Boeken

Abubakari

Well-known member
Jari heeft een boek geschreven, de conclusie luidt dat Jari een hele goede voetballer was...

Samenvatting van de meningen op Boekmeter:

-Vrij droge opsomming van feiten.

-Jari heeft niets te zeggen. Hij was bescheiden en rustig op en naast het veld, maar ook een wat saaie grijze muis - ik denk alleen dat Dennis Bergkamp nog saaier is. En verder lijkt hij helemaal niets meegemaakt te hebben.

-Jari zegt niets. Hij noemt alleen op waar hij gespeeld heeft, waar hij gescoord heeft, wie zijn medespelers waren et cetera. Allemaal feitjes die je zo kan opzoeken. Het is ??n groot mediagetrainde brok aan clich?s dat hij ophoest.

-Jari is een waardeloos schrijver. Alles is gortdroog opgeschreven.

-Het is bijna een opsomming van wedstrijden en statistieken. Dood en doodsaai!

Thuis gelijk maar even gezegd dat ik deze dus niet hoef van Sint of voor verjaardag. Toch jammer dat het zo'n saai en droog boek is maar op ??n of andere manier ook weer niet totaal verrassend.
 

De Groene Scout

Well-known member
In heb met mijn verjaardag al het boek over Pep Guardiola gekregen. Vind ik ook best zwaar om doorheen te komen.
400 pagina's over zijn specifiek werkwijze. Pittig hoor voor de lezer.
 

Abubakari

Well-known member
Boeken van of over voetballers vind ik vrijwel nooit leuk. Het boek over Zlatan was een uitzondering. Maar de avonturen van vd Meyde, Ricksen, Gijp of al die andere halve zolen boeien mij niet. Ik lees eigenlijk vrijwel nooit voetbalboeken.

Geweldigste boek wat ik de laatste jaren las:
al-die-tijd-de-duivel-voorplat-193x300.jpg


Abu.com zei:
Ubercool, hard, pervers, sadistisch maar nooit expliciet. Donald Ray Pollock laat namelijk veel aan de verbeelding over. Alcohol, totale gekte, moorden voor de lol, sexuele ontaarding, wraak, dood en verderf, drama, godsdienstwaanzin, uit de hand lopende bloederige rituele offers en dat alles in een letterlijk moordend tempo…
 

de waan

Well-known member
Weliswaar geen voetbal, maar ik heb afgelopen weekend het boek van Auke Kok over de Olympische Spelen van 1936 gekocht (nog geen stemmen op boekmeter). Zijn boeken over 1974 en 1988 waren beiden erg sterk, dus ik verwacht dat deze ook weer prima is.

Moet er alleen nog in beginnen, want ben nu nog bezig aan een grondig werkje over de sociale strijd in de Twentse textielindustrie (niet te vinden op boekmeter).
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat moet een collega-trainer toch juist verslinden lijkt me?
Had ik wel verwacht, maar blijkbaar ben ik toch meer een voetbaldier van het 'live' zien en praten over voetbal, dan van teksten die een schrijver op papier zet nadat hij een paar jaar met zo'n trainer is meegelopen. Maar ik geef het nog niet op, de zomervakantie komt er nog aan.
 

Joost

Well-known member
Boeken over voetballers zijn meestal een verschrikking. Recent heb ik van iemand het boek over Kieft geleend en dat was ok, zeker omdat ik van Egmond een prima schrijver vind. Ben nu bezig met het laatste boek van Bill Bryson, valt toch een beetje tegen doordat het op het ene moment heel traag en dan weer heel snel gaat.

Het boek dat het meeste indruk heeft gemaakt dit jaar is 'Het geluk van Limburg'. Een boek met twee verhaallijnen; het levensverhaal van een jochie dat geboren is net na de oorlog en gemaakt lijkt om in de mijnen te gaan werken. Dat is prachtig verwezen met een schitterend geschreven sociale historie van de mijnen in Zuid Limburg.
 

Sensini

Active member
Weliswaar geen voetbal, maar ik heb afgelopen weekend het boek van Auke Kok over de Olympische Spelen van 1936 gekocht (nog geen stemmen op boekmeter). Zijn boeken over 1974 en 1988 waren beiden erg sterk, dus ik verwacht dat deze ook weer prima is.

Moet er alleen nog in beginnen, want ben nu nog bezig aan een grondig werkje over de sociale strijd in de Twentse textielindustrie (niet te vinden op boekmeter).

Wanneer volgt het deel over de strijd tegen de KNVB in de Twentse voetbalindustrie? :)
 

JFK

Well-known member
Binnenkort ga ik mijn vakantie maar eens boeken. Ik denk dat he Griekenland gaat worden.
 

JMD

Well-known member
Boeken over voetballers zijn meestal een verschrikking. Recent heb ik van iemand het boek over Kieft geleend en dat was ok, zeker omdat ik van Egmond een prima schrijver vind. Ben nu bezig met het laatste boek van Bill Bryson, valt toch een beetje tegen doordat het op het ene moment heel traag en dan weer heel snel gaat.

Het boek dat het meeste indruk heeft gemaakt dit jaar is 'Het geluk van Limburg'. Een boek met twee verhaallijnen; het levensverhaal van een jochie dat geboren is net na de oorlog en gemaakt lijkt om in de mijnen te gaan werken. Dat is prachtig verwezen met een schitterend geschreven sociale historie van de mijnen in Zuid Limburg.

Ik vond die van Bryson juist hilarisch en heel goed. Heb direct ook zijn boek gekocht waarop 'Road to Little Dribbling' eigenlijk een vervolg was, en ook dat snel gelezen en ook die erg leuk gevonden.
Het geluk van Limburg was ook indrukwekkend om te lezen. Met name de beklemmende invloed van de katholieke kerk op de streek vond ik indrukwekkend. Wist wel dat de kerk invloed had, maar zo erg...

Heb verder het 3e boek van de schrijver van 'de 100-jarige man die uit het raam sprong...' gelezen. Was (net als het 1e en 2e boek) hilarisch.

Ook laatst gelezen het nieuwe boek van Mart SMeets, en van het weekend de biografie van Luc Nilis en het boek van Kees Jansma gekocht, die gaan over 10 dagen mee op vakantie.

Nu bezig in 'Christiane F, het verslag van een junkie'. In het Duits bekend als 'Wir Kinder vom Bahnhof Zoo'.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Ik las dat de schrijfster -Cecile Koekkoek- in de raad van commissarissen van NAC zit. De hoofdredactrice van de VARA Gids, ik denk dat het nog wel even duurt voor NAC weer promoveert.
 

Abubakari

Well-known member
Heb jij de 'nieuwe' DR Pollock al gelezen, Abu?
Uiteraard. Ik vond het niet zo'n meesterwerk als Al die tijd de duivel, maar desondanks wel weer een geweldig boek.
E?n van de te gekkere boeken die ik dit jaar las is Montana van Smith Henderson. Hoop bad luck & trouble aan de onderkant van de samenleving en in die zin we vergelijkbaar met de boeken van David Vann. Daar las ik vorig jaar Goat Mountain van, daarna meer van gelezen. Rare verhalen vertelt die gast.

Ja. Het is weer zunnen tijd inderdaad.
Als ik haar columns in de Vara gids lees komt ze op me over als iemand die zichzelf erg interessant vindt, ze had een sportcolumn, maar daarin ging het vooral over Cecile Koekkoek. Lijkt me dan ook iemand die vooral voor zichzelf in de rvc van NAC zit.
 
Bovenaan