Amerikaanse verkiezingen 2024

Wie gaat de verkiezingen winnen?

  • Donald Trump

    Stemmen: 5 29,4%
  • Joe Biden

    Stemmen: 7 41,2%
  • Iemand anders

    Stemmen: 5 29,4%

  • Totaal aantal stemmers
    17

Eef de Kip

Well-known member
Volgende keer mogen ze zich wel wat meer laten gaan trouwens, prima hoor dat ze elkaar zo respectvol benaderen maar het mag van mij wel wat simpeler.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ja precies, af en toe het randje opzoeken, tegen het ordinaire aan zeg maar. Zolang ze de inhoud maar niet vergeten he, dat doen ze nu natuurlijk wel uitstekend.
 

JFK

Well-known member
Ja precies, af en toe het randje opzoeken, tegen het ordinaire aan zeg maar. Zolang ze de inhoud maar niet vergeten he, dat doen ze nu natuurlijk wel uitstekend.
Ik acht die kans zeer klein met de op-en-top gentleman Trump. Die blijft altijd beschaafd.
 

Kielse Rat

Well-known member
Bovendien ook een echte vakman, kent elk dossier van binnen en van buiten. Heel wat anders dan die politici die het moeten hebben van stoere praat op sociale media.
 

erka

Well-known member
Mooi debatje. Toont prima aan dat Trump weer met twee vingers in de neus gaat winnen. Democraten hebben net als vorige keer met mevrouw Clinton er weer een prutser neergezet die totaal niet tegen hem opgewassen is. Bovendien spreekt hij zwevende kiezers totaal niet aan. Die gaan dus weer thuisblijven en dan geeft de vaste groep Republikeinse stemmers uit Iowa, Missouri, Arkansas, Texas en noem ze maar op weer de doorslag.
 

zwammy

Well-known member
Nou las ik weer dat Trump een systeem bedacht had om de zwarte Amerikanen thuis te laten. 4 jaar geleden had hij die hoeren die hem onder pisten in zijn hotels, dan is dit wel iets minder spannends.
 

Maasveld

Well-known member
Nou las ik weer dat Trump een systeem bedacht had om de zwarte Amerikanen thuis te laten. 4 jaar geleden had hij die hoeren die hem onder pisten in zijn hotels, dan is dit wel iets minder spannends.
Waarom zou hij dat ook doen? Ik hoor de hele tijd dat er geen president is geweest die meer heeft gedaan voor de zwarte gemeenschap dan hij.
 

U.G.

Well-known member
Mooi debatje. Toont prima aan dat Trump weer met twee vingers in de neus gaat winnen. Democraten hebben net als vorige keer met mevrouw Clinton er weer een prutser neergezet die totaal niet tegen hem opgewassen is. Bovendien spreekt hij zwevende kiezers totaal niet aan. Die gaan dus weer thuisblijven en dan geeft de vaste groep Republikeinse stemmers uit Iowa, Missouri, Arkansas, Texas en noem ze maar op weer de doorslag.

Deze debatten gaan het verschil ook niet maken, daarvoor staan deze kandidaten gewoon te ver van mekaar af. Biden vind ik niet best maar Trump heeft eigenlijk niet echt iets om 'm op te kunnen pakken, zoals destijds bij Clinton. Of hij moet gaan liegen over z'n zoon. Nee, echt een geweldige president dit, ik hoop dat ze 'm weer vier jaar krijgen. De schreeuwlelijkerd had wel goed door dat hij simpelweg niet zou overleven in een normaal debat, dus gelijk vanaf minuut 1 gillen als een viswijf..way to go kerel !

Het wordt gewoon een nek aan nek race dit, en dan is het maar de vraag in hoeverre het 'tiepetje' Trump inmiddels niet is uitgewerkt bij veel yanks.

En als daar toch een leugenaar moet komen, doe dan maar weer eentje die dat tenminste kan en er de moeite voor neemt.
 

JMD

Well-known member
Er komt een zwijgknop bij het volgende debat zodat 1 (of beide) sprekers uitgezet kunnen worden.

En verder idd, zo'n debat gaat nergens over, daarvoor verschillen ze teveel van elkaar (zoals overigens bijna altijd bij de Am. Presidentsverkiezingen)...
 

Friesland

Well-known member
De Amerikaanse presidentsverkiezingen

In de nationale peilingen staat Biden op een voorsprong die aanzienlijk groter is dan die van Clinton in 2016. In de beslissende staten won Trump in 2016 met minder dan 1 procentpunt verschil. Als je die nationale verschuiving dan doortrekt naar de staten, dan rolt daar dus een duidelijke overwinning voor Biden uit. Ook de peiling in de verschillende staten wijzen op een overwinning voor Biden, maar dat waren nou juist de peilingen die ernaast zaten in 2016. De verschillen zijn nu echter groter dus moeten de peilingen er nog meer naast zitten dan vier jaar geleden.

Het draait echter allemaal om de kiesmannen, 538 in totaal. Om te winnen moet een kandidaat een meerderheid behalen, minimaal 270. Deze 538 kiesmannen gaan op 14 december stemmen en het wil nog weleens voorkomen dat ze niet stemmen op de persoon waarop ze verwacht worden te stemmen. Ze was de uitslag in 2016 304 voor Trump, 227 voor Clinton en 7 stemmen op andere personen, terwijl de verwachte uitslag 306 - 232 was op basis van de uitslag in november. Je kunt dus beter niet op exact 270 uitkomen, want als er dan ook maar een iemand anders stemt, kom je een stem tekort en valt de beslissing pas in januari.

Op de onderstaande kaart zie je overzicht van de staten:
LwBPx


Legenda:
De grijs-bruine staten ("toss up") hebben in de afgelopen vijf edities op kandidaten van beide partijen gestemd en er is in de afgelopen maand campagne gevoerd.
De grijs-rode en grijs-blauwe staten ("tilt") hebben de afgelopen vijf edities op dezelfde partij gestemd, maar er is wel campagne gevoerd.
De roze en hemelsblauwe staten ("lean") hebben de afgelopen vijf edities op kandidaten van verschillende partijen gestemd, maar er is toch geen campagne gevoerd, deze zullen waarschijnlijk gewonnen worden door de partij die daar de vorige keer ook gewonnen heeft.
De rood-roze en lichtblauwe staten ("likely") hebben de afgelopen vijf edities op kandidaten van dezelfde partij gestemd en er is ook geen campagne gevoerd. Het zou dus een grote verrassing zijn als de andere partij hier zou winnen. Dit was vier jaar geleden het geval met Wisconsin en dat bleek zelfs de beslissende staat.
Als ik in de nacht van dinsdag op woensdag de mogelijkheid heb op deze kaart te bewerken, komen er ook (donker)rode en (donker)blauwe staten bij. Dat zijn dan staten waar een winnaar is uitgeroepen.

Er zijn slechts 50 staten, maar er zijn in totaal 56 afzonderlijke presidentsverkiezingen. Zoals je kunt zien zijn er twee staten met een streep erdoor, dat zijn Maine (ME) en Nebraska (NE). Zij geven 2 kiesmannen aan de kandidaat die de staat wint en een kiesman voor ieder parlementair district in hun staat. De overige staten en het federaal district (DC) geven al hun kiesmannen aan de winnaar van die betreffende staat. Met uitzondering van Maine wordt met "winnaar" degene met de meeste stemmen bedoeld.
In Maine ben je alleen winnaar als je meer dan 50% van de stemmen behaald, als niemand 50% van de stemmen behaald, valt de kandidaat met de minste stemmen af en worden die stemmen herverdeeld op basis van wie de kiezers als hun tweede keuze hadden. Dit gaat dan door totdat iemand een meerderheid (>50%) heeft.

In het volgende bericht ga ik in op de staten waarin campagne is gevoerd.
 
Bovenaan