Go Woke go broke ( voor heen De massa hysterie van BLM)

Max

Administrator
Forumleiding
Omdat de term gebruikt wordt door politici en groepen tegen gelijkwaardigheid. En politieke statements in stadions zijn niet toegestaan. Zeker wanneer ze polariserend zijn.

Goed uitgangspunt. Probleem is dat BLM als politiek statement wel is toegelaten in de sport.
 

JMD

Well-known member
Omdat de term gebruikt wordt door politici en groepen tegen gelijkwaardigheid. En politieke statements in stadions zijn niet toegestaan. Zeker wanneer ze polariserend zijn.
Dus een standpunt 'black lives matter' is voor gelijkwaardigheid en 'all lives matter' daar tegen??

Ik snap het hoor waar BLM vandaan komt, en ben het er ook mee eens, alleen slaat het taalkundig natuurlijk nergens op.
 

JMD

Well-known member
Tja, woordvoerder Thijs Slegers komt wel met een warrig verhaal.
Dit is ook niet uit te leggen... De wereld rond BLM is gek aan het worden. BLM-demonstraties voor gelijkwaardigheid waarbij blanken achteraan worden gezet, BLM-demonstraties die oproepen (Seattle afgelopen week) dat blanken hun uit moeten om plaats te maken voor de zwarten. Lekker gelijkwaardig.

Gewoon idd totaal geen politieke statements, of ze allemaal toestaan, maar niet de ene wel en de andere niet.
 

SuikerBrood

Well-known member
Dus een standpunt 'black lives matter' is voor gelijkwaardigheid en 'all lives matter' daar tegen??

Ik snap het hoor waar BLM vandaan komt, en ben het er ook mee eens, alleen slaat het taalkundig natuurlijk nergens op.

Ik snap de verwarring. Helaas is de term 'All Lives Matter' gekaapt door mensen om de problemen bij minderheden te nuanceren of te bagatelliseren. Verder is het natuurlijk de vraag wanneer een boodschap politiek is. De Champions League en F1 hebben bijv. allerlei campagnes lopen tegen racisme en discriminatie. Naar mijn mening is dat niet politiek, maar gezond verstand. Maar een lid van de KKK zal daar heel anders over denken.

Vraag blijft altijd; wanneer is een mening common sense en wanneer is het politiek. Strijden tegen racisme en discriminatie kan op beide manieren worden uitgelegd.

Verder vind ik mensen die all lives matter gebruiken een beetje treurig. Ja, alle mensenlevens doen er toe. En dat moet gelijkwaardigheid zijn. Helaas is dat nu niet het geval, waardoor er aandacht is voor bepaalde subgroepen. Anti-racisme heeft altijd iets racistischs in zich, omdat onderscheid wordt blootgelegd. De paradox van antiracisten.
 
  • Leuk
Waarderingen: U.G.

SanMark.

Well-known member
Omdat de term gebruikt wordt door politici en groepen tegen gelijkwaardigheid. En politieke statements in stadions zijn niet toegestaan. Zeker wanneer ze polariserend zijn.
Dat slaat nergens op. Blm is een zeer racistische organisatie. Belachelijk dat het wel is toegestaan.
 

SanMark.

Well-known member
Ik snap de verwarring. Helaas is de term 'All Lives Matter' gekaapt door mensen om de problemen bij minderheden te nuanceren of te bagatelliseren. Verder is het natuurlijk de vraag wanneer een boodschap politiek is. De Champions League en F1 hebben bijv. allerlei campagnes lopen tegen racisme en discriminatie. Naar mijn mening is dat niet politiek, maar gezond verstand. Maar een lid van de KKK zal daar heel anders over denken.

Vraag blijft altijd; wanneer is een mening common sense en wanneer is het politiek. Strijden tegen racisme en discriminatie kan op beide manieren worden uitgelegd.

Verder vind ik mensen die all lives matter gebruiken een beetje treurig. Ja, alle mensenlevens doen er toe. En dat moet gelijkwaardigheid zijn. Helaas is dat nu niet het geval, waardoor er aandacht is voor bepaalde subgroepen. Anti-racisme heeft altijd iets racistischs in zich, omdat onderscheid wordt blootgelegd. De paradox van antiracisten.
Puur framing wat je doet om juist all live matters in een kwaad daglicht te stellen.

Je moet kapot schamen als je achter blm en antifa staat na alle rellen van de afgelopen maanden. Dan heeft alm zich veel beter gedragen.
 

JMD

Well-known member
Anti-racisme heeft altijd iets racistischs in zich, omdat onderscheid wordt blootgelegd. De paradox van antiracisten.
Zolang het alleen maar wordt blootgelegd lijkt me er niks mis mee (en ook zeer goed). Maar je weet best dat BLM daar niet stopt.
 

SuikerBrood

Well-known member
Puur framing wat je doet om juist all live matters in een kwaad daglicht te stellen.

Je moet kapot schamen als je achter blm en antifa staat na alle rellen van de afgelopen maanden. Dan heeft alm zich veel beter gedragen.

Ik schaam mij niet voor het feit dat ik voor rassengelijkheid en een gelijkwaardige behandeling van iedereen ben.
 

SuikerBrood

Well-known member
Zolang het alleen maar wordt blootgelegd lijkt me er niks mis mee (en ook zeer goed). Maar je weet best dat BLM daar niet stopt.

Eens. Veel van die BLM demonstranten waren notoire onruststokers en criminelen. De boodschap blijft voor mij overeind. Elke groep heeft rotte appelen.
 

Mario

Well-known member
Ik schaam mij niet voor het feit dat ik voor rassengelijkheid en een gelijkwaardige behandeling van iedereen ben.

ALM dus, prima toch? Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn.Ik verbaas mij waarom daar dan zoveel ophef over is, dat je dat blijkbaar niet mag zeggen als blanke medemens.
 

SuikerBrood

Well-known member
ALM dus, prima toch? Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn.

Uiteraard doen alle levens er evenveel toe. Het gebruik van ALM is helaas beladen geworden doordat het wordt gebruikt door mensen die liever de status quo in stand houden en de problemen bagatelliseren.

Dus nee: all lives matter when black lives matter.
 

SuikerBrood

Well-known member
Wikipedia is nooit een goede bron, maar ik vind dat de pagina over ALM wel een goede samenvatting geeft.


Wil namelijk uit uitdrukkelijk zeggen dat het gebruik van ALM niet direct iets zegt over je maatschappelijke en/of politieke motieven. Ik ben niet in de positie om mensen zo snel te beoordelen. Ik probeer alleen uit te leggen dat de term veel gebruikt wordt door mensen die de problemen ontkennen of zelfs helemaal tegen de #BLM beweging zijn.
 

JMD

Well-known member
Uiteraard doen alle levens er evenveel toe. Het gebruik van ALM is helaas beladen geworden doordat het wordt gebruikt door mensen die liever de status quo in stand houden en de problemen bagatelliseren.
Maar zoiets kan je inmiddels toch ook zeggen van Black Lives Matter? Dat wordt inmiddels ook door mensen op de verkeerde manier gebruikt. (je gaf het in een vorige post nota bene zelf al aan)
 

SuikerBrood

Well-known member
Maar zoiets kan je inmiddels toch ook zeggen van Black Lives Matter? Dat wordt inmiddels ook door mensen op de verkeerde manier gebruikt. (je gaf het in een vorige post nota bene zelf al aan)

Goed punt. Denk wel dat de verhouding bij BLM nog iets anders is dan bij ALM. ALM is voornamelijk gebruikt als reactie op Black Lives Matter, met vaak een bagatelliserende ondertoon (of zelfs boventoon :D ).

Wat Black Lives Matter schaadt zijn een aantal rotte appelen die het als excuus gebruiken om anarchistische terreur te bedrijven. Antifa vindt het ook erg interessant allemaal.

All Lives Matter heeft een wat politiekere, negatievere context omdat het de schijn tegen heeft dat het vecht tegen gelijkwaardigheid. Het gunt de zwarte gemeenschap niet een gevecht tegen oppressie. Ik snap ook niet zo goed wat het nut van All Lives Matter is, behalve het weghalen van aandacht van de zaak waar BLM voor strijdt.

Uiteindelijk is het allemaal maar verwarrende taal, wat het uiteindelijke doel vertroebelt. Ik heb niet het idee dat het nog veel gaat over systematisch racisme en kansenongelijkheid. We hebben het de afgelopen maanden vooral gehad over rellen, een voetbalprogramma en de mondkapjes bij een demonstratie.

En Zwarte Piet is er nog altijd..
 

Max

Administrator
Forumleiding
Eens. Veel van die BLM demonstranten waren notoire onruststokers en criminelen. De boodschap blijft voor mij overeind. Elke groep heeft rotte appelen.

BLM is een van oudsher racistische organisatie die juist als doel heeft om systemen omver te werpen. Als je daar achteraan loopt mag je er best wel een beetje voor schamen.
 

SuikerBrood

Well-known member
BLM is een van oudsher racistische organisatie die juist als doel heeft om systemen omver te werpen. Als je daar achteraan loopt mag je er best wel een beetje voor schamen.

Systemen omver werpen is toch juist het hele doel? Er wordt niet gedemonstreerd voor de status quo...
 
Bovenaan