiële zaterdagclub omdat die het convenant heeft ondertekend.
En daarmee dus ook niet verplicht wordt om wedstrijden op zondag te spelen.
Terwijl deze amateurclub al sinds jaar en dag ook teams heeft in zondagcompetities.
 

de waan

Well-known member
Volendammers moet je sowieso nooit naar luisteren natuurlijk.

Maar dit legt natuurlijk wel iets heel vreemds en tegenstrijdigs bloot van dat convenant. Ook WVHEDW staat er bijvoorbeeld op. Vraag me af hoe houdbaar dat is.

Ik wacht met genoegen op de eerste rechtszaak. 😁
 

noordooster

Well-known member
Volendammers moet je sowieso nooit naar luisteren natuurlijk.

Maar dit legt natuurlijk wel iets heel vreemds en tegenstrijdigs bloot van dat convenant. Ook WVHEDW staat er bijvoorbeeld op. Vraag me af hoe houdbaar dat is.

Ik wacht met genoegen op de eerste rechtszaak. 😁
Tenzij de huidige regels, waarvoor naar verluidt sommigen zich de blaren op de tong hebben moeten lullen, worden veranderd, zit zo'n rechtszaak er wel aan te komen heb ik begrepen. ( Sorry, maar ik kan hier niet man en paard noemen)

Wat betreft Volendam, de kern zit hier een beetje in het woord principiële van principiële zaterdagvereniging.
En wanneer ben je in de ogen van de KNVB een principiële zaterdagclub.
Elke zaterdagclub die het convenant wilde ondertekenen kon dat kennelijk doen.
De redenen waarom de clubs daarmee wilden aangeven niet met hun eerste op zondag te willen spelen zijn niet altijd gelijk en werden volgens mij door de BAV ook niet gevraagd.

Vergeleken met een rkav Volendam of WVHEDW vind ik een fusieclub, ontstaan uit een za. en een zo. club en waarbij iedereen vindt, dat prestatievoetbal alleen op zaterdag moet, ook om bv principieel gelovige leden, spelend of niet-spelend, niet buiten te sluiten, niks minder principieel, ook niet als er bv nog 1 recreatieteam op zondag over blijft.

Zaterdagclubs die niet aan 1 van de 2 KNVB-vereisten van principiële zaterdagclub voldoen, zouden voor aanvang van de competitie moeten kunnen aangeven of ze wel of niet als principiële zaterdagclub willen worden beschouwd.
Zo zou zo'n fusieclub als boven bedoeld ook in staat moeten zijn net als bv rkav Volendam iets soortgelijks als het convenant te ondertekenen.
Maar bovenal was en ben ik om diverse meermaals genoemde redenen tegenstander van weekendvoetbal.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
De redenen waarom de clubs daarmee wilden aangeven niet met hun eerste op zondag te willen spelen zijn niet altijd gelijk en werden volgens mij door de BAV ook niet gevraagd.

Tja, je kunt wel weer een epistel tikken van 240 woorden, maar de enige reden waarom dat convenant bestaat is natuurlijk als bescherming voor clubs die om geloofsredenen niet op zondag willen voetballen. Bij oma op bezoek willen of jezelf zondagnacht klem willen zuipen, daar is natuurlijk niks principieels aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Alsof er wedstrijden uit de zondagcompetities op zaterdag worden gespeeld omdat zondagploegen graag "mee willen denken met het zaterdagvoetbal" . Wat een onzin.
Ze doen dat omdat ze dat voor zichzelf om 1 of meer redenen beter/voordeliger vinden.
Bullshit. En dat weet je zelf ook wel maar wil je alleen niet toegeven.
 

noordooster

Well-known member
Haha, en de vele zo-za overstappers doen dat zeker ook omdat ze " mee willen denken met het zaterdagvoetbal" en willen laten zien dat ze " niet star" zijn.
 

Baggio

Active member
Niet gedacht dat het nog kon maar ik ben in verwarring:

Er zijn dus mensen die van mening zijn dat het mogelijk is om een principiële zaterdagclub te zijn (lees: niet gedwongen kunnen worden om op zondag te spelen) terwijl er op recreatieniveau wel op zondag gevoetbald wordt. Dat het principiële aspect dus alleen kan gelden voor het 1e elftal?
 

Fregge

Well-known member
Dat schijnt dus te kunnen. Al zou het juridisch wel uit te leggen zijn. Clubs die het convenant tekende, die tekende zodat ze niet gedwongen konden worden om op zondag te spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit op zondag spelen als ze daar zelf in toe stemmen.
 

Joost

Well-known member
Dat schijnt dus te kunnen. Al zou het juridisch wel uit te leggen zijn. Clubs die het convenant tekende, die tekende zodat ze niet gedwongen konden worden om op zondag te spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit op zondag spelen als ze daar zelf in toe stemmen.
En dan ook nog met droge ogen beweren dat juist de andere partij niet flexibel is.
 

JMD

Well-known member
Moet hier no wel gelijk ingeven. De overstappers doen het voornamelijk uit eigen oogpunt
Maar daar had ik het ook niet over. De overstappers zullen dat ongetwijfeld uit eigen oogpunt doen (want anders neem je die beslissing niet).
De discussie ging over het aantal wedstrijden dat een zaterdagclub op zondag zou moeten spelen. Jij gaf terecht aan dat veel zondagclubs al wedstrijden op zaterdag spelen, en dat zij dus best willen meewerken als een zaterdagclub die niet in het convenant staat toch op zaterdag wil spelen. En toen zei NO dat ze dat dan doen om andere redenen dan om de za-club te helpen... Tsja, en dat is BS...
 

noordooster

Well-known member
Dat schijnt dus te kunnen. Al zou het juridisch wel uit te leggen zijn. Clubs die het convenant tekende, die tekende zodat ze niet gedwongen konden worden om op zondag te spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit op zondag spelen als ze daar zelf in toe stemmen.
Zoiets dus kennelijk.

Ik heb nog even opgezocht wat daarover in het convenant , dat ook door de KNVB is ondertekend,staat:
" De KNVB respecteert dat de bij de BZV aangesloten verenigingen- vanuit christelijke overtuiging en/of principieel - alleen op zaterdag willen voetballen en derhalve van KNVB zijde niet genoodzaakt worden tot het spelen van wedstrijden op zondag."

Hierbij valt oa op dat:
- Het convenant alleen gold/geldt voor bij de BZV (voorloper van de BAV) aangesloten verenigingen.
- Dat het convenant alleen geldt voor aangesloten verenigingen die niet op zondag willen voetballen.
- Dat principieel los wordt gekoppeld van de christelijke overtuiging, terwijl hier vaak wel die koppeling wordt gemaakt. Je kan dus kennelijk ook een principiële zaterdagclub zijn zonder christelijke overtuiging.
- Het convenant gold niet voor zaterdagclubs die, om welke reden dan ook, niet lid waren van de BZV.
 

noordooster

Well-known member
De discussie ging over het aantal wedstrijden dat een zaterdagclub op zondag zou moeten spelen. Jij gaf terecht aan dat veel zondagclubs al wedstrijden op zaterdag spelen, en dat zij dus best willen meewerken als een zaterdagclub die niet in het convenant staat toch op zaterdag wil spelen.
Fregge had het over wedstrijden uit de Derde Divisie zondag die op zaterdag worden gespeeld, dus tussen 2 zondagclubs onderling.
Dat doen ze omdat ze dat zelf beter/voordeliger vinden.
Niet om aan zaterdagclubs waarmee ze wellicht komend seizoen worden gemengd nu te laten zien dat ze komend seizoen ook bereid zijn wedstrijden op zaterdag te spelen.
Hoewel ik niet uitsluit dat komend seizoen enkele door de KNVB op zondag vastgestelde wedstrijden wedstrijden ook op zaterdag worden gespeeld ( waarvoor verschillende motieven kunnen gelden)
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Maar het punt van het overgrote deel van dit forum is vooral dat als een zondagclub aan een zaterdagclub zou vragen om op het sportpark van de zondagclub op zondag te spelen, dat de zaterdag gaat weigeren omdat ze niet mee willen denken met de zondagvereniging.

Overigens heeft Scheveningen, die ook het convenant hebben getekend, wel een keer op de zondag gespeeld. In 2019
 

noordooster

Well-known member
Ik sluit niet uit, dat een aantal door de KNVB als principiële zaterdagclubs aangeduide teams bereid is wedstrijden op zondag te spelen, zoals bv Scheveningen of PKC'83 .
 
Bovenaan