Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member

Het is goed te vermelden, dat niet ik dit topic ben begonnen, maar dat een of andere grapjas dat deed onder mijn naam.
Ik kan dit niet verwijderen, net zo min als die niet te verwijderen toevoeging die er door een of andere grapjas later bij gezet is. Zo'n tag, zie onder.
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Het is vooral dat ik merk dat bij onze club sinds een paar jaar zaterdagteams aanwezig zijn. Maar nog geen standaardteam want dat wil de club (nog) niet. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit met andere clubs.
 

Joost

Well-known member
Voor de zevenhonderdzesendertigste keer. Er was ooit zaterdagvoetbal in Zuid2. Dat is bij gebrek aan interesse opgeheven.

Er is nu een enkel team dat bij wijze van uitzondering op zaterdag speelt, meer interesse is er niet.
 

Joost

Well-known member
Nee, jij beweert steeds met grote woorden en met grote stelligheid dat er geen behoefte aan is zoals je wel vaker met grote stelligheid dingen beweert.
Ik vraag me dan af hoe je aan die informatie komt. Van horen zeggen ? Of omdat er geen club zich aanmeldt voor de zaterdag ?
Omdat je het liever niet hebt ? Omdat er ooit in het verleden zaterdagvoetbal was en dat toen niet levensvatbaar was ?
Ligt er een goed onderzoek aan ten grondslag ?
Ik vraag me slechts af hoe het komt dat in andere delen van Nederland die behoefte er kennelijk wel is , nog maar zelden vanwege principi?le redenen, en in heel Zuid II niet .
Maar misschien hebben ze ook zo hun redenen in Zuid II om er geen onderzoek naar te doen.

Overigens, wanneer was er ooit standaardzaterdagvoetbal in Zuid II ? Ik kan er niets over vinden.
Was dat voor 1970 ?

Jij laat een proefballonnetje op, dan mag jij ook aantonen dat die behoefte er wel is. Maar vooruit ik zal je een beetje helpen.

Zoals je zelf weet is zaterdagvoetbal enkel nog aanwezig omdat de gereformeerde gemeenschap bedongen had niet op zondag te hoeven spelen. In Limburg en Oost-Brabant is het aantal gereformeerden vrijwel nihil.

In Limburg en Oost-Brabant was dus helemaal geen behoefte aan clubs die enkel op zaterdag speelden maar zijn er enkel clubs die helemaal geen voorkeur hadden voor een speeldag. Om diverse redenen werden wedstrijden op zondagmiddag gespeeld. Zo was bijvoorbeeld iedereen vrij op zondagmiddag.

Er zijn in het verleden wel diverse momenten geweest waarop in Limburg op zaterdag gevoetbald werd door senioren. Dat gebeurde nog onder de vlag van de Afdeling Limburg in de jaren 70, 80. Die competities hielden het enkele jaren vol maar verdwenen door gebrek aan animo.

Daarnaast, en dat staat dus los van die aparte zaterdagpoules, waren er twee clubs die enkele op zaterdag speelden; COV uit Geleen en CSVT uit Treebeek. Maar bij gebrek aan mensen die op zaterdag wilde spelen zijn die verenigingen opgeheven.

Blauw Geel '38 is voor zover ik kan nagaan de enige vereniging die diep in Zuid2 gebied ligt en recreatieve teams heeft op zaterdag. Het ene team speelt in Oost, het andere in Zuid1. Daarnaast is er nog VCA uit Sint Agatha dat daarmee dacht veel goede spelers te kunnen enthousiasmeren. Dat is compleet mislukt. Het eerste team speelt op zaterdag, de andere drie teams nog gewoon op zondag.

Dus, zowel in het verleden als in het heden is de animo in Zuid2 voor zaterdagvoetbal vrijwel nihil, ik denk dat ik wel genoeg argumenten genoemd heb om dat standvastig te kunnen stellen. Ik wacht met smart op je uitgebreide onderzoek waaruit blijkt dat heel Limburg en Oost-Brabant met smart wacht om eindelijk op zaterdag te mogen spelen.

Wellicht ten overvloede maar zaterdagvoetbal is een uitwas van een gereformeerde groep voetballers, een uitzondering dus die om onbegrijpelijke redenen nog steeds bestaat op prestatief niveau. Ik heb overigens helemaal niets tegen recreatief voetbal op zaterdag.
 

Joost

Well-known member
Ok. Voor de allerlaatste keer; ik heb geen hekel aan recreatief zaterdagvoetbal. Ik ven wel van mening dat prestatief zaterdagvoetbal moet worden opgeheven.

Verder verwijs ik je graag naar mijn alinea over Blauw Geel en VCA. Jij gooit vanuit je ivoren zaterdagtoren een proefballonnetje, ik schiet dat lek. Leer nu eens te accepteren dat niet iedereen op zaterdag wil voetballen.

Hoe zou je dat eigenlijk willen organiseren, een zaterdagstandaardklasse. Zomaar plompverloren een eerste klasse beginnen met willekeurige teams? Zodat Walram zaterdag 1 bijvoorbeeld direct kan promoveren naar de hoofdklasse?

En wat vind je veel? Kom eens met feiten. Het aantal clubs dat met het eerste team volledig is overgestapt van zondag naar zaterdag is nog geen 2% van alle clubs in Nederland. En dan zal het allergrootste deel ook nog uit regio West2 komen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hier in Limburg is alleen veteranen voetbal op zaterdag, om 16:00. Verder wil helemaal niemand het. Ze kennen het natuurlijk ook niet en passen zich al decennia aan aan de problemen
 

Abubakari

Well-known member
Het is inderdaad niet logisch dat iemand die nooit naar amateurvoetbal gaat zich druk maakt over de dag(en) waarop ie er niet heen gaat.
 

de waan

Well-known member
Het staat Satyr vrij om een zaterdagclub te beginnen. Dus dan merken we snel genoeg of er belangstelling voor is.
 

Sensini

Active member
Want volgens Joost is er in Zuid II in tegenstelling tot in andere districten heeeeeeeelemaal geen enkele behoefte aan voetballen op zaterdag.

Tot 4 jaar geleden woonde ik in Weert (dus Zuid II) en ik heb ook n??it iemand (speler/supporter/bestuurslid) gehoord die behoefte had aan seniorenvoetbal op zaterdag.
 

Joost

Well-known member
Zou best kunnen hoor, maar ik vraag me wel eens af waarom die behoefte er in andere districten wel is ( en zelden nog vanwege principi?le redenen ) en in zuid II niet.
En of het feit dat Zuid II geen zaterdagcompetities organiseert oorzaak of gevolg is.
Maar omdat het er laatst al over ging heb ik nu geen behoefte aan het er verder uitgebreid over te hebben.

Ik vraag me ook af waarom er in Limburg op een verdwaalde ziel na niemand korfbalt en waarom er in Friesland niemand handbalt.

Tevens wacht ik op de uitwerking uitgebreide onderzoek van je aanname.
 

Sensini

Active member
Zou best kunnen hoor, maar ik vraag me wel eens af waarom die behoefte er in andere districten wel is ( en zelden nog vanwege principi?le redenen ) en in zuid II niet.
En of het feit dat Zuid II geen zaterdagcompetities organiseert oorzaak of gevolg is.
Maar omdat het er laatst al over ging heb ik nu geen behoefte aan het er verder uitgebreid over te hebben.

Volgens mij zijn er in het oosten/zuidoosten van Zuid I ook amper tot geen zaterdagverenigingen. Als ik gauw even kijk kom ik tot twee clubs in Tilburg en ??n in Den Bosch die een zaterdagelftal in de standaardklassen hebben (en alle drie ook een op de zondag), ten oosten daarvan niks. Terwijl ze daar toch gemakkelijk aan de zaterdagcompetities zouden kunnen meedoen.
Ook hier in Roosendaal heb ik niet het idee dat zaterdagvoetbal echt leeft, alhoewel ik nog niet helemaal in de voetbalwereld hier ben ingeburgerd. Van de tien clubs in de gemeente is er ??n een echte zaterdagvereniging (DVO'60) en hebben er twee zowel een standaard zaterdag- als zondagelftal: Alliance en Rimboe. Bij Rimboe weet ik het niet, maar bij Alliance (waar ik zelf wedstrijdco?rdinator bij de jeugd ben) is het zondagelftal het prestatieteam en het zaterdagelftal hangt tussen prestatie- en recreatief in.

In Zuid II is zaterdagvoetbal voorjaar vorig jaar blijkbaar wel onderwerp geweest tijdens de door het district georganiseerde voetbalcaf?'s, alhoewel ik niet weet wat daar precies besproken is.
Zie https://twitter.com/KNVBZuid2/status/733686541487341568 en https://twitter.com/KNVBZuid2/status/712177345059225600 (als vervolg op https://twitter.com/KNVBZuid2/status/712177332912574464)
 

Sensini

Active member
Maar die handbal en korfbal vergelijking gaat voorbij aan de essentie.
Je mist de essentie van Joost, nl. dat iets wat in Friesland populair is niet per s? ook in Limburg populair hoeft te zijn en andersom. Hij heeft het helemaal niet over een verschuiving van zondag naar zaterdag bij korfbal of handbal.
 
Bovenaan