Champions League 2023-2024

erka

Well-known member
Om nog even een vervolg te geven aan het onderzoekje van JMD. Ik was ook wel benieuwd :)

Per vijf jaarsvak aantal verschillende clubs en aantal verschillende landen in de halve finale van de E1/CL. De terugloop van het aantal verschillende clubs valt nog best mee, maar van het aantal landen is overduidelijk.

Knipsel.PNG
NB1 21-24 natuurlijk maar over 4 jaar.
NB2 Tussen 2006 en 2010 kwamen 10 van de 20 halve finalisten uit Engeland en tussen 2011-15 10 van de 20 uit Spanje. In de jaren daarvoor en daarna lag dat aantal nooit hoger dan maximaal 6 uit één land, behalve 7 van Spanje uit 1956-1960.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Opvallend hoe het van 06-10 van 16 ineens naar 10/9 gaat in de volgende lustra... Terwijl het toen dezelfde 'regels' waren.

Kwam laatst een lijstje tegen van steden die 2 halvefinalisten in EC1/CL hebben gehad, een aantal zijn zeer logisch, maar dat Dundee daar op stond had ik dus echt niet verwacht.
Het lijstje (ik twijfel of er nog een 11e op staat, maar weet niet zo gauw meer welke stad dat dan is):
Milaan
Madrid
Londen
Manchester
Dundee
Glasgow
Bukarest
Budapest
Wenen
Belgrado
 

erka

Well-known member
Praag nog (Dukla en Sparta Praag), maar dat hangt van je definitie af.
Dukla in 1967 sowieso.
Sparta Praag zou in 1992 de halve finale gehaald hebben als er een halve finale zou zijn geweest, maar toen gingen het toernooi direct van groepsfase naar finale. Sparta werd 2e in de groep achter Barcelona.

Dundee inderdaad wel bijzonder. Dundee United kan ik me nog wel herinneren. Die waren toen hartstikke sterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan