De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Kevah

New member
Na 4x achter elkaar de titel te hebben gepakt, elk seizoen steeds minder sprankelend. Rare beslissingen, een bank vol verdedigers. Spitsen na 2 wedstrijden alweer wisselen, verdedigers laten staan fout na fout. Een held uit het verleden vernederen en laten verpieteren op de bank. De fluwelen revolutie moet het echte Ajax spel weer terug brengen dat wordt alleen steeds minder. Kijkend naar het jeugdvoetbal blijkt dat dit niet te maken heeft met Cruijff of de jeugdopleiding. samengevat in een mooie column op Ajaxshowtime:

Column: Handen af van ons toptalent
BvdPloeg, 23-10-2015 om 10:27, 22509 views, Ajax Showtime | Heb je de nieuwe Ajax Bordeaux collectie al gezien?

Ik ben een rasoptimist, mijn collega's op de redactie worden er soms gek van. Na een teleurstellende wedstrijd of een tegenvallend resultaat had ik meestal nog wel wat goede dingen gezien. Ik was ook degene die Frank de Boer hier vorig jaar nog verdedigde. Hij moest blijven. Ik vond zijn eerste 2,5 jaar namelijk prima, de eerste drie landstitels goed en dik verdiend. De vierde kwam er op wilskracht na een uitloop van goede spelers. En ook na het afgelopen seizoen had ik hoop, vooral als jeugdwatcher. Daar is vooralsnog echter weinig van terecht gekomen en dus raakt zelfs mijn geduld een klein beetje op.

Laat ik voorop stellen dat ik een fan ben van de manier waarop De Boer het jarenlang deed bij Ajax. Ik was en ben het eens met de mensen die zeiden dat hij de redder in nood was. Hij had een visie en leidde een club die in brand stond naar succes. Dat deed hij met leuk voetbal, vooral ingegeven door veel creativiteit. Misschien was het niet het voorbestemde Ajax-voetbal, maar voor iemand die is opgegroeid in jaren van coaches als Westerhof, Blind of Wouters was dit een verademing. De Boer smeedde ieder jaar een team dat voor elkaar door het vuur ging, met controle en balbezit als pijlers voor succes.

Waar De Boer tot de dag van vandaag weinig anders doet, daar zijn mijn ogen de laatste twee jaar wel degelijk geopend. Als jeugdwatcher begon ik aan een avontuur op De Toekomst en met Plan Cruijff in volle gang begreep ik beetje bij beetje hoe ?cht Ajaxvoetbal bedoeld is. Ik heb dvd's van vroeger heus wel grijs gedraaid en heb alle successen uit het verleden wel gezien, maar het Ajax van Cruijff op de manier van Cruijff zag ik alleen nooit zoveel als het Ajax van De Boer van nu. De controle van De Boer is weliswaar goed geweest, ?cht genieten kan meer op een andere manier, zo bleek.

En dus werd de inmiddels bekende kloof tussen jeugd en eerste elftal mij ook duidelijk. Helemaal toen De Boer na de speltechnisch matige laatste twee seizoenen (met ??n landstitel) deze zomer eindelijk weer mocht investeren. Moest hij de afgelopen jaren de hand op de knip houden en toezien hoe de cruciale spelers van zijn visie vertrokken, nu mocht hij daar eindelijk geschikte vervangers voor zoeken. Kwaliteit werd ook wel degelijk gehaald, Daley Sinkgraven en Nemanja Gudelj kunnen bovengemiddeld goed voetballen op hun eigen manier. De jeugdwatcher in mij wreef verder in zijn handen in de wetenschap dat die aankopen zouden worden aangevuld met toptalent. Ja?ro Riedewald, Riechedly Bazoer, Anwar El Ghazi en nu dus ook Kenny Tete sloten al aan.

En nu, enkele maanden later? Nu blijf ik met een naar gevoel achter. De manier waarop De Boer zijn team nog steeds wil laten spelen voldoet niet meer. Verdedigend staat het al jaren allemaal als een huis, maar met dit materiaal moet je meer kunnen doen dan tot dusver is gedaan. Natuurlijk is El Ghazi topscorer, speelt Bazoer een dikke voldoende en worden de toptalenten echt wel opgesteld. Veel van hen zijn echter geen schim meer van de voetballers die vol zelfvertrouwen doorbraken vanuit de jeugd. Waar zijn de Vertongen-achtige indribbelacties van Riedewald, waar is Fischer? Waarom staat El Ghazi bij de cornervlag te verdedigen? Vanwaar de inzinking van Sinkgraven? Waarom is Klaassen veranderd van een prachtige aanvallende middenvelder naar een werkpaard? Waarom? Waarom?

De kloof tussen jeugd en eerste elftal was in het begin van de revolutie niet zo'n punt, de laatste jaren werd hij gedoogd. Steeds vaker gaat de kloof nu echter ten koste van toptalent en potenti?le sterkhouders. Dat vind ik een kwalijke zaak. De visie van De Boer is ??n om te respecteren, maar het is niet (meer) de visie die past bij de huidige selectie en de lichtingen die er nu zijn en (belangrijker) aan zitten te komen. Zij zijn opgeleid volgens Plan Cruijff en ervaren een ware cultuurshock onder De Boer. Ze veranderen van speelse Ajacieden met bluf naar dienende spelers voor de controle. Als die controle er niet is, zoals tegen PSV en donderdag tegen Fenerbahce, dan kan men niet meer terugvallen op de speelsheid. Dan is het pure armoede.

En dus hou ik mijn hart vast voor de huidige, maar vooral de komende lichting. Abdelhak Nouri, Donny van de Beek, Vaclav Cerny, maar ook Kasper Dolberg, Carel Eiting, Matthijs de Ligt... zij zijn de toekomst en zij verdienen het niet om dienende controleurs te worden. Zij trekken volle 'zalen' bij A1 vanwege de spelopvatting die wezenlijk verschilt van die van De Boer. Zij zijn nog w?l speelse talenten die Ajax 1 als een warm bad moeten gaan ervaren, niet als een ijskoude douche na het zwemmen (iedereen weet hoe dat voelt). Handen af van ons toptalent. De enige visie waar zij mee te maken mogen krijgen is de voor hun bekende visie. Het is voor hen, voor ons, maar ook voor een door mij gewaardeerde De Boer te hopen dat die dekselse recordkampioen zijn lang succesvolle visie gaat onderbrengen bij een club waar deze w?l weer wordt gewaardeerd. In Amsterdam is de tijd van controle nu echt voorbij.

Door Bram van der Ploeg
 

ALenstra

Well-known member
Hij heeft oneindig veel krediet binnen de club. Toch verwacht ik dat hij na dit seizoen een buitenlandse club traint. Of dat hij bondscoach van Oranje wordt.
 

erka

Well-known member
Het draait toch altijd uit op een kredietcrisis.

Verder zal hij zelf wel bepalen wanneer hij weg gaat. Ajax zal m nog lang niet wegsturen. Geloof ik niks van.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vier titels en een tweede plaats. Die mag zelf bepalen wanneer hij vertrekt. Ajax is geen NAC die de trainer wegstuurt die de club naar recordhoogte brengt, omdat het voetbal niet amusant genoeg is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hoeveel krediet heeft Frank "de kampioenenmaker" de Boer nog?

Hoeveel krediet heeft Frank "de kampioenenmaker" de Boer nog?

Als jullie zo graag aantrekkelijk voetbal willen, dan moeten jullie voor Bosz gaan. Die laat Vitesse erg aantrekkelijk spelen. Is verder gewend om jaarlijks met een nieuwe selectie te beginnen met veel jonge spelers.
 

De Wolf

Well-known member
Je kan blijven hangen in het verleden of kijken na de toekomst. Ik heb een beetje het idee dat ze vaak voor het verleden kiezen. Dat spelletje werkt niet meer.
 

Abubakari

Well-known member
Je kan blijven hangen in het verleden of kijken na de toekomst. Ik heb een beetje het idee dat ze vaak voor het verleden kiezen. Dat spelletje werkt niet meer.

Klopt, we wachten al heel lang op een kampioenschap. Staan nu ook weer ergens diep in het linkerrijtje. Als we nu in 5 jaar vier keer kampioen waren geworden, 1x tweede en nu bovenaan hadden gestaan met de meeste goals voor en de minste tegen, maar nee, niks van dat al. Het spelletje werkt niet meer, klopt helemaal.
 

Maasveld

Well-known member
Klopt, we wachten al heel lang op een kampioenschap. Staan nu ook weer ergens diep in het linkerrijtje. Als we nu in 5 jaar vier keer kampioen waren geworden, 1x tweede en nu bovenaan hadden gestaan met de meeste goals voor en de minste tegen, maar nee, niks van dat al. Het spelletje werkt niet meer, klopt helemaal.
De man heeft natuurlijk nauwelijks een punt als je kijkt naar de oogstrelende overwinningen op Europese grootmachten als Rapid Wien, Celtic en Molde.
 

Abubakari

Well-known member
De man heeft natuurlijk nauwelijks een punt als je kijkt naar de oogstrelende overwinningen op Europese grootmachten als Rapid Wien, Celtic en Molde.

En dat ligt puur aan het ouderwetse systeem? Volgens mij speelde Ajax in dit systeem ook tegen Milan, PSG, Barcelona etc. en verloren ze toen niet telkens.
Alle Nederlandse clubs blameren zich doorlopend in Europa. Lijkt mij een Nederlands probleem en geen exclusief Ajax probleem. En eerder een gebrek aan bepaalde kwaliteiten dan een systeem probleem.
En er is meer dan alleen Europees voetbal, zou jij als VVV aanhanger moeten weten.
 

erka

Well-known member
Abu, jij vond Ajax de laatste paar jaar toch ook niet om aan te gluren zo saai?
 

Abubakari

Well-known member
Abu, jij vond Ajax de laatste paar jaar toch ook niet om aan te gluren zo saai?

Klopt, maar daar had de Wolf het toch niet over? Zoals de Boer speelt is alles behalve terug grijpen op het verleden. En dat beweerd ie net als dat het de Boer systeem niet werkt. Klopt beide keren dus geen reet van wat mij betreft.
 

erka

Well-known member
Maar hoe komt dat dan, dat ze zo saai spelen? Het is niet teruggrijpen op verleden, maar wat is het dan wel?

Ben gewoon nieuwsgierig hoor (anders krijgen we dat weer...)
 

Abubakari

Well-known member
Maar hoe komt dat dan, dat ze zo saai spelen? Het is niet teruggrijpen op verleden, maar wat is het dan wel?

Ben gewoon nieuwsgierig hoor (anders krijgen we dat weer...)

Bij Frank de Boer is balbezit en controle heilig. Van daaruit geduld uitoefenen, weinig weg geven, wachten op de kansen die altijd (Fenerbahce uitgezonderd) wel komen en dan toeslaan. Dat vind ik niet des Ajax', effectief is het wel, Ajax verliest onder de Boer -nationaal- erg weinig wedstrijden.
Zelf zie ik liever wat meer avontuur, ik heb de indruk dat mannen als Fischer en El Ghazi veel te weel odrachten mee krijgen en dat de nadruk veel te veel op controle ligt.
Ik heb bij de Boer al een hele tijd een dubbel gevoel, voetballend ben ik vaak niet tevreden, maar ik heb wel het idee dat hij qua prestaties misschien ondertussen al 5 jaar het maximale er uit haalt en het maar de vraag is of om het even welke andere trainer ook dezelfde cijfers had kunnen overleggen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Bij Frank de Boer zit dat gewoon in het gen. Dat was als speler ook al zo. Niemand die zo vaak terugspeelde op de keeper als De Boer. In zijn tijd waren de duels van Oranje ook vaak niet aan te gluren.

Bij Ajax willen ze het net zo doen als Barcelona of Bayern, maar daar hebben ze de kwaliteiten niet voor, dus gaat alles 10 keer langzamer en wordt het voorspelbaar. Dat is overigens ook het probleem van vele andere Nederlandse clubs. Ga gewoon wat opportunistischer spelen.
 
Bovenaan