Weekendvoetbal

Baggio

Active member
Ah zo op die manier. Tja, profclubs hebben dat ook. Dus waarom bij semi-prof niet?
Bij de profs speel je op alle dagen van de week, zoals het uitkomt en gepland wordt. Bij de ‘amateurs’ kan dat niet, iets met principiële overtuigingen en een convenant.
 

noordooster

Well-known member
A is een principiële zaterdagclub die ook het convenant heeft ondertekend. B is een zondagvereniging uit hetzelfde dorp.
A en B willen fuseren tot club AB. Ze komen overeen, dat het prestatievoetbal op zaterdag wordt gespeeld en het recreatieve op zaterdag en op zondag.
Volgens de huidige weekendvoetbal-regel wil de KNVB club AB op zondag laten spelen.
De fusie kan daarom helaas niet doorgaan.
Of bestaat er een gekunstelde oplossing waardoor die regel kan worden omzeild?

Voor de huidige weekendvoetbal-regels was een soortgelijke fusie nooit een probleem, de club werd gewoon ingedeeld op zaterdag in het zaterdagvoetbal.
Meerdere fusieclubs zijn onder bovenstaande voorwaarden ontstaan. Die komen nu in de problemen.
Hoogste tijd, dat de KNVB die weekendvoetbal-regel aanpast.
 

de Kok

Member
volgens mij neem je bij een fusie toch gewoon de oude afspraken/ rechten mee? dat geldt toch ook voor bv oprichtingsdatum
 

noordooster

Well-known member
volgens mij neem je bij een fusie toch gewoon de oude afspraken/ rechten mee? dat geldt toch ook voor bv oprichtingsdatum
Bij een fusie ontstaat een nieuwe vereniging. Het is voor mij de vraag of de convenantafspraken dan ook nog gelden. Immers die zijn gemaakt tussen 1 van de oude verenigingen, de BZV ( later BAV) en de KNVB.
Nogmaals, ik weet niet of die afspraken kunnen worden meegenomen naar de fusievereniging, zelfs al willen alle bij de fusie betrokken partijen dit. Ik heb daar tot nu toe ook niets over terug kunnen vinden op internet.
Dat men uitgaat van de oprichtingsdatum van de oudste van de 2 clubs is inderdaad gebruikelijk. Daar zal, neem ik aan, ook niemand bezwaar tegen hebben.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Uiteraard hoeft zo'n geschetste fusieclub niet op zondag te voetballen als men overeenkomt dat alle ( dus ook de recreatieve ) teams op zaterdag gaan voetballen.
Of gekunsteld...een probeersel...je zou er i.p.v. een fusie een soort van overname van moeten maken, waarbij bv wel de naam en het shirt nieuw is en er event. ook recreatief op zondag gespeeld kan worden. Wellicht dat dan de convenantafspraak behouden kan worden?
 

Fregge

Well-known member
Haha, de oude mannetjes die overal moeilijk over doen (vooral speeldag) even laten accepteren dat hun club totaal van identiteit verandert. Lekker bezig NO!
 

noordooster

Well-known member
"De Koninklijke HFC en AFC hebben bij een KNVB een verzoek ingediend om de haar ’tweede’ standaardelftal toch op hoog niveau te kunnen behouden.

Op de site met Koninklijke HFC: ‘De Ledenraad Amateurvoetbal KNVB heeft deze zomer besloten dat een vereniging met ingang van volgend seizoen niet mag uitkomen met twee standaardelftallen in de 1e klasse of hoger. Dit besluit raakt bijna niemand, maar wel juist HFC en AFC. Wij hebben beide een Zaterdag 1 elftal in de 2e klasse voetballen. Als de regelgeving zo blijft dan kunnen deze zaterdagelftallen niet promoveren. Dat is natuurlijk waardeloos vanuit sportief opzicht. Wij hebben samen met AFC aan de KNVB laten weten dat wij ons niet in dit besluit kunnen vinden. Het dient in deze vorm geen enkel sportief doel. Ook bij promotie naar de 1e klasse zijn er immers nog drie klassen verschil met de zondag elftallen die in de tweede divisie uitkomen. Hier zitten immers nog de hoofdklasse (straks vierde divisie) en de derde divisie tussen."

Waarom moeten opnieuw de zondagverenigingen bevoordeeld worden met het hebben van 2 standaard seniorenteams in de standaard-competities?
Waarbij ze dan ook nog het ene, het zaterdagteam, als opleidingsteam zien van het zondagteam.
Ik vind, dat in het hele senioren-amateurvoetbal , ongeacht in welke klasse men uitkomt er per vereniging maar 1 standaardteam mag worden ingeschreven.

En: De zaterdag en/of zondag discussie is voorbij? Niks voorbij!
 

De Groene Scout

Well-known member
Ze zijn nog niet bevoordeeld. Ze dienen alleen een verzoek ik.
Dat kun je altijd proberen. Bovendien zouden zaterdagclubs al die jaren hetzelfde hebben kunnen doen door een standaard team op zondag in te schrijven. Hebben ze nooit gedaan; eigenlijk best vreemd.
 

noordooster

Well-known member
Ze zijn nog niet bevoordeeld. Ze dienen alleen een verzoek ik.
De KNVB wil het verbieden, als de zaterdagteams zouden uitkomen in de 1e klasse of hoger. In alle andere gevallen wordt het zondagvoetbal deze gunst/dit voordeel wel verleend.
Juist die 2 genoemde zondagclubs vrezen dat ze hun mooie voordeeltje gaan kwijtraken. Maar gezien hun grote invloed bij de KNVB en anderszijds gezien de welwillendheid van de KNVB t.o.v. zulke bevriende clubs acht ik het erg waarschijnlijk dat ze hun zin krijgen.

Ik was altijd al tegen het hebben van 2 standaardteams (senioren) in de standaardcompetities als het ene dient als opleidingsteam voor het andere.
Maar omdat dat moeilijk is te bewijzen vind ik dat over de hele linie elke vereniging maar 1 team in een standaardcompetitie zou mogen inschrijven.
 

Fregge

Well-known member
Ik was altijd al tegen het hebben van 2 standaardteams (senioren) in de standaardcompetities als het ene dient als opleidingsteam voor het andere.
Maar omdat dat moeilijk is te bewijzen vind ik dat over de hele linie elke vereniging maar 1 team in een standaardcompetitie zou mogen inschrijven.
Ik denk zelf ook dat dit het beste is ja. Maar wat je dan moet doen is alle klasses mengen qua dag. En dat is ook uit den bozen volgens jou
 
Bovenaan