Cambuur nieuws topic

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik vind je wel heel optimistisch na 35x ja/nee/ja/nee, dat het nu echt ja is.

Wat is het standpunt van Friesche Poort nu dan?

Bernardo

Well-known member
Ik vind je wel heel optimistisch na 35x ja/nee/ja/nee, dat het nu echt ja is.

Wat is het standpunt van Friesche Poort nu dan?
Friese Poort was voor de zomer al akkoord met van Wijnen. Het is nu alleen nog de vergunning aanvragen volgende week en die moet goedgekeurd worden en dan beginnen ze begin volgend jaar met bouwen. Gemeente hervat volgende week de sloopwerkzaamheden ook weer voor de gebouwen die nu nog op de grond staan waar het stadion moet komen, dat was stilgelegd nadat die onbetrouwbare Limburgers uit het project stapte.

Er blijf natuurlijk altijd een kans dat het nu ook weer misgaat, maar kan het me nu echt niet meer voorstellen. Zo dichtbij zijn we nog niet geweest.

Abubakari

Well-known member
Het moet wel om te groeien maar ik vind het heel jammer dat dat mooie en fraai gelegen stadion ingeruild wordt voor zo’n nieuwe bak. Ik hoop dat het er in het echt mooier uitziet, ik vind het nu net een kantoorpand.
Maar goed, de Euroborg is van buiten ook foeilelijk, het gaat er toch vooral om hoe het er van binnen uitziet. En dat is bij de Euroborg wel prima. Al vind ik die overdaad aan glas aan de business kant dan weer niet mooi, voor de rest is het van binnen wel een mooi stadion. Maar ik vind het mooi als een stadion er van buiten ook mooi en liefst indrukwekkend uitziet.

Bernardo

Well-known member

Blijft mooi om van der Heide over voetbal te horen praten, wel een boeiende podcast over hoe hij tegen het voetbal aan kijkt. Blijft jammer dat hij uit het voetbal is, al snap je het wel tijdens het horen van deze podcast.

• Leuk
Waarderingen: PES5

Bernardo

Well-known member
SC Cambuur beleefde het beste seizoen uit de historie, maar in het boekjaar 2020-2021 leverde dat wel rode cijfers op. ,,Dit krankzinnige jaar was niet te begroten.’’

Wie verwachtte dat Gerald van den Belt woensdagmiddag in zak en as zat na het naar buiten brengen van de rode jaarcijfers, kwam bedrogen uit. ,,Het was het meest krankzinnige jaar op financieel gebied’’, zegt de financieel directeur van SC Cambuur. ,,Daarom mogen we tevreden zijn met deze cijfers.’’

Over het seizoen 2020-2021 kwam het negatieve resultaat uit op 395.000 euro. Het minimale positieve eigen vermogen dat SC Cambuur vorig jaar na tien jaar zwarte cijfers eindelijk in de boeken zag verschijnen, verdampte meteen weer. Het negatieve eigen vermogen bedraagt nu 283.000 euro. Dat is door de verkoop van 107.000 euro aan certificaten minder dan die kleine 4 ton.

De coronapandemie miste ook op Cambuur zijn uitwerking niet. Toen Van den Belt de begroting vorig jaar opstelde, ging hij ervan uit dat er per 1 januari weer in volle stadions gespeeld zou worden. Dat gebeurde niet. ,,We zijn daardoor ongelooflijk veel geld misgelopen’’, weet hij.

Losse kaartverkoop leverde niets op, horeca-inkomsten waren er nagenoeg niet en ook werden er geen evenementen in het stadion georganiseerd. ,,Ons verdienmodel was helemaal kapot’’, zegt Van den Belt.

Door gebruik te maken van de NOW- en TVL-regelingen vanuit de overheid is dat verlies grotendeels gecompenseerd. Cambuur kreeg echter ook extra onvoorziene kostenposten voor de kiezen vanwege de pandemie. Wekelijkse coronatesten bij de selectie, een tweede bus naar uitwedstrijden of extra kosten voor de live-uitzendingen van ESPN bijvoorbeeld.

Dat laatste was een bewuste keuze. De voetbalzender wilde de wedstrijden uit de eerste divisie wel allemaal live brengen, maar daar moesten de clubs op een gegeven moment voor gaan betalen. ,,Omdat een groot deel van onze supporters het geld voor de seizoenkaart niet terug hoefde, hebben we gezegd dat ze onze wedstrijden dan op televisie moesten kunnen zien.’’ Dat kostte ongeveer 10.000 euro per wedstrijd.

Mede door de overheidssteun stevende de club er toch op af om break-even te spelen. Alleen de bonus voor de spelers kwam daar nog overheen. Door het kampioenschap en de daarbij behorende promotie moest de club ongeveer 4 ton aan bonussen uitkeren.

Een aantal jaar geleden is het premiestelsel op de schop gegaan. Tot die tijd werkte Cambuur met wedstrijdpremies, waardoor het kon voorkomen dat een totaal overbodige wedstrijd aan het einde van het seizoen de club nog geld kostte.

Sindsdien wordt er alleen een bonus uitgekeerd bij het behalen van de play-offs en bij promotie (eerste divisie) of handhaving (eredivisie). Elke speler krijgt een bedrag uitgekeerd naar het aantal wedstrijden dat hij heeft gespeeld.

,,Dat bedrag is niet mee begroot’’, legt Van den Belt uit. ,,Niet te doen. Als je dat wel doet, moet je 4 ton uit je spelersbudget halen. De kans dat je dan meedoet om promotie is dan op slag een stuk kleiner.’’

Doorgaans stroomt dat bedrag automatisch wel in de clubkas. Met goede prestaties neemt het aantal bezoekers immers toe. ,,Het stadion bleef echter leeg en daardoor zijn we in de min gedoken.’’ Van den Belt neemt het voor lief. ,,Dat we gepromoveerd zijn, beschouwen we als een schitterend ongeluk. Met die scheur in de broek van 4 ton kunnen we leven.’’

De club had de kans om rode cijfers te voorkomen. Er was in de zomer concrete interesse voor twee spelers. Had de club die verkocht, dan had Van den Belt voor het elfde seizoen op rij zwarte cijfers kunnen schrijven. Er is bewust voor gekozen om dat niet te doen.

Spelers als Mees Hoedemakers en Alex Bangura maken de kans op een langer verblijf van Cambuur in de eredivisie groter. ,,We hebben vol ingezet op het bij elkaar houden van de selectie om zo de kans op handhaving te vergroten’’, legt Van den Belt uit. ,,In de eredivisie zijn onze spelers meer waard dan die paar ton.’’

Tot dusverre pakt die keuze goed uit. Cambuur staat na dertien speelronden op de zevende plaats met al 21 punten. Bovendien voetballen verschillende spelers zich wekelijks in de kijker. ,,Sinds zondag weet iedereen dat Mees Hoedemakers minimaal het FC Utrecht-niveau heeft’’, stelt Van den Belt.

Ook mannen als Alex Bangura en Roberts Uldrikis vertegenwoordigen op het veld het kapitaal van Cambuur. ,,Niet verkopen betaalt zich nu uit in punten’’, weet Van den Belt. Daarom maakt hij zich ook geen zorgen over de rode cijfers. ,,Vanwege de premies zijn we onder water gegaan, daar heb ik vrede mee. Dit krankzinnige jaar was niet te begroten.’’

De toekomst ziet hij met een gerust gevoel tegemoet. Naast het feit dat spelers flink in waarde stijgen, betekent een hoge plek op de ranglijst aan het einde van het seizoen ook extra tv-gelden. ,,Stel dat je twaalfde wordt, dan ga je daarin zo tonnen omhoog.’’

Bovenaan