Hierbij mijn complete team:
Een meevoetballende keeper vind ik een voordeel. Zeker in een team dat graag de bal wil hebben. Daarom was mijn keuze voor 'de Messi van de doelmannen' snel gemaakt. Vooral omdat
Alisson Becker daarnaast gewoon een uitstekende doelman is, niet voor niets de nummer ??n van Brazili? en een hot target voor de komende transferzomer.
Achterin heb ik ook gekeken naar de multifunctionaliteit van de spelers. Indien nodig kunnen zij elkaars plek opvullen, als er bijvoorbeeld een back is opgestoomd of een centrale verdediger inschuift. Een ander belangrijk punt is in mijn ogen snelheid. Dat heeft een leuk kwartet opgeleverd. Rechtsback
Vrsaljko brengt ook de typische 'Balkan-winnaarsmentaliteit' mee, terwijl linksback
Danilo dankzij zijn snelheid ook de ideale man is om gaten te dichten in het centrum. Daar staat met
Azpilicueta een van de beste en wellicht zelfs meest onderschatte verdedigers van dit moment. Hij heeft eigenlijk alles dat een verdediger moet hebben en voegt daar ook opbouwend en voetballend vermogen aan toe.
Marquinhos, zijn maatje achterin, is de man die de spitsen moet uitschakelen. Dat doet hij maar wat graag, vertrouwend op zijn snelheid en door het spel te lezen. Als Braziliaan raakt hij ook niet in paniek als hij zelf de bal heeft. Ga er maar eens aanstaan als spits, tegen deze twee.
Het middenveld is het kloppende hart van mijn elftal. Daar spelen
Modric en
Thiago Alcantara de grote rondo. Tik-tik-tik-tik, als zij combineren beginnen de bloemen te bloeien en spelen violen spontaan een walsje. Mannen die altijd de bal willen hebben en er eigenlijk ook altijd iets goeds mee doen. Ze hebben allebei de klasse om het ritme te bepalen, ineens het spel te versnellen met een fraaie pass op de vleugelspelers of de spits en als het moet, kan met name Modric zelf ook nog een doelpunt maken.
Op de flanken bevinden zich
Lemar en
Salah. De Fransman is een veelbelovende, technische voetballer met een heerlijke trap, die ook regelmatig van afstand het doel vindt. Ik laat hem vanaf links komen, maar hij heeft alle vrijheid om te switchen met de andere twee aanvallende middenvelders. Ook Lemar is weer iemand die comfortabel is aan de bal en soepel kan meedraaien in het combinatiespel. Dat geldt natuurlijk ook voor Salah. Wat moet er nog gezegd worden over deze Egyptische tovenaar, die dit jaar zijn definitieve wereldwijde doorbraak beleefde? Toekomstig winnaar van de Gouden Bal, toekomstig president van Egypte. Met hem in de ploeg is mijn elftal verzekerd van goals en assists, terwijl hij indien nodig ook met ??n actie het verschil kan maken.
Dan is er nog
Alli, die in de rug van de spits speelt en vanuit het middenveld komt. Hij is niet voor niets een van de grootste nieuwe sensaties van het Engelse voetbal. Hoewel, die status is hij al ontgroeid, je kunt hem nu al als topper beschouwen. Er zijn niet zo gek veel middenvelders op deze positie die zo makkelijk het net vinden. Hij koppelt het instinct van een spits aan de veelzijdigheid van een moderne middenvelder. En stiekem versiert hij weleens een strafschop, ook lekker.
Mijn man in de spits kan dat ook. Want dat is
Su?rez. Misschien niet altijd briljant in het combinatiespel, maar dat maakt niet uit. Hij loert voortdurend op zijn kansen, kan van het ogenschijnlijke niets via een gekke kluts altijd iets maken dankzij zijn wilskracht en mentaliteit en heeft scorend vermogen. Zal ook altijd tot de laatste minuut strijden voor dit elftal en is door zijn onvoorspelbaarheid ook in staat om geniale goals te maken. Pluspuntje voor het publiek: het is ook nooit saai met hem, want hij durft ook een oorlogje uit te vechten.
In mijn ogen een lekker veelzijdig team, dat het grotendeels van het voetbal moet hebben, maar ook een stukje mentaliteit meebrengt.