[2020] Jaarlijstjes muziek

Unregistere

Well-known member
Ik ben wel benieuwd wat er verder in dat OOR artikel stond, zal toch wat uitgebreider zijn dan wat ik op internet las. Ik ben geen voorstander van al dat politiek correcte gedoe en zeker niet dat labels daardoor moeten stoppen, maar het lijkt mij dat er wel wat meer loos was dan 1 bassist met pedoneigingen (wat op zijn beurt natuurlijk ook niks meer met politiek correct gedoe te maken heeft) of nog een paar leden van bands die minderjarige meisjes mee backstage nemen want dan zouden er denk ik meer bands en labels sneuvelen.

Dus wel benieuwd wat oor er verder over schrijft en ook wel benieuwd waar Makanaky de stelling op baseert dat dit de zoveelste doorgeslagen shitstorm hysterie is.

Was onderdeel van een artikel van een paar pagina's over de cancel cultuur. Kom ik later uitgebreider op terug, want ik weet niet of het ook op hun site staat.
 

Abubakari

Well-known member
Gary Glitter of R. Kelly gaan mij wat ver maar James Brown of zelfs Ike Turner durf ik zonder gêne in het CD-laatje te duwen.

Precies, waarom ook niet.
Jerry Lee Lewis trouwde met zijn 14 jarige nichtje, kwam zijn carrière destijds geloof ik ook niet helemaal ten goede.

Maar jij weet dus ook niet wat er nou precies loos was?
 

Unregistere

Well-known member

Alleen schiet dat niet op zonder abonnement vrees ik. Volgens mij was het probleem wel hetgeen jij beschreef in je vorige stukje @Abubakari. Ik probeer daar anders nog wel even een foto van te maken op een ander moment, zodat je de passage kunt lezen.
 

de waan

Well-known member
10. Lewsberg - In This House
Weinig zijn zo eigenwijs als deze Rotterdammers. Gewoon stug beweren dat Velvet Underground eigenlijk helemaal niet zo'n invloed is. En het de luisteraar maar lastig maken, met moeilijk doordringbare nummers. De aanhouder wint.


9. Opera Alaska - The Stream
Nog een Nederlandse troef Marien Dorleijn (Moss) en Marzio Scholten troffen elkaar bij Ikea en besloten samen een knisperend frisse plaat te maken vol met betoverende melodieën. Waar de Ikea al niet goed voor is.


8. Osees - Protean Threat
Weer een nieuwe bandnaam en weer drie nieuwe albums, John Dwyer ramde ook in 2020 lekker door. De licht ontvlambare woestijnrock met het korte lontje is gebleven, maar hier en daar wordt Protean Treat ook heerlijk funky en jazzy.


7. Spinvis - 7.6.9.6.
Spinvis heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, maar toch, de magie van het zolderkamerdebuut wilde maar niet echt terugkeren. Tot dit jaar dan, want weer noodgedwongen aangewezen op zichzelf, is de echte sprankeling gelukkig terug.


6. Fontaines DC - A Hero's Death
Wat nou moeilijke tweede plaat? Al een jaar na het overdonderende debuut Dogrel, komt het Ierse Fontaines DC met een plaat die daar nog eens dubbel en dwars overheen gaat. Duisterder en intenser, maar bovenal vol energie.

 

de waan

Well-known member
5. soccer mommy - color theory
Ja, het klinkt erg jaren 90, de indierock van Sophie Allison (van '97(!)). De teksten zijn allesbehalve vrolijk, maar het geheel is omhuld met een warm isolatielaagje melancholie en dat maakt deze plaat een fijne ervaring.


4. SAULT - Untitled (Rise)
Dit mysterieuze collectief maakte in twee jaar tijd maar liefst vier albums. De laatste is de mooiste meeslepende reis door zes decennia (zwarte) muziek. Fantastisch geproduceerd en met een helaas nog altijd urgente boodschap.


3. Phoebe Bridgers - Punisher
Alles aan Bridgers is tegenstrijdig. Wie kan nou op zo'n lieve toon zingen dat 'Tears in Heaven' best een kutnummer is. Op Punisher geeft ze zich helemaal bloot: ingetogen, maar de spanning knalt er op het eind toch nog uit.


2. Eefje de Visser - Bitterzoet
Dé metamorfose van het jaar. De nieuwe elektronische jas zit Eefje zo als gegoten dat ze een heel eigen (multimediaal) universum heeft gecreëerd, waarin het heerlijk schuilen is: warm, melancholiek, vol onderhuidse spanning.


1. Protomartyr - Ultimate Success Today
Hebben we dus toch bijtend cynisme en dystopie nodig om tot de kern van 2020 door te dringen. De ongemakkelijke postpunk van Protomartyr met even poëtische als schurende teksten van Joe Casey sleepte mij er doorheen.

 

de waan

Well-known member
En bij MusicMeter vonden ze de plaat van Matt Berninger de beste. Dat kan natuurlijk ook.

Verder zie uit vrij veel voorbij komen uit onze lijstjes. Alleen doen de ouwe lullen het daar iets beter dan bij ons.
 

Unregistere

Well-known member
Mooi @de waan! Had je lijst inmiddels via Twitter ook al gezien, maar leuk om hem hier ook terug te zien.

In de Top 10 van MusicMeter sta ik vooral te kijken van The Strokes. Veel diehard fans wellicht? Want dat was echt niet zo'n goeie plaat wat mij betreft, zeker niet vergeleken met hun onovertroffen debuut.
 

de waan

Well-known member
Ik had überhaupt niet meegekregen dat The Strokes een nieuwe plaat hadden gemaakt.

Net nog weer een keer geluisterd, maar het is mij ook een raadsel wat er nou zo bijzonder is aan die plaat van Matt Berninger. Ik kan de aandacht er niet bij houden, het kabbelt allemaal maar voort. Maar goed, MuMe is ook wel een behoorlijk The National-bolwerk.
 

Batigoal

Well-known member
In de Top 10 van MusicMeter sta ik vooral te kijken van The Strokes. Veel diehard fans wellicht? Want dat was echt niet zo'n goeie plaat wat mij betreft, zeker niet vergeleken met hun onovertroffen debuut.

Geldt dat niet voor veel bands? Ik moest ook erg wennen aan deze plaat, maar na 'm een tijdje links te hebben laten liggen luister ik het album in de laatste weken graag.
 

Unregistere

Well-known member
Geldt dat niet voor veel bands? Ik moest ook erg wennen aan deze plaat, maar na 'm een tijdje links te hebben laten liggen luister ik het album in de laatste weken graag.

Mwah, er zijn ook heel veel artiesten waarbij ik het debuut niet het beste werk vind hoor. Maar goed, The Strokes begonnen zo sterk, dat het daarna al bijna onmogelijk werd om zichzelf te overtreffen.

Het moet jou trouwens goed doen dat Lewsberg de top 10 heeft gehaald bij @de waan!
 

Batigoal

Well-known member
Mwah, er zijn ook heel veel artiesten waarbij ik het debuut niet het beste werk vind hoor. Maar goed, The Strokes begonnen zo sterk, dat het daarna al bijna onmogelijk werd om zichzelf te overtreffen.

Het moet jou trouwens goed doen dat Lewsberg de top 10 heeft gehaald bij @de waan!

Dat had ik niet eens gezien. Goede keuze @de waan!
 

Makanaky

Well-known member
Die plaat van Berninger valt ook juist bij veel niet-National fans onder de MuMe'ers in de smaak.
 

Unregistere

Well-known member
Ik vind hem vaak lichtjes klinken als een bronstig hert. En in die categorie geef ik dan eerder de voorkeur aan Tindersticks, hoewel die bands muzikaal natuurlijk verder niet gek veel overeenkomsten hebben.

Wel tof wat die mannen hebben gemaakt met Taylor Swift afgelopen jaar trouwens, dat is wel weer een complimentje waard.
 

Makanaky

Well-known member
Echt beklijven doet hij niet maar wel genoeg voor een plekje in mijn top-30. Alligator en Boxer ben ik nav dit album weer gaan luisteren en waarderen, de rest wekt nog teveel weerzin op.
 
Bovenaan